Kansainvälistyminen, vienninedistäminen ja nuotisto

Kansainvälistyminen ja vienninedistäminen

Vienninedistämistoimillamme tuettiin kotimaisten musiikkialan yritysten liiketoiminnan kasvua sekä pyrittiin nostamaan artistien ja tekijöiden näkyvyyttä tärkeimmillä vientimarkkinoilla. Kehitimme palveluitamme yhdessä alan toimijoiden kanssa ja toteutimme niitä yhä räätälöidymmin vastaten asiakkaidemme yksilöllisiin tarpeisiin.

Music Finlandin vienninedistämistoimenpiteitä rahoittivat kotimainen musiikkiala, työ- ja elinkeinoministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, ulkoasiainministeriö, Musiikin edistämissäätiö sekä hankekohtaiset yhteistyökumppanit.

Ember Falls -yhtye Hokuo Musicin Loud & Metal Mania -showcase-illassa. Kuva: Petri Artturi Asikainen

Kansainväliset ammattilaistapahtumat

Vuonna 2019 olimme jälleen mukana monilla kansainvälisillä messuilla sekä konferensseissa ja showcase-tapahtumissa. Taidemusiikin ammattilaiset kävivät esimerkiksi Classical:NEXT -tapahtumassa Rotterdamissa ja jazz-toimijoita kokoontui esimerkiksi Jazzaheadiin Bremenissä. Kansan- ja maailmanmusiikin suurin ja merkittävin ammattilaistapahtuma WOMEX rantautui ensi kertaa Suomeen. Pop- ja rock-asiakkaitamme nähtiin asemansa vakiinnuttaneissa tapahtumissa kuten Groningenin Eurosonic, Brightonin The Great Escape, Hampurin Reeperbahn Festival sekä Austinin South by Southwest.

Music Finlandin koordinoimissa showcase-tapahtumissa esiintyi vuoden aikana kaikkiaan 63 artistia ja yhtyettä.

Equality on the Podium -paneeli Musiikki & Mediassa. Kuva: Eero Lassila, Musiikki & Media

Musiikki & Mediassa ensi kertaa taidemusiikkisisältöjä

Järjestimme ensimmäistä kertaa myös taidemusiikkiaiheista seminaariohjelmaa osana Musiikki & Mediaa. Paneelikeskusteluissa ja puheenvuoroissa paneuduttiin esimerkiksi siihen, mitä kansainvälistyminen merkitsee taidemusiikkikentän eri toimijoille, miksi orkesterit kiertävät ja miltä näyttää taidemusiikkiviennin tulevaisuus. Lydia Connollyn (HarrisonParrott, Iso-Britannia) vetämässä paneelikeskustelussa puhuttiin tasa-arvosta kapellimestareiden työssä. Lisäksi HarrisonParrott-agentuurista saapui puhumaan orkestereiden kansainvälisistä kiertueista vastaava Viola Frankenfeld, joka piti myös kahdenkeskisiä mentorointitapaamisia asiakkaidemme kanssa.

Vildá esiintymässä WOMEXin Radio Studiossa. Kuva: Tomi Palsa.

WOMEX toi maailmanmusiikin ammattilaiset Tampereelle

Yksi vuoden suurimmista ponnistuksista oli kansan- ja maailmanmusiikin merkittävin ammattilaistapahtuma WOMEX World Music Expo, joka saapui 25-vuotisjuhlavuonnaan ensi kertaa Suomeen. Music Finland oli Tampereella järjestetyn tapahtuman strateginen kumppani, minkä myötä toimimme päätuottajana Arctic Fire – Pohjoiset tulet -avajaiskonsertille, jossa esiintyivät Pauanne, Pekko Käppi, Suistamon Sähkö sekä Vildá ja jonka taiteellisina suunnittelijoina toimivat Compañía Kaari & Roni Martin. Lisäksi koordinoimme tämän vuoden alueellisen musiikin showcase-kokonaisuuden, Pohjoismaiden sekä Viron ja Liettuan huippuyhtyeitä esittelevän Northern Connections -lavan yhdessä naapurimaidemme vientitoimistojen kanssa. Music Finlandin vastuualueisiin WOMEXissa kuului niin ikään Suomen ja Pohjoismaiden messuosastojen ja - palveluiden suunnittelu ja toteutus sekä tietysti huolehtiminen suomalaisen kansanmusiikkiosaamisen ja kotimaisten viejäyritysten näkyvyydestä tapahtumassa.

