Toimialan kehittäminen ja tutkimus

Kohdemarkkinoiden tuntemus, kontaktit ja liiketoimintaosaaminen ovat ensiarvoisen tärkeitä ominaisuuksia kansainvälisellä kentällä toimiville musiikkialan ammattilaisille. Music Finland järjestää työpajoja ja muita tilaisuuksia, joissa käsitellään markkina-alueiden lisäksi alan eri sektorien asioita.

Vuonna 2019 Music Finlandin tilaisuuksissa perehdyttiin esimerkiksi musiikkivientihankkeen rahoitusmahdollisuuksiin, USA:n viisumeihin ja työlupiin sekä Venäjän musiikkimarkkinoihin.

Lisäksi jatkoimme nuorten musiikintekijöiden valmentamiseen keskittyvää Future Top-20 Hitmakers  ohjelmaa yhteistyössä Teoston ja Musiikkikustantajien kanssa. Osana Musiikkiviennin tulevaisuuden tekijät -hanketta Music Finland lähetti kaksi musiikkibisneksen nuorta osaajaa työharjoitteluun kahteen Lontoossa toimivaan musiikkiyhtiöön: digimarkkinointiyritys Saari Musiciin sekä klassisen musiikin manageritoimisto HarrisonParrottiin.

Unplugged Talk Show: Puhetta rohkeudesta -tilaisuudessa kuultiin mm. paneelikeskustelu sijoittamisesta. Kuva: Julius Töyrylä

Työpajat ja tilaisuudet

Menneen vuoden aikana järjestämissämme eri genreille ja sektoreille räätälöidyissä työpajoissa painotimme ammattilaistapahtumiin valmistautumista, eri markkina-alueiden erityspiirteitä sekä kansainvälistymishankkeen rahoitusmahdollisuuksia.

Infotilaisuuksissamme perehdyttiin esimerkiksi musiikkivientihankkeen rahoitusmahdollisuuksiin yhdessä Business Finlandin kanssa sekä USA:n viisumeihin ja työlupiin. Työpajoissamme ja paneelikeskusteluissamme pureuduttiin Venäjän musiikkimarkkinoihin, tulevaisuuden nuottijakeluun, taidemusiikin kansainväliseen kiertuetoimintaan ja Kiinan biisinkirjoitusalaan sekä valmennettiin suomalaisia showcase-esiintyjiä WOMEX-tapahtumaan.

Music Finlandin työpajoja ja infotilaisuuksia vetivät esimerkiksi Tom Besford (English Folk Expo), Tony Oh (Jam Factory Music Publishing), Merle Gerst (Piranha Arts), Greg Goldenzwaig, Ekaterina Bazhanova (Music Development Russia) ja Jasper Parrott (HarrisonParrott).

Joulukuussa järjestimme yhdessä Audiovisual Producers Finland – APFI:n kanssa Unplugged Talk Show ­– Puhetta rohkeudesta -tilaisuuden, jonka tavoitteena oli toimia inspiroivana puheenvuorona asiakkaillemme. Tapahtumassa kuultiin puheenvuorot esimerkiksi elokuvaohjaaja Dome Karukoskea ja säveltäjä Tuomas Kantelista sekä pyöreän pöydän keskustelu luovien alojen sijoittamisesta. Tilaisuuden yhteydessä jaettiin myös viides valtakunnallinen musiikkivientipalkinto.

Musiikki- ja av-alan ammattilaisten yhteinen after work järjestettiin kesäkuussa.

Mentorointi

Tuemme suomalaisen musiikin viennin kasvua räätälöimällä asiakas- ja yrityskohtaista neuvontaa kansainvälisille markkinoille tähtääville musiikkiammattilaisille. Asiantuntijoidemme kattava kansainvälinen verkosto on suomalaisen musiikkialan käytössä.

Vuoden 2019 aikana lanseerasimme Kansainvälistymisen ABC -tilaisuudet toimijoille, jotka ovat kansainvälisen uransa alkuvaiheessa tai suunnittelevat kansainvälistä uraa. Muutaman kuukauden välein järjestettävissä tilaisuuksissa kerrotaan Music Finlandin palveluista ja kansainvälistymisen ensimmäisistä askelista ja avataan kansainvälisten musiikkimarkkinoiden toimintaperiaatteita.

