Vuosi 2019 vahvisti Suomen asemaa kansainvälisen musiikkimaailman kohtauspaikkana ja toi musiikkiviennin uusia muotoja näkyvämmiksi, kirjoittaa Music Finlandin toiminnanjohtaja Kaisa Rönkkö katsauksessaan.
Aloitimme vuoden kutsumalla nykymusiikin eurooppalaisia portinvartijoita Helsinkiin, kehitimme määrätietoisesti palvelujamme elokuva- ja mediasäveltäjille ja koko vuotta väritti jättitapahtuma WOMEX Tampereella. Käynnistimme Fast Track -kasvuohjelman, jotta viennin eri tasoilla oleville toimijoille voitaisiin tarjota entistä räätälöidympää palvelua. Vuosi päättyi puheeseen rohkeudesta.
Vientiartistijalostamoon osallistuu kymmenen potentiaalista artistia ja yhtyettä, joille tarjotaan vuoden aikana valmennusohjelma kohti kansainvälisiä markkinoita.
Vuodesta 2017 lähtien potentiaalisia musiikkiviennin kansainvälisiä läpimurtoja vauhdittanutta Fast Track -musiikkivientiohjelmaa täydentämään luotiin uusi Fast Track -kasvuohjelma. Sen alla aloitimme vuoden 2019 aikana kaksi uutta palvelua: vientistrategia ja vientiartistijalostamo. Vientistrategia-palvelulla tuettiin vakiintuneiden viennin tekijöiden uusia strategisia avauksia. Vientiartistijalostamo alkoi puolestaan keväällä, kun monipuolinen asiantuntijaryhmä valitsi osallistujiksi kymmenen potentiaalista artistia ja yhtyettä, joille tarjotaan vuoden aikana valmennusohjelma kohti kansainvälisiä markkinoita.
Vuoden aikana järjestimme vientimatkoja Lontooseen, Los Angelesiin, Mexico Cityyn, Hampuriin ja Berliiniin, Tokioon, Souliin ja Huddersfieldin nykymusiikkifestivaalille. Yksi uusista ja ehdottomasti tulevaisuudessa jatkoa saavista palveluista oli elokuvasäveltäjien vientimatka Los Angelesiin.
Musiikkialan ammattilaisten solmukohta Suomessa
Vahvistimme Suomen asemaa kansainvälisenä solmukohtana sekä kutsumalla vieraita kotimaan tilaisuuksiin että tuottamalla omia tapahtumia. Ulkomaalaisia portinvartijoita vieraili useilla kesän festivaaleilla, kuten Flow Festival ja Tuska. Musiikki & Media -tapahtuman kansainvälisessä ohjelmassa painotimme elokuva- ja mediasäveltäjien, biisinkirjoittajien sekä synkronoinnin parissa toimivien kustantajien palveluita tuoden vieraaksi esimerkiksi medioihin synkronointia tekeviä music supervisoreita. Musiikki & Median historian ensimmäiset klassisen musiikin ohjelmasisällöt olivat puolestaan luonteva väylä kutsua tapahtumaan taidemusiikin kansainvälisiä ammattilaisia.
Arctic Paradise Contemporary kokosi kansainvälisiä ja suomalaisia nykymusiikin ammattilaisia verkostoitumaan ja tutustumaan uuteen suomalaiseen taidemusiikkiin.
Biisileireillämme vieraili kaikkiaan nelisenkymmentä kansainvälistä musiikintekijää ja yritystoimijaa: vuoden aikana järjestettiin Aasian markkinoille suuntaava A-Pop Castle, Yhdysvaltain markkinoihin keskittynyt Song Castle ja kansainvälistä uraansa aloitteleville tekijöille räätälöity Song Hotel.
Ensimmäistä kertaa järjestetty Arctic Paradise Contemporary kokosi helmikuussa kansainvälisiä ja suomalaisia nykymusiikin ammattilaisia verkostoitumaan ja tutustumaan uuteen suomalaiseen taidemusiikkiin. Verkostoitumistapahtumat ja konsertit levittäytyivät neljän päivän aikana talviseen helsinkiläisympäristöön ja showcase-ohjelmassa kuultiin kattavasti eri säveltäjiä ja kokoonpanoja sekä nähtiin uniikkeja innovaatioita ja suomalaiserikoisuuksia. Loppuvuodesta 2019 saimme nähdä jo ensimmäisiä Arctic Paradise Contemporaryn synnyttämiä tuloksia sävellystilausten ja esiintymiskutsujen muodossa. Pilottihanke osoittautui siis onnistuneeksi!
