Kansainvälistyminen, vienninedistäminen ja nuotisto

Sisällysluettelo

Kansainvälistyminen ja vienninedistäminen

Vienninedistämistoimillamme tuetaan kotimaisten musiikkialan yritysten liiketoiminnan kasvua sekä pyritään nostamaan artistien ja tekijöiden näkyvyyttä tärkeimmillä vientimarkkinoilla. Koronapandemian jatkuessa jo toiselle vuodelleen kansainväliset vienninedistämistapahtumat tapahtuivat hyvin pitkälti verkkoympäristöissä, kunnes syksyllä 2021 moni tapahtuma saatiin lopulta järjestettyä fyysisesti. Omia asiakastapahtumiamme järjestettiin myös pitkälti verkkoalustoilla.

Music Finlandin vienninedistämistoimenpiteitä rahoittivat kotimainen musiikkiala, työ- ja elinkeinoministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, Musiikin edistämissäätiö sekä hankekohtaiset yhteistyökumppanit.

Music Finlandin messuosasto Womexissa lokakuussa 2021. Kuva: Teemu Fiilin

Kansainväliset ammattilaistapahtumat aukesivat uudelleen syksyllä

Keväästä 2020 asti pääasiassa peruutetut tai digitaalisina järjestetyt kansainväliset ammattilaistapahtumat aukesivat viimein fyysisessä muodossa syksyllä 2021. Syyskuussa Music Finland kävi Nordic Music Daysissa Färsaarilla, Reeperbahn Festivalissa Saksassa, lokakuussa Womexissa Portugalissa. Marraskuussa veimme delegaation suomalaisia November Music -festivaalille Hollantiin, jonka ohjelmassa oli suomalaispainotus.

Myös digitaalisia ammattilaistapahtumia riitti: tammikuussa olimme mukana Folk Unlockedissa ja Eurosonicissa, molemmissa neljän virtuaali-showcase-esiintyjän voimin. Huhtikuussa osallistuimme Jazzaheadin online-tapahtumaan omalla virtuaaliständillämme, vastaten suomalaisten toimijoiden näkyvyydestä sekä isännöimme Suomen virtuaalista vastaanottoa.

Global Music Matchissa valmennettiin kansanmusiikin toimijoita toukokuusta syyskuulle.

Musiikki & Media 2021. Kuva: Miikka Varila

Musiikki & Media Tampereella

Vuoden 2021 Musiikki & Media voitiin järjestää aikaisempien vuosien tapaan fyysisenä, kaksipäiväisenä tapahtumana Tampereella 7.–8.10. Music Finland tuotti tapahtuman kansainvälisen ohjelman ja toi Tampereelle vaikuttavan 35 kansainvälisen musiikkialan ammattilaisen delegaation. Kansainvälisen ohjelmakokonaisuuden teemoja olivat mm. suomalaisen metallimusiikin pitkä tarina ja tulevaisuuden mahdollisuudet, live- ja kiertuetoiminta pandemian jälkeisessä maailmassa, biisiviennin vision tilannekuva sekä musiikkiteknologiayritysten ja sisältöbisneksen yhteisiä suuntia hahmotteleva keskustelu. Taidemusiikin toimijoille räätälöity ohjelma keräsi aikaisempaa enemmän osallistujia ja sai erityskiitosta.

Kansainvälisiä puhujia tapahtumassa olivat mm. Kush Patel (Musically), Anna Zó (Music Innovation Hub), Thomas Sønderby Jepsen (Roskilde), Guillaume Prince, (Base Productions), Jake Beaumont Nesbitt (IMMF) Jakob Sørensen (The Bank), Will Larnach-Jones (Iceland Airwaves), Nicolas Blix (Mantik Music), Sara Herrlin (STHLM Music City), Juan Vandervoort (PIAS), John Harris (Rednote Ensemble), Anna Berit Asp Christensen (SPØR festival), Thorbjørn Tønder Hansen (Ultima Festival), Jan Bang (Punkt Festival) sekä Tampere Music Award -palkinnon vastaanottanut Ben Mandelson (WOMEX).

Music Finland tarjosi tapahtumassa myös yritysvalmennusta suomalaisille kansainvälistymiseen ja kasvuun tähtääville yrityksille bisnesenkeli, sijoittaja ja yrittäjä Kim Väisäsen kanssa. Järjestimme myös vientiyrityskiihdyttämön ja vientiartistijalostamon osallistujille ohjelmakokonaisuudet osana Musiikki & Mediaa.

