Suomalaisen popmusiikin teosvienti kasvoi vuonna 2023 tähänastiseen ennätykseensä. Vuoden 2023 aikana julkaistiin kaikkiaan 158 ulkomaisen artistin esittämää suomalaisten tekijöiden popkappaletta. Tilasto tarkentui nyt myös aiempien vuosien osalta niin, että pitkän aikavälin kasvutrendi sai uutta vahvistusta.
Popmusiikin teosvienniksi määritellään ulkomaisten artistien esittämät, kansainvälisesti julkaistut popkappaleet, joita suomalaiset musiikintekijät ovat olleet kirjoittamassa. Vuodesta 2006 alkaen tiedossa on nyt kaikkiaan 1163 vientikappaletta, joista 158 on julkaistu vuoden 2023 aikana.
Tilastoon on kirjattu kaikkiaan 238 kansainvälisesti toimivaa musiikintekijää. Vuoden 2023 vientikappaleita oli tekemässä näistä 82, ja näistä noin kolmannes eli 26 tekijää oli nyt tilastossa mukana ensi kertaa. Uusia tekijöitä kansainväliselle uralle tulee siis koko ajan lisää.
Myös kokemusta löytyy, sillä 25 tekijää oli puolestaan musiikkivientitilastossa jo vähintään neljättä vuotta. Naisia vuoden 2023 julkaistujen kappaleiden tekijöissä oli 16 prosenttia.
Tuotteliain kansainvälinen julkaisija oli vuonna 2023 edellisten vuosien tavoin Anna Timgren, jolla oli tilastossa viime vuodelle 20 vientikappaletta ja koko tilastossa jo sata. Myös kuusi muuta musiikintekijää oli julkaissut vuoden aikana vähintään kymmenen uutta kappaletta, kärjessä Lenno Linjama (15 kappaletta), Aleksi Liski (15 kappaletta) sekä Axel Ehnström (11 kappaletta).
Yhteistyötä eri mantereilla
Teosviennin markkina-alueiden jakautumisessa ei ollut vuonna 2023 merkittäviä eroja aiempaan. Kuten aiempina vuosina, noin puolet kappaleista pohjautui eurooppalaiseen yhteistyöhön, kun taas toinen puolisko suuntautui Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan.
Euroopassa markkina jakautuu moniin pienempiin kielialueisiin, joilla on omat menestystekijänsä. Lukumääräisesti keskeisiä eurooppalaisia markkinoita suomalaisille biisintekijöille ovat esimerkiksi Baltian maat ja Pohjoismaat, mutta kuunnelluimmat kappaleet ovat kuitenkin olleet englanninkielisiä. Iso-Britanniassa ja USA:ssa suomalaiset tekijät ovat tehneet musiikkia esimerkiksi suosittujen rap-artistien kanssa.
Erityisesti englanninkielisten kappaleiden kohdemarkkinaa on joskus vaikea yksiselitteisesti määrittää. Näin on esimerkiksi vuosien 2022–2023 menestysyhteistyön, nigerialaisartisti Burna Boyn kappaleiden yhteydessä. Vuonna 2023 julkaistuista kappaleista City Boys (suomalaistekijöinä Santeri Kauppinen (MD$) ja Robert Laukkanen (Ruuben)) nousi korkeille listasijoille niin Nigeriassa (sija 2), Iso-Britanniassa (Afrobeats-listalla sija 1 sekä muita listasijoituksia) kuin myös esimerkiksi Alankomaissa, ja kappale oli ehdolla Grammy-palkinnon saajaksi parhaasta afrikkalaisen musiikin esityksestä. Kappaleen sisältävä albumi julkaistiin sekä Nigeriassa että USA:ssa ja se nousi samoin eri alueilla listakärkeen. City Boys olikin vuoden 2023 biisivientijulkaisuista Spotifyssa kuunnelluin yli 170 miljoonalla striimillä.
Katso City Boys -kappaleen musiikkivideo:
Aasian markkinoilla suomalaiset ovat tehneet tasaista työtä ja jatkaneet monivuotista yhteistyötä paikallisten artistien ja tekijöiden kanssa. Suoratoistopalveluissa kuunnelluimpia olivat korealaisartisteille tehdyt kappaleet: NCT U:n Baggy Jeans (tekijänä Jurek Reunamäki), NMixxin Roller Coaster (tekijänä Anna Timgren) sekä RIIZEn Talk Saxy (tekijänä Jurek Reunamäki). Suomalaisten tekijöiden kappaleita sisältävät albumit menestyivät myyntilistoilla – esimerkkinä mainittakoon Twice-yhtyeen albumi Ready to Be (sis. Crazy Stupid Love, tekijänä Lenno Linjama), joka nousi kärkeen niin Etelä-Koreassa kuin Billboardin US World Albums -listalla.
Katso Baggy Jeans -kappaleen musiikkivideo:
Etelä-Koreasta onkin tullut suomalaisille biisintekijöille entistä vahvempi markkina-alue, ja kyselyvastauksissa biisintekijät kiittivät sinne suunnattuja vientimatkoja tuloksellisina. Music Finlandin järjestämien vientimatkojen lisäksi tekijät ovat saaneet Music Finlandilta vientitukea omiin matkoihin ja leireihin. Suhteita on luotu erityisesti Etelä-Koreaan mutta myös esimerkiksi Japaniin Music Finlandin A-Pop Castle -leireillä. (Lue myös Teostoryn juttu vuoden 2023 A-Pop Castlesta).
