Katsaus Music Finlandin vuoteen 2020: strategiset painopisteet tehokäyttöön

Music Finlandille 2020 on strategiavuosi. Siihen kuuluu paitsi rohkeaa visiointia, myös nykyisen strategian tulosten mittaamista ja arviointia. Strategiatyö ei ole vain uutta luovaa visiointia vaan myös tehdyn työn vaikuttavuuden arviointia ja mittaamista. Tänä vuonna aiomme ottaa maksimaalisen hyödyn irti nykyisen strategian painopisteistä ja samalla katsoa rohkeasti tulevaisuuteen, avaa Music Finlandin toiminnanjohtaja Kaisa Rönkkö.

Strategian ytimessä on sen suunta ja tarkoitus. On motivoivaa sitoa nämä asiat suurempaan merkitykseen, jotta strategia inspiroi niitä, jotka sitä ovat toteuttamassa. Siksi on hienoa, että Music Finlandin toimintaa ohjaa laaja, rakas asiakaskuntamme sekä sidosryhmämme, rahoittajamme ja näiden kaikkien prioriteetit. Meitä motivoi suunnitella toimintaamme ennen kaikkea osana yhteiskunnan kokonaisuutta.

Tervetuloa mukaan Music Finlandin uudelle vuosikymmenelle luomaan rohkeasti uutta strategiaa: innovoimaan, arvioimaan, yhdistämään voimia sekä myös luopumaan vanhasta – realistisesti, analyyttisesti, mutta suuriin unelmiin uskoen!

Palvelupolku kattaa asiakkaamme viennin aloittelijoista huipputekijöihin

Music Finlandin vuosien 2018–2020 strategia jakaa yhdistyksen asiakkaat neljään eri ryhmään: 

  • Levy-yhtiöt, artistit ja manageriyhtiöt (pop ja rock) 
  • Kustantajat ja musiikintekijät (pop, rock, elokuva- ja mediasäveltäjät) 
  • Taidemusiikin ammattilaiset 
  • Jazzin ja kansanmusiikin ammattilaiset

Jokaiselle asiakasryhmälle on tänäkin vuonna suunniteltu omat kohdennetut palvelunsa. Vuonna 2020 toimintamme painopisteet ovat myös strategiamme painopisteet: verkostot ja kumppanit, viestintä ja promootio sekä kansainvälistymisen valmiudet. 

Palveluistamme muodostuu myös selkeä kaari kansainvälistymisen ensiaskeleista läpimurron kiitoradalle: Kansainvälistymisen ABC-tapahtumiin voi ilmoittautua kuka tahansa kansainvälisestä toimimisesta kiinnostunut musiikintekijä tai esittäjä. Henkilökohtaisen mentoroinnin kokonaisuuteen haetaan erikseen. Uutena hankkeena on kansainvälistymisessä jo pitkällä oleville tarjottava ”mentoroinnin superluokka”.

Musiikkiviennin tulevaisuuden tekijät -ohjelma tarjoaa nuorille ammattilaisille harjoittelumahdollisuuksia kansainvälisissä yrityksissä ulkomailla.

Vuonna 2019 startannut Fast Track -vientiartistijalostamo kansainväliselle uralle aikoville artisteille jatkuu kevään 2020 ja huipentuu showcase-tapahtumaan alkusyksystä. Uutena avauksena lähtee käyntiin Lentoon! -valmennusohjelma taidemusiikin esittävän puolen kansainvälistyjille. Vientiartistijalostamon tapaan myös Lentoon!-hankkeessa yhteistyökumppanina on Muusikkojen liitto.

Fast Track -vientiyrityskiihdyttämö tukee uusia kansainvälisille markkinoille tähtääviä musiikinalan yrittäjiä. Haku aukeaa helmikuussa.