Vuoden 2019 WOMEXissa nähtiin yli 2500 musiikin ammattilaista 83 maasta. Tampere-talossa, Hotelli Tornin Paja Kongressissa, Tullikamarin Pakkahuoneella sekä Klubilla tapahtuneessa showcase-ohjelmassa kuultiin yli 60 esitystä, joissa esiintyi yli 260 muusikkoa lähes 50:stä maasta. Avajaiskonsertti esitettiin suorana televisiolähetyksenä Yle Teemalla. Lisäksi Yle televisioi, radioi ja tallensi useita WOMEX-konsertteja, jotka ovat katsottavissa Yle Areenassa.

Jesse Markin esiintyi Ja Ja Ja London -klubin 10-vuotisjuhlassa. Kuva: Ja Ja Ja Music

Showcase-klubi Ja Ja Ja täytti kymmenen vuotta

Yhteispohjoismaisen NOMEX-verkoston kanssa toteutettava klubi-ilta Ja Ja Ja – A Nordic Music Affair -klubi ja siihen kuuluva jajajamusic.com -verkkosivu ovat tuoneet monipuolisesti esille uutta pohjoismaista musiikkia jo kymmenen vuoden ajan. Uutta pohjoismaista musiikkia on esitelty kansainvälisille yleisöille ja ennen kaikkea musiikkiteollisuuden portinvartijoille ensimmäisenä Lontoossa vuodesta 2009 lähtien, ja sen jälkeen myös kahdeksassa muussa Euroopan kaupungissa, kuten Wienissä sekä Berliinissä, jonka Ja Ja Ja -klubi täytti nyt viisi vuotta.

Kaikkiaan yli sadassa 10 vuoden aikana järjestetyssä Ja Ja Ja -klubi-illassa on esiintynyt yli 250 yhtyettä ja artistia, joista yli 40 on ollut suomalaisia. Kymmenvuotista taivalta juhlistettiin Lontoon Lexington-klubilla marraskuussa, jossa lavalle nousi muun muassa Jesse Markin Suomesta.

Hokuo Music Fest -vientimatkalla järjestettiin myös biisileiri. Kuva: Petri Artturi Asikainen.

Vientimatkoja sekä omalla että yhteispohjoismaisella tuotannolla

Räätälöidyt vientimatkat korostuivat yhtenä Music Finlandin vienninedistämisen painopisteenä jo vuonna 2018. Painotus jatkui myös vuonna 2019, kun toteutimme neljä omaa sekä viisi yhteispohjoismaista vientimatkaa. Maaliskuussa pop- ja rock-genrejen asiakkaat matkustivat Lontooseen Indie Trade Missionin nimissä ja lokakuussa Hampuriin ja Berliiniin. Marraskuussa järjestettiin taidemusiikin ammattilaisille puolestaan verkostoitumismatka Huddersfield Contemporary Music Festivalille Iso-Britanniaan ja joulukuussa joukko Yhdysvaltain markkinoista kiinnostuneita musiikinviejiä suuntasi vielä New Yorkiin.

Matkojen ohjelmat koostuivat yritysvierailuista, verkostoitumistilaisuuksista ja erilaisista seminaarisisällöistä. Keskeistä matkojen ohjelmissa oli räätälöinti: sisällöt ja tapaamiset järjestettiin osallistujien yksilöllisten tarpeiden mukaisesti.

Vuoden 2019 yhteispohjoismaisia vientimatkoja olivat Los Angelesiin kohdistuneet Nordic Music Trade Mission ja elokuvasäveltäjien vientimatka huhtikuussa, Nordic Music Trade Mission to Mexico City toukokuussa sekä Hokuo Music Fest ja Musiikkikustantajien vientimatka Souliin marraskuussa.

