Hiukan pienempi osa elävän musiikin arvosta, yhteensä 206,7 miljoonaa euroa, syntyy julkisella sektorilla, jonka taloudellinen rooli Suomen kulttuurialoilla on eurooppalaisen mallin mukaisesti merkittävä. Musiikin alalla julkinen rahoitus kohdistuu suurimmalta osin klassiseen musiikkiin, suurimpina toimijoina sinfoniaorkesterit sekä Kansallisooppera ja -baletti.
Sekä orkesterikentän että Kansallisoopperan ja -baletin rahoitus kasvoi hiukan vuonna 2018. Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n (SUOSIO) tilastojen mukaan orkesterikentän rahoitus oli nyt 80,5 miljoonaa euroa ja Kansallisoopperan ja -baletin 59,6 miljoonaa euroa. Sekä sinfoniaorkesterikentän että kansallisoopperan kuluista suuri osa kohdistuu henkilöstöön, mikä kertoo klassisen musiikin vahvasta työllistävästä vaikutuksesta musiikkialalla.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon musiikkiin käyttämät varat olivat nyt 55,8 miljoonaa euroa ja sotilasmusiikin arvo entisen suuruinen, 10,8 miljoonaa euroa.
Äänitteet: 81,3 miljoonaa euroa (+11 %)
Suomessa toimivien äänitetuottajien kattojärjestö Musiikkituottajat – IFPI Finland ry julkaisee vuosittain tiedot äänitteiden tukkumyynnistä Suomessa. Musiikkituottajien tilastoon perustuva äänitteiden vähittäismyynnin kokonaisarvo vuonna 2018 on 81,3 miljoonaa euroa eli 11 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Lukuun sisältyy myös arvio Musiikkituottajat ry:n ulkopuolisesta äänitemyynnistä.
Äänitemarkkina Suomessa on kasvussa nyt neljättä vuotta peräkkäin, erityisesti enenevän suoratoiston ansiosta. Suoratoistopalveluiden osuus äänitemarkkinasta on kasvanut nyt 85 prosenttiin, kun taas fyysisten äänitteiden myynti on jatkanut laskuaan. Vuonna 2018 äänitemyynnin kotimaisuusaste oli 37,2 prosenttia kokonaismyynnistä. (Lue lisää Musiikkituottajat ry:n sivuilta)
Tekijänoikeuskorvaukset: 96,5 miljoonaa euroa (+2 %)
Musiikkialalla kertyy tekijänoikeustuloja usealta osa-alueelta kuten konserteista, radio- ja TV-soitosta, internetkäytöstä sekä äänitteiden monistamisesta. Suomessa tekijänoikeustulot keräävät valtaosin Teosto ja Gramex, jotka tilittävät ne edelleen musiikkiteosten ja äänitteiden oikeudenomistajille. Suomen Musiikkikustantajat ry vastaa musiikkikustantajien suoraan lisensoimien tekijänoikeuksien tilastoinnista.
Teoston kotimaasta keräämät musiikinkäytön korvaukset vuonna 2018 olivat 61,2 miljoonaa euroa. Muilta järjestöiltä tuloutui esitys- ja tallennuskorvauksia Teoston kautta tilitettäväksi 5,8 miljoonaa euroa. Lisäksi Teosto sai yksityisen kopioinnin hyvitystä sekä lainauskorvauksia. Kaikkiaan Teoston kautta kulki 70,1 miljoonan euron arvosta tekijänoikeuskorvauksia.
Gramex keräsi vuodelta 2018 korvauksia kaikkiaan 23,5 miljoonaa euroa. Suurimmat tulot tulivat taustamusiikista (9,5 miljoonaa euroa) sekä radio- ja televisiokäytöstä (8,6 miljoonaa euroa). Korvauksia saatiin myös musiikin käytöstä internetissä ja tietoverkoissa sekä ääni- ja kuvatallenteissa. Lisäksi Gramex sai yksityisen kopioinnin hyvitystä sekä ulkomaisia tilityksiä.
Suomen Musiikkikustantajat ry:n jäsenyritysten kokonaisliikevaihto vuonna 2018 oli 5,9 miljoonaa euroa. Musiikkikustantajien tilastoimat korvaukset koostuvat nuottimyynneistä ja -vuokrauksista, esityskorvauksista sekä mekanisointi- ja synkronointituloista sekä Teoston kautta tuloutuneista tekijänoikeuskorvauksista.