Music Finlandin kymmenvuotisjuhlavuosi lanseerattiin osana Industry Awards Gaalan ohjelmaa.

Kuva: Julius Töyrylä

Vientimatkoja toteutettiin sekä verkossa että fyysisesti

Hokuo Online Trade Mission ja Hokuo Song Camp

Vuoden alkupuoliskon vientimatkat toteutettiin matkustusrajoitusten ja covid-tilanteen takia virtuaalisesti.

Hokuo Online Trade Mission järjestettiin yhteispohjoismaisen Nomex-verkoston asiakkaille 15.–17.2. kolmipäiväisenä verkkotapahtumana, johon sisältyi niin yritysesittelyitä kuin vapaamuotoisempaa verkostoitumistakin. Vientimatkalle osallistui yhteensä 34 delegaattia Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Ohjelman suunnitteli ja koordinoi japanilaisen musiikkibisneksen asiantuntija Haji Taniguchi (T.G.I. Tokyo Inc) yhteistyössä Music Finlandin kanssa.

Samassa yhteydessä järjestettiin virtuaalinen Hokuo Music Songwriting Camp -yhteiskirjoitusleiri pohjoismaisille ja japanilaisille biisintekijöille. Kirjoittajia ja tuottajia osallistui Pohjoismaista ja Japanista yhteensä 29. Leirin tuloksena syntyi yhdeksäntoista J-Pop kappaletta. Hokuo Song Camp järjestettiin yhteistyössä Sony Music Publishing Japanin kanssa.

Lontoon vientimatka hybridinä


​London Trade Mission -hybridivientimatka toteutettiin kaksiosaisena sekä verkossa että fyysisenä vientimatkana, yhdistettynä yhteispohjoimaiseen, Nomexin järjestämään vientimatkaan. Matka räätälöitiin läpimurtaja-asiakkaille, mistä syystä osallistujamäärä oli pieni (neljä yritystä), mutta kaikki olivat kokeneita vientiyrityksiä. Matkan online-tapaamiset järjestettiin tammi-syyskuun välisenä aikana ja varsinainen matka 16.–19.11. Online-sessioissa käsiteltiin mm. Brexitin vaikutuksia, markkinointia Isossa-Britanniassa, tuotekehityksen merkitystä sekä sopimusasioita. Osallistujayritykset saivat myös suoraa konsultointia paikalliselta musiikkibisnekseen erikoistuneelta konsultilta. Hankkeen suorina tuloksina avattiin uusia erittäin laadukkaita neuvotteluyhteyksiä kunkin osallistujayrityksen tarpeisiin sekä yksi maailmanlaajuinen keikkamyyntisopimus.

Folk-toimijoiden verkostoitumismatka Osloon

Music Finland järjesti vienti- ja verkostoitumismatkan kansan- ja maailmanmusiikin ammattilaisille Osloon 24.–25.11. Matka linkittyi pohjoismaiseen Folkelarm-tapahtumaan. Osallistujille järjestettiin räätälöityä ohjelmaa, joka sisälsi mm. tutustumista Norjan ja varsinkin Oslossa toimivien alan ammattilaisten kanssa. Tämän lisäksi oltiin mukana Folkelarm-festivaalilla. Matkalle osallistui seitsemän folk-ammattilaista.

SYNC Castle. Kuva: Julius Töyrylä

Kirjoitusleirejä toteutettiin sekä digitaalisesti että lähitapaamisina

Kun edellisvuonna biisileirit siirtyivät täysin verkkoon pandemian myötä, loppuvuodesta 2021 niitä voitiin toteuttaa jo täysin fyysisinä. Vielä toukokuussa järjestimme kuitenkin täysin digitaalisen leirin Song Castle Onlinen. Tapahtuma yhdisti biisinkirjoittajat, kustantajat, managerit ja levy-yhtiöt yli maarajojen online-ympäristössä ja pyrki esittelemään koko Suomen biisiviennin kärkiryhmän. Sen yhtenä tavoitteena olikin kannustaa kirjoittajia verkkotyöskentelyyn ja uusien yhteyksien luomiseen pandemia-ajasta huolimatta.