Song Hotelin osallistujia Helsingissä syksyllä 2019. Kuva: Julius Töyrylä

Teosviennin hankkeet toivat Suomeen kolme kirjoitusleiriä

Popmusiikin teosviennin osalta vuonna 2019 tehtiin erityisen suuria panostuksia. Suomalaiset musiikintekijät verkostoituivat ja kirjoittivat kappaleita kaikkiaan kolmella Suomessa järjestetyllä biisileirillä: A-Pop Castlessa toukokuussa, Song Hotelissa lokakuussa ja Song Castlessa marraskuussa. Ne toivat Suomeen 39 kansainvälistä ammattilaisvierasta, artistia tai musiikintekijää Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta, Koreasta, Japanista, Kiinasta, Ruotsista, Norjasta, Saksasta ja Itävallasta.

Marraskuisella musiikkikustantajien vientimatkalla Soulissa viisi suomalaista tutustui yhdessä pohjoismaisten kollegojensa kanssa Korean markkina-alueen tärkeimpiin toimijoihin ja musiikkikustannuksen parhaisiin käytäntöihin.

Musiikki & Median synkronointipaja Get Synced! Kuva: Mikka Varila, Musiikki & Media.

Synkronoinnissa seminaarisisältöjä, elokuva- ja mediasävellystä sekä Sync Newsletter

Vieraita tuotiin kymmenen kansainvälisen ammattilaisen verran myös Musiikki & Media -tapahtumaan, jossa sisällöt painottuivat teosviennin osalta synkronointiin – käytännössä pääasiassa kansainvälisiin music supervisoreihin. Tapahtuman yhteydessä toteutettiin elokuva- ja mediasäveltäjien vientivalmennus sekä Get Synced- ja Score Workshop -sessioita. Niissä osallistujat pääsivät esittelemään kansainvälisille musiikkipäälliköille musiikkiaan, ja saivat kansainvälisiltä ammattilaisilta henkilökohtaista palautetta materiaalistaan ja sen sopivuudesta eri visuaalisen median käyttötarkoituksiin. Työpajoista on perinteisesti seurannut vuosittain useita toteutuneita synkronointeja.

Elokuva- ja mediasäveltäjien teosvientiä edistettiin vuoden aikana myös kotimaan toimijoille järjestetyissä omissa työpajoissa sekä Nordic Film Music Days -seminaarissa Berliinissä helmikuussa.

Lisäksi aloitimme Sync Newsletter -pilottihankkeen, jonka tavoitteena on lisätä kotimaisen musiikin lisensointia kansainvälisiin audiovisuaalisiin tuotantoihin. Hankkeen perustana ovat tarkoin räätälöidylle, kansainvälisistä music supervisoreista koostuvalle vastaanottajajoukolle lähetettävät uutiskirjeet, joihin koostetaan suomalaisia kappaleita teemallisiksi soittolistoiksi. Music Finland kuratoi soittolistat asiakkaiden lähettämien kappaleiden ja teema-ehdotusten pohjalta. Vuoden 2019 aikana lähetimme Sync Newsletterin kaksi kertaa 110 ammattilaisesta koostuvalle vastaanottajalistalle.

Olavi Louhivuori, Joonas Ahonen ja Emil Holmström esiintyivät G Livelabissa osana Arctic Paradise Contemporarya. Kuva: Julius Töyrylä

Arctic Paradise Contemporaryssa verkostoiduttiin talvisessa Helsingissä

Helmikuussa 2019 järjestimme ensimmäistä kertaa Arctic Paradise Contemporaryn, uuden avauksen taidemusiikin asiakkaillemme. Nelipäiväinen verkostoitumistapahtuma houkutteli Helsinkiin yhteensä 1 kansainvälistä ammattilaista: mukana oli festivaalien ja ensemblejen taiteellisia johtajia ja toiminnanjohtajia, musiikkikustantajia sekä kapellimestareita. Tapahtuma levittäytyi esimerkiksi G Livelab -klubille, taidemuseoon ja Suomenlinnan saaristomaisemaan.