Maailmanmusiikin ammattilaiset kokoontuivat Tampereelle
Kenties kaikista tapahtumista eniten vuottamme väritti WOMEX – The World Music Expo – ensimmäistä kertaa Suomeen rantautunut 25-vuotias kansan- ja maailmanmusiikin ammattilaistapahtuma, jossa olimme nyt strategisena partnerina. Tuotimme WOMEXin Pohjoiset tulet -nimisen avajaistilaisuuden ja huolehdimme monella tavoin suomalaisnäkyvyydestä tapahtumassa. Rakensimme osallistujille valmennuskokonaisuuden, jossa tukea saivat niin ensimmäistä WOMEX-osallistumistaan harkitsevat toimijat kuin räätälöityyn esiintymisvalmennukseen osallistuneet showcase- ja avajaisartistit.
Otimme ilolla vastaan kiitokset ja kehut suomalaisen tapahtumajärjestämisen ammattimaisuudesta – mikä on valttikortti kansainvälisessä vertailussa (lue lisää tapahtuman jälkiartikkelista). Suurimmat suosionosoitukset kuuluvat toki suomalaiselle päävastuulliselle järjestäjälle Rockadillo Productionille. WOMEX huomioitiin laajalti kotimaisessa mediassa – kiitos siitä yhteistyökumppanillemme Yleisradiolle, joka lähetti avajaiset suorana sekä tallensi ja suoratoisti Regional Stage -lavan näytöskeikat (katso tallenteet täältä).
Viennin vahvistamista myös kotimaassa
Vuonna 2019 vahvistimme myös kotimaisia verkostojamme esimerkiksi syventämällä yhteistyötä Business Finlandin sekä ulkoministeriön kanssa. Olimme myös mukana Creative Business Finlandin perustamisessa ottamalla proaktiivisen ja kannustavan roolin hankkeen suunnittelussa.
Päätimme vuoden yhdessä Audiovisual Producers Finland - APFI ry:n kanssa järjestettyyn Unplugged Talk Show -tilaisuuteen, jossa luovien alojen kansainväliset menestyjät puhuivat rohkeudesta sekä sijoitusalan ja luovan työn ammattilaiset keskustelivat siitä, mihin luovilla aloilla sijoitetaan. Samassa tilaisuudessa palkittiin vuoden 2019 valtakunnallisen musiikkivientipalkinnon saaja, Svart Records.
Suomalaisen musiikin kansainväliset menestystarinat näkyivät mediassa niin kotimaassa kuin muuallakin. Alman menestyksekkäältä laulunkirjoittajan uralta noteerattiin niin hänen osuutensa Charlien enkelit -elokuvan tunnusbiisin tekijätiimissä kuin Miley Cyruksen soolohittienkirjoittajana. Isac Elliotin levytyssopimus Saksan Universalin kanssa herätti ansaittua huomiota. BBC Music Magazinen järjestämän säveltäjäkyselyn mukaan Kaija Saariaho on tärkein elossa oleva säveltäjä ja Guitar World -lehden lukijaäänestyksessä Erja Lyytinen valittiin maailman parhaimpien blueskitaristien joukkoon. Sunrise Avenuen lopettamisuutisen herättämä kansainvälinen huomio ja hetkessä loppuunmyydyt jäähyväiskonsertit muistuttivat jälleen, millaista suursuosiota yhtye on nauttinut Euroopassa läpi 2000-luvun.
Suomalaisen musiikin kansainväliset menestystarinat näkyivät mediassa niin kotimaassa kuin muuallakin.
Osassa tällaisista menestystarinoista Music Finlandin palveluiden rooli on ollut merkittävä, osassa välillinen – ja osassa tehtäväksemme on jäänyt vain kertoa niistä eteenpäin. On kuitenkin selvää, että meillä on palveluidemme, tukiemme ja promootiomme lisäksi merkittävä vaikuttajaviestinnällinen vastuu niin yhteiskunnallisesti kuin kansainvälisestikin. Samoin meillä on vastuu kerätä ja analysoida suomalaisen musiikin menestystarinoita ja kertoa niistä rohkaisuna uusille kansainvälistyjille.
Toivon, että vuonna 2019 Music Finland koettiin paitsi vienninedistäjänä ja kansainvälistyjien tukena, myös kokoavana voimana sekä suomalaisen musiikin menestystarinoiden äänitorvena. Toivon myös, että olemme rohkaisseet suomalaisen musiikin tekijöitä, esittäjiä ja välittäjiä uskomaan, että kansainvälinen menestys on mahdollista ja sen eteen kannattaa tehdä töitä.