Music Finlandin tarjoamat henkilökohtaiset mentorointitapaamiset on puolestaan tarkoitettu jo kansainvälistä uraa tekeville musiikkialan ammattilaisille ja ne sisältävät kaksi tapaamiskertaa noin puolen vuoden aikana. Henkilökohtaisissa tapaamisissa Music Finlandin asiantuntijat keskustelevat asiakkaiden kanssa heidän kansainvälistymiseen liittyvistä tarpeistaan sekä antavat neuvoja ja jakavat osaamistaan ja kokemustaan vientiin ja kansainvälistymiseen liittyen.

Vuoden aikana yksityismentoroinnissa ja Kansainvälistymisen ABC -sessioissa kävi 43 henkilöä, sekä musiikkialan yrittäjiä, että yksittäisiä muusikoita ja musiikintekijöitä. Mentoreina toimivat Niko Kangas, Heli Lampi, Henna Salo, Riku Salomaa ja Katariina Sorsa.

Tutkimus

Music Finland tukee tutkimustiedon avulla musiikin tekemisen edellytyksiä sekä musiikkialan kilpailukykyä kotimaassa ja kansainvälisesti. Tuotamme ja keräämme tietoa suomalaisesta musiikkitoimialasta koko alan yhteiseksi hyödyksi sekä medialle. Lisäksi seuraamme omien hankkeidemme vaikutuksia, teemme aktiivista yhteistyötä musiikkialan tutkijoiden ja muiden organisaatioiden kanssa sekä osallistumme alan keskusteluun.

Vuonna 2019 tutkittiin musiikkialan tulevaisuudennäkymiä sekä musiikkivientiä

Vuonna 2019 Music Finland julkaisi kaksi laajempaa selvitystä, jotka tuottivat uutta tietoa suomalaisesta musiikkialasta ja musiikkiviennistä.

Alkuvuonna toteutettiin toista kertaa Musiikkialan barometri yhteistyössä Music Finlandin jäsenjärjestöjen kanssa. Suomalaisille musiikkialan ammattilaisille suunnatulla kyselytutkimuksella selvitettiin näkemyksiä alan tämänhetkisestä tilasta ja tulevaisuudesta. Tulosten perusteella suomalainen musiikkiala uskoo tulevaisuuteen ja erityisesti kulutuksen, elävän musiikin ja musiikkiviennin kasvuun. Digitalisoituva musiikinkulutus ja koveneva kilpailu esimerkiksi elävän musiikin kentällä aiheuttavat kuitenkin epävarmuutta ja huolta musiikkialan ammattilaisille. Barometri toteutettiin nyt toista kertaa, ja kyselyyn vastasi yhteensä 518 yritystä ja ammattilaista musiikkialan eri osa-alueilta.

Vuoden toinen laaja tutkimus Suomen musiikkialan talous ja vienti 2018 kokosi yhteen vuosittaiset avainluvut Suomen musiikkialasta sekä musiikkiviennistä. Kotimaassa musiikkialan kokonaisarvo oli kasvanut vuonna 2018 yhteensä 945 miljoonaan euroon. Musiikkiviennin arvo oli jatkanut voimakasta kasvuaan, ja sen arvo oli nyt 78,5 miljoonaa euroa. Suurimman kasvun tuotti edellisvuoden tapaan musiikkiteknologia ja palvelut. Myös esimerkiksi tekijänoikeustuloissa sekä muissa vientituloissa oli selkeää kasvua.

Musiikkiviennin kasvusta kertoi myös Suomen musiikkialan talous ja vienti 2018 -raporttiin kuuluva popmusiikin teosvienti -tutkimus. Selvityksen mukaan vuosi 2018 oli biisiviennin tähänastinen ennätysvuosi yhteensä 76 suomalaisen tekijän kirjoittamalla ulkomaisen artistin kansainvälisellä julkaisulla.

Vuonna 2019 käynnistettiin lisäksi esimerkiksi elokuva- ja mediamusiikkisäveltäjien kansainvälisten tuotantojen kartoitus sekä kehitettiin Music Finlandin oman toiminnan vaikuttavuuden tutkimusta. Music Finlandin omista tutkimuksista sekä alan tutkimuksesta kerrottiin musiikkialan toimijoille suunnatuissa tutkimuksen uutiskirjeissä ja tiedotteissa. Aiempien vuosien tapaan yhteistyö suomalaisten yliopistojen ja muiden oppilaitosten kanssa oli aktiivista, ja Music Finland osallistui esimerkiksi opinnäytetöiden ohjaukseen.