Syksyllä maailmanlaajuinen tilanne oli jo sellainen, että 25.–28.10. saatoimme järjestää Sync Castle -leirin kokonaan lähitapaamisena, kutsuen paikalle 17 kansainvälistä ja 21 suomalaista vierasta. Sync Castle oli Music Finlandin ensimmäinen audiovisuaaliseen synkronointiin keskittyvä biisinkirjoitusleiri.

Joulukuussa järjestimme vuoden toisen fokusoidun biisileirimme, EDM Hotelin.Leirillä keskityttiin kirjoittamaan kappaleita elektronisen tanssimusiikin eri alagenreihin ja valmennettiin tekijöitä genren ympärillä olevan bisneksen erityispiirteisiin.

Joanna oli yksi Vientiartistijalostamon osaanottajista. Kuva: Julius Töyrylä

Vientiartistijalostamo ja vientiyrityskiihdyttämö jatkuivat

Syksyllä 2019 alkanut vientiartistijalostamo ja keväällä 2020 alkanut vientiyrityskiihdyttämö jatkuivat molemmat vuonna 2021. Vientiartistijalostamossa seitsemän kansainvälistä uraa aloittelevaa tai suunnittelevaa bändi- ja artistitulokasta sai vuoden aikana kuulla luentoja musiikkibisneksen ja kansainvälistymisen eri osa-alueista, kuten tiimin rakentamisesta, laki- ja sopimusasioista, artistibrändistä, eri vientimarkkina-alueista sekä mediasuhteiden ja sosiaalisen median parhaista käytännöistä. Lisäksi kukin osallistuja sai henkilökohtaista mentorointia sekä alan kotimaisilta että ulkomaisilta ammattilaisilta vuoden mittaan. Vientiartistijalostamon kausi jatkuu vuodelle 2022. Vientiartistijalostamo toteutetaan yhteistyössä Muusikkojen liiton kanssa.

Syksyllä alkaneessa, kahden kuukauden mittaisena kokonaisuutena toteutetussa vientiyrityskiihdyttämössä valmennettiin jälleen suomalaisia musiikkialan yrityksiä rakentamaan toimintaansa kansainvälisille markkinoille sekä tarjottiin ensikäden tietoa kansainvälisiltä alan huippunimiltä. Se oli suunnattu innovatiivisia palveluja kehittäville musiikkialan toimijoille (kuten levy-yhtiöt, kustantajat, manageritoimistot) sekä musiikkiteknologiaa kehittäville kasvuyrityksille ja siinä pyrittiin auttamaan yrityksiä luomaan kansainvälistymisstrategia sekä kasvattamaan osaamista ja ymmärrystä musiikkialan tulevaisuudesta sekä teknologisen kehityksen tuomista mahdollisuuksista. Ohjelma toteutettiin hybridimuodossa ja yhteistyössä englantilaisen Music Ally -yrityksen kanssa.

Blind Channel oli mukana Fast Track -ohjelmassa vuonna 2021. Kuva: Mona Salminen / YLE


Fast Track -musiikkivientiohjelmaan valittiin kuusi yritystä

Fast Track -musiikkivientiohjelmaanvalittiin ohjelman viidentenä vuonna kuusi yhtiötä edustamiensa artistien ja yhtyeiden kansainvälisen uran vauhdittamiseksi: Axu Arts Oy (Axel Thesleff), BloodBros Oy (Blind Channel), Master Corporation Oy (Battle Beast), Oy Svart Musik Ab (Svart Records), Ranka Kustannus Oy (Arion, Cyan Kicks, Ember Falls, Beyond Awareness, Dirt, Block Of Flats, Wake Up Frankie) ja Wheel Music OSK (Wheel). Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Fast Track -tukea myönnettiin näille yrityksille kaikkiaan 150 000 euron edestä.

Fast Track -musiikkivientiohjelma on kehitetty vuonna 2017 tukemaan merkittävien kansainvälisten läpimurtojen syntymistä. Ohjelmaan valittu hanke voi olla esimerkiksi suomalaisen artistin tai tekijän kansainvälistyminen tai jokin merkittävä strateginen vientipanostus, kuten avaus uusille markkinoille. Ohjelmaan valittavien yritysten tulee olla sitoutuneita vientitoimintaan ja niillä pitää olla taloudellisesti hyvät edellytykset toteuttaa hanke. Ohjelmaan valitaan hankkeita kerran vuodessa.