Etelä-Korean lisäksi julkaisuja on tehty Aasiassa myös Japanin, Hong Kongin, Taiwanin ja Thaimaan markkinoille. Paikallista menestystä on näillä markkinoilla joskus vaikea rinnastaa muihin alueisiin. Esimerkiksi japanilaiselle Snow Manille tehtyä Da Bomb -kappaletta (tekijänä Karrinator) ei ole julkaistu lainkaan Spotifyssa, mutta kappaleen sisältävät fyysiset julkaisut ovat kuitenkin saavuttaneet huippusijoituksia myyntilistoilla.
Muuttuvia käytäntöjä, tarkentuvia tilastotietoja
Perustiedot vuoden 2023 teosviennistä saatiin keväällä 2024 suomalaisilta kustantajilta ja biisintekijöiltä. Biisivientikyselyssä pyydettiin myös tietoja kappaleiden syntyprosesseista ja muista julkaisuihin vaikuttaneista tekijöistä. Vastausten perusteella biisivienti on nyt palautunut koronapandemiasta, ja julkaisumäärät ovat palanneet aiemmalle tasolle. Tulot tulevat kuitenkin vasta viiveellä.
Vuonna 2023 julkaistut biisit kertovat omalta osaltaan biisiviennin monenlaisista käytännöistä. Biisiviennin määritelmään voivat sisältyä niin jo julkaistuista kappaleista otetut samplet, tuottajien tekemät valmiit biitit, kappaleiden cover-versiot kuin perinteiset co-writet tai syvällinen taiteellinen yhteistyö artistien kanssa. Näistä kaikista viime vuoden julkaisuissa onkin mielenkiintoisia esimerkkejä. Biisivientikyselyn perusteella avainasemassa pitkäjänteisen uran rakentamisessa ovat joka tapauksessa verkostot, joiden rakentamiseksi tarvitaan kansainvälisiä kohtaamisia.
Biisiviennin määritelmään eivät kuulu suomalaisten artistien kansainvälisesti julkaisemat kappaleet, mutta tämänkertaisen tiedonkeruun perusteella myös näiden tilastoimiselle voisi olla tarvetta. Erityisesti kansainvälinen synkronointi voi olla sekä artisteille että tekijöille merkittävää artistin kotimaasta riippumatta. Musiikin julkaisukanavat ovat moninaisia, ja vuonna 2023 julkaistua musiikkia onkin käytetty esimerkiksi peleissä, tv-sarjoissa ja muissa audiovisuaalisissa tuotteissa.
Teosvientitilastoa on koottu tällaisenaan jo noin kymmenen vuoden ajan. Tietolähteiden lisääntyminen ja datan tarkentuminen mahdollistaa myös aiempien vuosien tietojen päivittämisen. Tällä kertaa menneiden vuosien osalta on systemaattisesti käyty läpi tekijätietoja eri tietokannoista sekä lisätty tietoon tulleita vanhempiakin julkaisuja. Vaikka paljon tietoa saadaan suoraan kustantajilta ja tekijöiltä, tilaston kattavuus vaatii myös tietojen jatkuvaa tarkentamista erityisesti uusien alalle tulevien tekijöiden osalta.
Monia tietoja, esimerkiksi menestyneimpien suomalaiskappaleiden listaa päivitetään muutoinkin vuosittain. Tällä kertaa kymmenen kärki on pysynyt samana, mutta järjestys on hiukan muuttunut. Kuuntelumäärät ovat myös reilussa vuodessa kasvaneet suosituimpien kappaleiden kohdalla reippaasti, ja nyt koko kymmenen kuunnelluimman kappaleen kärki on ylittänyt 300 miljoonan Spotify-kuuntelun rajan.
Mitä on popmusiikin teosvienti?
Popmusiikin teosvienti -selvitys julkaistiin ensimmäisen kerran keväällä 2016, ja tietoja on päivitetty sen jälkeen vuosittain. Tilastossa on kappaleita vuodesta 2006 saakka.
Ensimmäisessä julkaisussa ”Suomalaisten musiikintekijöiden popkappaleet maailmalla” teosvienti määriteltiin tarkoittamaan suomalaisten musiikintekijöiden kansainvälisesti julkaistuja popkappaleita, joiden esittäjänä ovat ulkomaiset esiintyjät. Suomalaiset artistit tai musiikintekijä itse saattavat olla mukana vierailevana artistina. Popkappale ei määrity selvityksessä musiikillisin kriteerein, vaan sillä viitataan tietyillä käytännöillä toimivalla kentällä julkaistuihin kappaleisiin. Rajauksia on tarkennettu tarpeen tullen esimerkiksi kappaleiden eri versioiden sekä kansainvälisten yhtyeiden tai yhteisjulkaisujen kohdalla.
Vuoden 2023 vientikappaleita kysyttiin keväällä 2024 suomalaisilta kustantajilta ja biisintekijöiltä, ja tietoja kerättiin myös muista saatavilla olevista lähteistä. Koko kentän kartoittamisen vuoksi alalle suunnattu tietopyyntö on ollut laaja, ja ilmoitettuja tietoja on tarkistettu ja rajattu tilaston kokoamisvaiheessa. Teos- ja tekijätietojen lisäksi vastaajilta on kysytty kappaleiden myyntimääriä ja listasijoituksia sekä kappaleiden taustatarinoita ja tietoa synkronoinnista. Tilastoa on tarkennettu myös takautuvasti.