Ammattilaistapahtumia ja messuja kaikissa musiikkigenreissä

Vuoden 2020 tapahtumien vuosikelloa rytmittävät myös tutut ammattilaistapahtumat ja messut, joissa olemme mukana tammikuusta joulukuuhun muun muassa seuraavasti: Eurosonic, Nordic Folk Alliance, South by Southwest, Jazzahead!, Classical: NEXT, Reeperbahn Festival ja Womex.

Alkuvuoden suurempia panostuksia ovat maakumppanuus Showcase Scotland -tapahtumassa Glasgow’ssa sekä yhteistyössä Business Finlandin kanssa tuotettu showcase ja verkostoitumistapahtuma Austinin South by Southwest -tapahtumassa maaliskuussa.

Vientimatkoille suunnataan yhteispohjoismaisin voimin toukokuussa Los Angelesiin ja Meksikoon sekä marraskuussa Tokioon ja Souliin. Syksyllä on ohjelmassa vientimatka Venäjälle – Pietariin ja Moskovaan. Lontoon ja New Yorkin vientimatkojen ohjelmat räätälöidään tänä vuonna osaksi Fast Track -ohjelmaa.

Biisileireillä tehdään teosvientiä

Musiikintekijöille ja -kustantajille suunnatuissa palveluissa luotetaan hyväksi havaittuihin konsepteihin, joista muodostuu myös selkeä polku:

Top 20 Future Hitmakers -kurssi uusille musiikintekijöille on alkanut jälleen tammikuussa. 

Biisileirejä järjestetään kaksi: Song Hotel on tarkoitettu kansainvälistä uraa aloitteleville musiikintekiköille. A-Pop Castle on puolestaan suunnattu Itä-Aasian musiikkimarkkinoille, erityisesti Japaniin ja Etelä-Koreaan.

Tarjoamme elokuva- ja mediasäveltäjille joukon vientipalveluita, joihin kuuluu muun muassa osallistuminen Nordic Music Film Days -tapahtumaan Berliinissä sekä pohjoismaisten elokuvasäveltäjien vientimatka Los Angelesiin.

Tuotamme edellisvuosien malliin myös Tampereen Musiikki ja Media -tapahtuman kansainvälisen sisällön, johon tulee monipuolisesti ohjelmaa score- ja synkronointityöpajoista taidemusiikin ammattilaisille räätälöityyn ohjelmaan.

Säveltäjäpalveluita, viestintää ja kansainvälisiä ammattilaisvieraita

Nuotistomme palvelee päivittäin asiakkaita ympäri maailman sekä ylläpitää kattavaa Composers & Repertoire -tietokantaa.

Vuonna 2020 kutsumme Suomen eri tapahtumiin suuren joukon kansainvälisiä portinvartijoita osana ammattilaisvierailuohjelmaa. Teemme esimerkiksi yhteistyötä täysin uuden suomalaista musiikkia esittelevän festivaalin, Rukalla huhtikuussa järjestettävän Luminous Artist Festivalin kanssa, jonne kutsumme joukon kansainvälisiä vieraita. Visiota Suomesta kansainvälisen musiikkibisneksen solmukohtana tavoitellaan siis ammattilaisvierailuohjelmaa laajentamalla. 

Kansainvälisen viestinnän kärjessä ovat artikkelit ja soittolistat, joiden markkinointiin panostetaan aiempaakin enemmän sosiaalisessa mediassa. Promootioviestintämme ydinryhmän, kansainvälisten ammattilaisten tavoittamiseen tartutaan nyt erityisesti kohdistettujen uutiskirjeiden avulla, joissa nostetaan artikkeleita ja soittolistoja. Kansainvälisille music supervisoreille räätälöityä Sync Newsletter -uutiskirjettä jatketaan ja sitä markkinoidaan tehostetummin.

Music Finlandin tutkimustoiminnassa painottuvat tänä vuonna tutkimukset musiikkiviennin arvoverkostosta sekä oman toiminnan vaikuttavuuden mittaaminen päättyvällä strategiakaudella