Uusi vuosi, uudet kujeet – katsaus Music Finlandin toimintasuunnitelmaan 2018

Music Finlandin mennyt vuosi 2017 piti sisällään lukuisia kohokohtia, kirjoittaa Music Finlandin toiminnanjohtaja Tuomo Tähtinen puheenvuorossaan uuden vuoden aloituksen kynnyksellä. 

Menneen vuoden kohokohdista mieleen painuivat muiden muassa hienosti onnistunut Jazzahead-maayhteistyökumppanuus, popmusiikin kustantajat ja tekijät yhteen koonnut Biisiviennin visio -projekti, taidemusiikin valmennushanke Lentoon, Fast Track -ohjelman lanseeraus, verkkosivuston ja -palveluiden täydellinen uudistaminen sekä luonnollisesti uudet kansainväliset läpimurrot esimerkiksi popin saralla. Viime vuonna toteutimme myös kattavan strategian ja vision päivitystyön, johon osallistuivat kotimaiset asiakkaamme sekä Music Finlandin henkilökunta ja hallitus.

Visiossamme suomalainen musiikki on kansainvälisen markkinan keskiössä ja tunnetaan monenlaisista menestystarinoista. Tähän tilanteeseen halutaan päästä vuoteen 2025 mennessä. Itse strategia on kirjattu vuosille 2018–2020. Tämän vuoden toimintasuunnitelma pohjaa vahvasti strategiassa linjattuihin päämääriin, jotka on määritelty eri asiakasryhmien tarpeiden ja ensisijaisten tavoitteiden mukaisiksi.

Tuet ja tapahtumat täyttävät kalenterin

Kärkitoimijoiden viennin tukemiseen tarkoitettu Fast Track -ohjelma jatkuu tänä vuonna, ja tavoitteena on kasvattaa ohjelmarahoitusta niin, että ohjelmasta voidaan tukea niin jatkuvia kuin uusiakin vientiprojekteja. Live- ja teosvientituet säilyvät niin ikään aiemman kaltaisina. Hakukierroksia on tänä vuonna neljä, joista ensimmäinen umpeutuu 15. tammikuuta.

Music Finland koordinoi tuttuun tapaan suomalaisten osallistumiset tärkeimpiin ammattilais- ja showcase-tapahtumiin. Ohjelmassa ovat esimerkiksi Eurosonic, South by Southwest, Jazzahead, Classical Next, The Great Escape, Reeperbahn Festival ja WOMEX. Ajantasainen tapahtumalistaus löytyy sivuiltamme, ja se päivittyy vuoden mittaan suunnitelmien tarkentuessa. Näiden tapahtumien lisäksi useille asiakasryhmille tullaan toteuttamaan pienempimuotoisia räätälöityjä vientimatkoja, joiden tavoitteet, sisällöt ja kohteet vaihtelevat tarpeiden mukaan. 

Kansanmusiikin ja jazzin päätapahtuma on tänä vuonna toista kertaa järjestettävä Arctic Paradise World & Jazz Event. Verkostoitumis-, myynti- ja showcase-tapahtumaan kutsutaan kesäkuussa parikymmentä ulkomaista avainvaikuttajaa. Showcase-esiintyjien valinnat tehdään alkuvuodesta ja tarkempi ohjelma muotoutuu kevään aikana. Taidemusiikin ammattilaisille järjestään samankaltainen tapahtuma, Arctic Paradise Contemporary, alkukeväällä 2019. Myös sen valmistelu on jo hyvässä vauhdissa.

Hankkeita Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa

Japaniin suuntautuvan suomalais-virolaisen Finest Sounds -hankkeen tiimoilta toteutetaan toukokuussa vientimatka ja showcase-tapahtuma Tokioon. Myös pohjoismaiset vientitapahtumat Tokioon ja Los Angelesiin saavat jatkoa tänä vuonna. Los Angelesin vientimatkan yhteydessä toteutetaan lisäksi pohjoismainen biisinkirjoitusleiri. Music Finlandin läsnäolo Yhdysvaltain länsirannikolla vahvistuu muutenkin keväällä, kun vientipäällikkömme Katariina Sorsa matkustaa Los Angelesiin työskentelemään kuukauden mittaisiksi jaksoiksi niin tammi-helmikuussa kuin huhti-toukokuussa.

Marraskuussa julkistetun Biisiviennin vision teemoja nostetaan esiin popmusiikin teosviennin toimenpiteissä, ja samalla kannustetaan alaa huomioimaan toimintakutsun teemat omissa vientistrategioissaan. Tänä vuonna järjestämme kotimaassa kaksi kirjoitusleiriä: Biisilinnan toukokuussa ja Song Hotelin syksyllä. Elokuvasäveltäjille toteutetaan räätälöityjä työpajoja sekä mahdollisuuksien mukaan myös vientimatka jollekin tärkeimmistä kohdemarkkinoista.

Tänä vuonna toteutettaviin avauksiin kuuluu kansainvälisille musiikkipäälliköille (music supervisor) suunnattu suomalaisen musiikin soittolistapalvelu. Sen avulla tarjoamme elokuva-, tv-, mainos- ja pelimusiikin tärkeiden portinvartijoiden käyttöön monipuolisen ja säännöllisesti päivittyvän otannan suomalaisten levy-yhtiöiden ja kustantajien tuoreesta materiaalista.

Viestintää ja valmennusta musiikkialalle

Music Finlandin viime vuonna uudistettua verkkosivustoa kehitetään niin, että se helpottaa asiakkaidemme arkea yhä paremmin. Tukihaku mahdollistaa jo nyt kansainvälistymisen tukien hakemisen myös Music Finlandin tarjonnan ulkopuolelta, ja kansainvälistymisen oppaaseen lisätään uusia sisältöjä vuoden mittaan. Niin ikään täysin päivitetty FMQ.fi toimii suomalaisen musiikin ja sitä ympäröivien ilmiöiden esittelykanavana, jossa julkaistaan neljä kertaa vuodessa laajempi monimediallinen teemakokonaisuus.

Vuoden aikana järjestetään myös useita valmennuksia ja työpajoja, joihin kutsumme sparraajiksi niin suomalaisia kuin ulkomaisiakin osaajia ja vaikuttajia. Valmennuksiin kannattaa osallistua sekä osaamisen kasvattamisen vuoksi että verkostoitumismielessä, sillä saamamme palautteen perusteella kotimaiset ammattilaiset toivovat enemmän tilaisuuksia spontaaneille kohtaamisille. 

Music Finlandilla on myös tärkeä rooli suomalaisen musiikkialan yhdenvertaisuuden edistäjänä. Käynnistimme viime syksynä työskentelyn, joka kokosi musiikkialan ammattilaisia luomaan alalle yhteiset teesit tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Teesit julkistetaan tammikuussa, jolloin kutsumme kaikki musiikkialan organisaatiot allekirjoittamaan ne ja tuomaan oman panoksensa asian edistämiseksi.

Oma työni Music Finlandissa päättyy maaliskuussa, ja uuden johtajan rekrytointi on parhaillaan käynnissä. Jätän talon ja upeat kollegani haikein, mutta myös hyvin mielin, sillä organisaatio on kaikin puolin toimivassa kunnossa ja suomalainen musiikki kuuluu juuri nyt maailmalla laajemmin sekä monipuolisemmin kuin koskaan aikaisemmin. Uskon, että tämä on hyvä pohja uuden rakentamiselle. Toivotan kaikille asiakkaillemme ja kumppaneillemme menestyksekästä vuotta 2018! 

Music Finlandin vuosikertomus 2016

Lue täältä