Arctic Paradise Contemporaryn musiikillinen osuus koostui avoimen haun kautta valikoidusta showcase-konserttiohjelmasta sekä Musica nova Helsinki -festivaalin konserteista. Lisäksi vieraille järjestettiin verkostoitumistilaisuuksia, paneelikeskusteluja ja säveltäjäesittelyjä. Tapahtuman tarkoitus oli antaa vieraille kattava kuva tämän hetken kiinnostavimmasta taidemusiikista, mahdollistaa uusien kansainvälisten kumppanuuksien ja verkostojen syntymistä sekä vahvistaa suomalaisten nykymusiikkitoimijoiden kansainvälistymistä ja tunnettuutta ulkomailla.

Flow Festival oli yksi vuoden 2019 ammattilaisvieraiden kohteista. Kuva: Janita Autio, Flow Festival

Ammattilaisvieraita tapahtumissamme läpi vuoden

Muita klassisen ja nykymusiikin ammattilaisia toimme defunensemblen 10-vuotiskonsertteihin ja niiden yhteydessä pidettyyn työpajaan. Klassisen musiikin agentuurien ja managementien edustajia sekä toimittajia oli myös Mirjam Helin -kilpailun konserteissa ja aiemmin mainitussa Musiikki & Mediassa.

Pop- ja rock-genreistä toimme kuusi kansainvälistä levy-yhtiöiden ja live-alan edustajaa Flow Festivalille sekä viisi elävän musiikin ammattilaista Tuska Open Airiin. We Jazz -festivaalilla vieraili kutsumiamme jazz-ammattilaisvieraita ja WOMEXin massiivisen kansainvälisen delegaation lisäksi toimme kansan- ja maailmanmusiikin ammattilaisvieraita myös Etnogaalaan tammikuussa. Lisäksi kutsuimme ulkomaisia ammattilaispuhujia esimerkiksi Venäjä-aiheiseen työpajaan marraskuussa sekä WOMEX-valmennukseen syyskuussa. Yhteensä toimme ulkomaisia ammattilaisvieraita vuoden aikana Suomeen 71.

Vientiartistijalostamon artisteja valmensi mm. brittiläinen tiedottaja Mel Brown Musiikki & Mediassa. Kuva: Miikka Varila, Musiikki & Media

Fast Track laajeni musiikkivientiohjelmasta kasvuohjelmaksi

Music Finlandin vuonna 2017 aloittama Fast Track -musiikkivientiohjelma laajeni syksyllä 2019 kasvuohjelmalla, jonka muodostaa kolme uutta palvelua: vientiartistijalostamo, vientistrategia ja vuonna 2020 alkava vientiyrityskiihdyttämö. Vientiartistijalostamoon pääsi mukaan kymmenen uraansa aloittavaa tai jo tekevää artistitulokasta ja vientistrategia-palveluun valittiin kuusi suomalaista musiikkialan yritystä.

Fast Track -musiikkivientiohjelmaan valittiin sen kolmantena vuonna kuusi yhtiötä edustamiensa artistien ja yhtyeiden kansainvälisen uran vauhdittamiseksi, joista viisi oli aiemmilta vuosilta tuttuja ja yksi uusi osallistuja (Antti Paalanen). Vuoden 2019 valikoiduista kaksi, ALMA ja taustayhtiönsä PME Records sekä Isac Elliot, ovat olleet mukana Fast Track -musiikkivientiohjelmassa jo kolme vuotta, minkä myötä Music Finland on toteuttanut erillisen raportin heidän vientitoiminnastaan hankkeen puitteissa.

.

Katso kaikki vuoden 2019 tuensaajat tästä
Katso lista kaikista Music Finlandin vuoden 2019 vienninedistämistapahtumista

Music Finlandin hankkeita ja tapahtumia toteutettiin 13 eri maassa

Music Finlandin nuotisto

Music Finlandin nuotistossa jatkettiin suomalaisia säveltäjiä ja heidän musiikkiaan esittelevän Composers and Repertoire -sivuston (Core) kehittämistä ja markkinointia. Säveltäjäsivustoa ja nuottien verkkokauppaa esiteltiin ja mainostettiin esimerkiksi nykymusiikin ammattitapahtumissa ja -julkaisuissa, minkä lisäksi järjestettiin nuottimyynnin kohdennettuja alennuskampanjoita.