Sektorin sisäiset tulonsiirrot on vähennetty tekijänoikeuskorvauksien kokonaisarvosta päällekkäisyyksien välttämiseksi.
Yksityinen ja julkinen tuki: 27,9 miljoonaa euroa (+6 %)
Julkiset ja yksityiset tahot antoivat musiikkialalle erilaisina edellä lueteltuihin sektoreihin kuulumattomina apurahoina, määrärahoina ja avustuksina 27,9 miljoonaa euroa.
Musiikkialalle jaettavat valtionavustukset jaetaan joko suoraan opetus- ja kulttuuriministeriön määrärahoista tai apurahoina Taiteen edistämiskeskuksen kautta. Tukimuotoihin tuli muutoksia vuonna 2018, ja esimerkiksi festivaalien ja kulttuuritapahtumien avustuksista suuri osa on nyt siirtynyt opetus- ja kulttuuriministeriöltä Taiteen edistämiskeskukselle. Valtion jakamia avustuksia musiikkialalle oli nyt eriteltävissä yhteensä 11,9 miljoonaa euroa. On huomioitava, että tähän ei kuulu muualla musiikkialan kokonaisarvoon laskettuja summia, esimerkiksi orkesterikentälle ja Kansallisoopperalle annettuja avustuksia eikä Musiikin edistämissäätiön edelleen jakamia avustuksia.
Julkiseen tukeen lasketaan lisäksi kuntien musiikkitoimintaan antamat avustukset, jotka on tässä selvityksessä arvioitu aiempien vuosien tapaan noin neljään miljoonaan euroon. Kokonaisuutena kuntien kulttuuritoimen kustannukset musiikkitoiminnan osalta, pois lukien elävän musiikin sektoriin sisällytetyt orkesterien ja kansallisoopperan avustukset, ovat olleet esimerkiksi vuonna 2017 noin 28 miljoonaa euroa. Kokonaissummaan sisältyvät kuitenkin avustusten lisäksi myös esimerkiksi bändi- tai kuorotoiminta sekä musiikkiesitykset. (Lue lisää kuntien kulttuuritoiminnasta Kuntaliiton sivulta)
Yksityiset säätiöt jakavat apurahoja lahjoituksiin ja sijoituksiin perustuvasta omaisuudestaan. Tässä laskelmassa on huomioitu kuuden suurimman säätiön musiikille myöntämä tuki, yhteensä 9,3 miljoonaa euroa.
Musiikin edistämissäätiö (MES) jakoi vuonna 2018 eri tehtäväalueilleen tukea yhteensä 2,7 miljoonaa euroa. Jaetut varat tulivat esimerkiksi valtionavustuksista sekä opetus- ja kulttuuriministeriön yksityisen kopioinnin hyvityksestä, joka oli osoitettu Esittävän säveltaiteen edistämissäätiölle, Musiikkituotannon tuki- ja edistämissäätiölle ja Teostolle. Edellä mainitut taustayhteisöt antoivat Musiikinedistämissäätiölle lahjoituksia myös omista varoistaan.
Koulutus: 270 miljoonaa euroa
Musiikkialan kokonaisarvoon lasketaan mukaan myös musiikkikoulutus, joka on Suomessa erittäin laaja-alaista ja keskeinen osa kentän toimintaa. Eri koulutustasojen opetus muodostaa arvion mukaan lähes kolmanneksen musiikkialan kokonaisarvosta. Koulutuksella on merkittävä rooli alan tulonmuodostuksessa toisaalta suorien opetukseen kohdistuvien julkisten taloudellisten resurssien myötä sekä toisaalta työllistävyytensä kautta.
Opetusta annetaan valtakunnallisesti useilla eri koulutustasoilla varhaiskasvatuksesta tohtoriopintoihin saakka, mikä tekee koulutuksen arvon määrittämisestä työlästä ja haastavaa. (katso esim. Musiikkialan talous Suomessa 2014 -selvitys). Tässä selvityksessä on päädytty käyttämään edelleen aikaisempien selvitysten arviolukua, jonka mukaan musiikkikoulutuksen kokonaisarvo on 270 miljoonaa euroa. Luku perustuu Tilastokeskuksen vuonna 2012 tekemään arvioon musiikkialan koulutuksen arvosta.