Fast Trackin rinnalle lanseerasimme syksyllä 2021 Takeoff-nimellä kulkevan uuden tukipaketin, jolla haluttiin mahdollistaa suomalaisten musiikkiyritysten vienti-investointeja ja vauhdittaa pandemian aiheuttaman tauon jälkeen musiikkiviennin uudelleenkäynnistymistä. Takeoff-tukea jaettiin kaikkiaan kahdellekymmenelle yritykselle.


.

Katso listaus kaikista tapahtumistamme vuonna 2021
Katso kaikki vuoden 2021 tuensaajat tästä

Music Finlandin nuotisto

Vuonna 2021 Music Finlandin säveltäjäasiakkaat, kustantajat ja musiikin esittäjät kotimaassa ja ulkomailla käyttivät edelleen ahkerasti Music Finlandin Composers and Repertoire -sivustoa (Core), tilasivat Music Finlandin levityksessä olevia nuotteja sekä hyödynsivät nuotiston kopiointipalveluja. Core-sivustoa päivitettiin uusilla teostiedoilla, uutisilla ja linkeillä, ja sen kehittämistä jatkettiin muun muassa julkaisemalla nuottiverkkokaupan mobiilisovellus. Lisäksi järjestettiin edellisten vuosien tapaan nuottien verkkomyynnin alennuskampanjoita.

Music Finlandilla oli vuoden 2021 lopussa yhteensä 280 säveltäjäasiakasta, joista neljä oli hyväksytty asiakkaaksi kuluneen vuoden aikana. Core-tietokantaan lisättiin vuonna 2021 yhteensä 341 uutta teosta, joista yli puolet (184) oli säveltäjäasiakkaiden Music Finlandin levitykseen lähettämiä sävellyksiä ja loput kustantajien nuotiston kokoelmiin lähettämiä näytepartituureja. Lisäksi säveltäjäsivustoa täydennettiin useilla kymmenillä linkeillä säveltäjistä kertoviin uutisiin ja artikkeleihin, soittolistaan sekä heidän teostensa esitysten taltiointeihin.

Vuonna 2021 myytyjen nuottien ja vuokrattujen orkesterimateriaalien määrät eivät vielä nousseet korona-aikaa edeltävälle tasolle, mutta olivat suurin piirtein edellisen vuoden määrissä. Music Finlandin nuotistosta myytiin 132 eri säveltäjän partituureja ja esitysmateriaaleja yhteensä 660 kappaletta. Tästä digitaalisten (pdf) nuottien myynti oli vuodessa kaksinkertaistunut 28 prosenttiin nuottien kokonaismyynnistä.

Myynnistä 26,4 prosenttia suuntautui ulkomaille. Eniten ulkomaan tilauksia tuli Saksasta, Yhdysvalloista, Ruotsista, Norjasta ja Japanista. Myydyimmät säveltäjänimet olivat Jukka Linkola, Seppo Pohjola, Jukka Tiensuu, Herbert Lindholm, Harri Suilamo, Harri Ahmas ja Jouko Tötterström. Orkesterimusiikin esitysmateriaaleja vuokrattiin yhteensä 40 eri esitykseen, mikä on selvästi enemmän kuin edellisenä vuonna. Tässäkään ei ole vielä päästy koronavuosia edeltävälle tasolle.

Orkestereille ja kustantajille valmistettiin myös paljon partituureja ja esitysmateriaaleja heidän lähettämistään materiaaleista. Näiden kopiopalveluna tehtävien tilausten määrä oli hieman noussut edellisvuodesta.

Nuotiston tunnuslukuja 2021
Nuotiston ulkomaanmyynti 2021

Myydyt ja vuokratut nuottimateriaalit

  • 132 (111) eri säveltäjältä
  • 89 (74) näistä MF:n säveltäjäasiakkaita (=elävät asiakkaat)

Myydyimmät ja vuokratuimmat säveltäjät (kpl/eri teosta)

  • Jukka Linkola 34/18
  • Seppo Pohjola 25/5
  • Jukka Tiensuu 24/12
  • Herbert Lindholm 17/5
  • Harri Suilamo 17/3
  • Harri Ahmas 14/4
  • Jouko Tötterström 14/4