Avainluvut ja kohokohdat

Music Finlandin vuoden 2017 täyttivät esimerkiksi täydellinen digitaalisten palvelujen uudistus sekä uudenlainen vientiohjelma.
Asiakaslukuja
Asiakasmäärät 2014–2017
Musiikkialan kokonaisarvo 2014–2016
Musiikkiviennin markkina-arvo 2013–2016

Kohokohtia 2017

Sid Hille oli yksi Jazzaheadin suomalaisesiintyjistä vuonna 2017

Jazzahead!

Suomi oli vuoden 2017 Jazzahead!-tapahtuman maayhteistyökumppani. Saksan Bremenissä vuosittain järjestettävää Jazzaheadia pidetään jazzkentän ammattilaisten tärkeimpänä kansainvälisenä kokoontumisena ja yleisöfestivaalina. Maakumppanuus merkitsi Suomen jazzkentälle laajaa huomiota Jazzaheadin virallisessa ohjelmassa sekä lukuisia esiintymismahdollisuuksia ja näkyvyyttä yhtyeille tapahtuman markkinoinnissa ja viestinnässä. Maayhteistyön myötä jazzkentän kansainvälisten portinvartijoiden katseet kohdistuvat Suomeen ja kumppanuus tarkoittaa suomalaiselle musiikille lisääntyvää huomiota Euroopan jazzmediassa.

Biisiviennin vision ensimmäinen työpaja pidettiin Tukholmassa 7.9.2017

Biisiviennin visio

Syksyllä 2017 toteutettu Biisiviennin visio on suomalaisten poplaulunkirjoittajien ja musiikkikustantajien yhteinen hanke popmusiikin teosviennin kasvattamiseksi ja alan yhteistyön lisäämiseksi viennin parissa. Vision taustalla oli Suomen musiikkialan talous ja vienti 2016 -selvitys, joka osoitti vuoden 2016 olleen suomalaisen popmusiikin teosviennin ennätysvuosi kansainvälisten julkaisujen määrässä. Visiota ideoitiin kahdessa työpajassa Tukholmassa ja Helsingissä. Työpajojen pohjalta luotiin biisintekijöille ja musiikkikustantajille yhteinen viennin tulevaisuuden visio ja strategia, jotka julkistettiin marraskuussa Slush Music -tapahtumassa. Strategiaa noudattamalla popmusiikin teosvienti moninkertaistuu ja ammattimaisten musiikintekijöiden ja musiikkikustantajien kenttä vahvistuu. Vision mukaan Suomi on vuonna 2021 popmusiikin solmukohta. Suomalaisten biisinkirjoittajien brändi nähdään tulevaisuudessa vahvana ja suomalainen musiikki nähdään maailman terävimmässä kärjessä.

Kuva: Julius Töyrylä

Lentoon-valmennus

Nykymusiikin säveltäjille, muusikoille ja välittävän portaan toimijoille tarkoitettu kansainvälistymisvalmennus Lentoon toteutettiin syksyllä 2017. Ohjelman tarkoituksena oli antaa valmiuksia kansainvälisen uran ja verkostojen rakentamiseen sekä kehittää osallistujien viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Lentoon-ohjelma koostui työpajoista ja henkilökohtaisesta mentoroinnista. Työpajoja ohjasivat sekä suomalaiset että kansainväliset kokeneet musiikki- ja viestintäalan ammattilaiset ja niiden sisältö oli räätälöity nykymusiikin ammattilaisten tarpeisiin. Osallistujien mukaan valmennus koettiin hyvin tarpeelliseksi ja kokeneiden ammattilaisten antama henkilökohtainen sparraus nähtiin ainutlaatuisena.

Fast Track -vientiohjelmaan valitut Alma, Isac Elliot, Saara ja Axel Ehnström    

Fast Track

Toukokuussa 2017 julkistettuun Fast Track -vientiohjelmaan valittiin neljän kansainväliseen läpimurtoon tähtäävän artistin ja musiikintekijän taustayritykset. Ensimmäiseen Music Finlandin aloittamaan ja hallinnoimaan Fast Track -vientiohjelmaan valikoituivat Alma (PME Records), Isac Elliot (Sony Music Finland), Saara (Universal Music Finland) sekä kustannusyhtiö Elements Music, jonka pääpanostuksena on lauluntekijä Axel Ehnströmin kansainvälinen ura. Fast Trackiin valitaan kerran vuodessa merkittävien kansainvälisten läpimurtojen syntymistä tukevia hankkeita. Tällaisia voivat olla vaikkapa artistin tai tekijän kansainvälistyminen tai jokin merkittävä strateginen vientipanostus. Vuonna 2017 ohjelmaan haki kaikkiaan 27 yritystä, joiden joukosta lopullisen valinnan teki Music Finlandin hallituksen asettama työryhmä.

Music Finlandin ja FMQ:n digitaaliset palvelut uudistuivat

Kesäkuussa 2017 avasimme täysin uudistuneet Music Finlandin verkkosivut. Asiakassivustollamme digitaalisen palvelu-uudistuksen kärjessä olivat tukihaku, kansainvälistymisen opas ja sähköiset ilmoittautumislomakkeet. Englanninkielisellä promootiosivustollamme puolestaan esiteltiin monipuolinen valikoima soittolistoja, joka täydentyi vuoden kuluessa. Lisäksi uudistettiin FMQ-lehden verkkosivut, jotka aukesivat syyskuussa 2017. Kummankin verkkosivuston teknisen toteutuksen ja graafisen ilmeen takana oli Agency Leroy.