Joulukuussa Music Finland järjesti säveltäjäasiakkailleen keskustelutilaisuuden nuottijakelun nykytilasta ja tulevaisuudesta. Tilaisuudessa eri nuottialan ammattilaiset kertoivat omia kokemuksiaan sähköisen nuottivälityksen nykytilasta ja sen tulevaisuudennäkymistä.

Music Finlandin säveltäjäasiakkaat, kustantajat ja musiikin esittäjät kotimaassa sekä ulkomailla käyttivät nuotiston palveluja edelleen aktiivisesti. Music Finlandilla oli vuoden 2019 lopussa yhteensä 287 säveltäjäasiakasta, joista viisi oli hyväksytty uusiksi asiakkaiksi kuluneen vuoden aikana. Nuotistoon toimitettiin vuonna 2019 yhteensä 556 uutta teosta, joista puolet (277) oli säveltäjäasiakkaiden Music Finlandin levitykseen lähettämiä teoksia ja puolet kustantajien nuotiston kokoelmiin lähettämiä näytepartituureja. Lisäksi säveltäjäsivustoa täydennettiin useilla kymmenillä linkeillä säveltäjistä kertoviin uutisiin ja artikkeleihin sekä heidän teostensa esitysten taltiointeihin.

Music Finlandin säveltäjäasiakkaiden nuottien myynti ja vuokraus jatkuivat edelleen vilkkaina. Vuoden 2019 aikana Music Finlandin nuotistosta myytiin 144 eri säveltäjän partituureja ja esitysmateriaaleja yhteensä 913 kappaletta. Myynnistä 24,2 prosenttia suuntautui ulkomaille. Eniten ulkomaan tilauksia tuli Saksasta, Japanista, Yhdysvalloista, Ruotsista, Ranskasta, Espanjasta ja Iso-Britanniasta. Myydyimmät säveltäjänimet olivat Helvi Leiviskä, Jukka Linkola, Jukka Tiensuu, Joonas Pohjonen ja Tim Ferchen.

Orkesterimusiikin esitysmateriaaleja vuokrattiin yhteensä 89 eri esitykseen, mikä on selvästi enemmän kuin edellisenä vuonna. Näistä eniten välitettiin Leif Segerstamin, Väinö Raition, Fredrik Paciuksen ja Uuno Klamin teosten materiaaleja. Lisäksi eri kustantajille ja orkestereille valmistettiin kopiopalveluna heidän lähettämistään materiaaleista satoja partituureja ja esitysmateriaaleja.

Nuotiston tunnuslukuja 2019 (suluissa vuoden 2018 luvut)

• Säveltäjäasiakkaita vuoden lopussa 287 (282), joista uusia asiakkaita 5
  • Uusia teoksia: 556 sävellystä (378) 137 säveltäjältä
  • Näistä MF:n levitykseen (kustantamattomia) 277 sävellystä (189) 60 säveltäjältä
  • Myytyjä partituureja ja esitysmateriaaleja 913 (1276)
  • Myynti- ja vuokraustapahtumia yhteensä 429, joista ulkomaille 104
  • Nuottivuokratilauksia 51 (32), joista eri teoksia 83 (32). Näistä esityksiä 89 (51)
  • Myydyt ja vuokratut nuottimateriaalit 144 (150) eri säveltäjältä, joista 92  Music Finlandin nykyisiä säveltäjäasiakkaita

Myydyimmät ja vuokratuimmat säveltäjät (kpl/eri teosta)

• Helvi Leiviskä 55/10
  • Jukka Linkola 44/22
  • Eino Roiha 35/35
  • Jukka Tiensuu 33/9
  • Joonas Pohjonen 31/9
  • Tim Ferchen 22/12
Nuotiston ulkomaanmyynti 2019

Äänitearkiston digitointi

Vuosituhannen alussa aloitettu Music Finlandin nuotiston vanhojen sävellysten digitointiprojekti lähestyi vuoden 2019 aikana kohti loppuaan. Noin tuhannen teoksen vuosivauhtia edenneestä urakasta jäi jäljellä enää 500 digitoitavaa teosta. Tämän jälkeen kaikki kustantamattomat Music Finlandin levityksessä olevat nuotit on tallennettu digitaaliseen muotoon ja suuri osa myös tilattavissa sähköisessä muodossa.