Viestintä ja vaikuttaminen

Sisällysluettelo

Viestintä

Music Finlandin viestintä tukee toiminnan tavoitteita kokonaisvaltaisesti. Viestintä kattaa vastaanottajat kotimaisista asiakkaista kansainväliseen ammattilaisverkostoon ja mediaan. Nostamme ja pidämme esillä suomalaisen musiikin kansainvälisiä menestystarinoita eri genreissä. Viestintämme on ammattilaisille suunnattua, asiantuntevaa ja luotettavaa.

Kotimaan asiakasviestintämme tavoitteena on kertoa selkeästi tarjoamistamme palveluista sekä tarjota asiakkaillemme ajankohtaista sisältöä. Kansainvälinen promootioviestintämme pyrkii herättämään kiinnostusta suomalaista musiikkia kohtaan ammattilaisyleisössä maailmalla. Kansainväliset sisällöt palvelevat myös kotimaan asiakaskuntaa vientiinnostusta herättämällä ja ylläpitämällä.

Jaamme tärkeimmät kansainvälisesti kiinnostavat uudet kappaleet genrepainotetuilla soittolistoillamme tuoreeltaan sekä vahvistamme suomalaisen musiikin brändiä erilaisten teemasoittolistojen avulla.

Kotimaassa Music Finland avaa musiikkialan kansainvälistymiseen liittyviä keskusteluja sekä jakaa sisältöjä, jotka tukevat alan menestystä ja hyvinvointia. Vuoden 2024 aikana Music Finland teki aktiivista viestintäyhteistyötä jäsenjärjestöjensä kanssa sekä asiakasviestinnässä että alan kansainvälistymiseen liittyvässä vaikuttajaviestinnässä.

Windows95Man-aiheinen uutisjuttu oli vuoden 2025 luetuin sisältö englanninkielisillä sivuillamme.

Verkkosivut

Music Finlandin suomenkielinen sivusto uudistettiin keväällä 2024. Samassa yhteydessä toteutettiin palvelumuotoilu-uudistus tukemaan nykyistä strategiaa. Eri asiakasryhmille ja viennin eri vaiheissa oleville asiakkaille suunnatut palvelut löytyvät sivustolta nyt selkeämmin palvelupolkujen avulla. Myös sivuston visuaalisuutta uudistettiin.

Music Finlandin verkkosivustot palvelevat kahdella kielellä. Suomenkielinen sivusto musicfinland.fi tarjoaa suomalaisille musiikkialan ammattilaisille tietoa palveluista sekä musiikkivientiin liittyvistä uutisista, tutkimuksista ja yhdistyksen ajankohtaisista kuulumisista. Suomenkielisten sivujen lähtökohtana on asiakaslähtöisyys ja tavoitettavuus: kaikki palvelumme löytyvät sivustolta.

Englanninkielisillä musicfinland.com-verkkosivuilla lisäämme suomalaisen musiikin tunnettuutta promootion keinoin: uutisoimme laaja-alaisesti suomalaisen musiikin kansainvälisestä menestyksestä ja näkyvyydestä, julkaisemme ammattitoimittajien kirjoittamia artikkeleita sekä kerromme Music Finlandin kansainvälisistä hankkeista ja tapahtumista. Sivustolta löytyy myös laaja valikoima kuratoituja suomalaisen musiikin digitaalisia soittolistoja eri genreissä, joita päivitetään viikoittain. Lisäksi pidämme yllä huomattavan kävijämäärän tavoittavaa Finnish Music Directory -tietopankkia.

Yhteensä Music Finlandin englannin- ja suomenkielisillä sivuilla vierailtiin vuoden aikana noin 134 000 kertaa. Kansainvälisen sivuston kävijöitä näistä oli noin 72 prosenttia (noin 96 000 kävijää). Näistä kävijöistä noin 24 prosenttia tuli Suomesta. Seuraavaksi isoimmat vierailijamaat olivat USA, Ukraina, Iso-Britannia, Argentiina, Turkki, Saksa ja Ruotsi. Vuoden 2024 aikana suomenkielisen asiakassivuston noin 38 000 vierailijasta yli 90 prosenttia tuli Suomesta.

Vuonna 2024 vierailluimpia sivuja kansainvälisellä sivustolla olivat soittolistat, joista kärjessä olivat New Pop from Finland, 100 Finnish Songs you Should Hear ja New Folk and Global Music from Finland. Kaikkiaan soittolistat keräsivät useita kymmeniä tuhansia kävijöitä sivustolle vuoden aikana. Kansainvälisen sivuston artikkeleista ylivoimaisesti luetuimmat olivat Who the Hell is Windows95Man, Finland’s Choice for Eurovision 2024? sekä kesän festivaalien ja alkuvuoden uusien albumien koosteet. Myös esimerkiksi Maustetytöt-yhtyeen kansainvälisestä noususta kertova uutinen keräsi paljon lukijoita vuoden aikana.

Kotimaisen sivuston kävijät ovat vuoden aikana perehtyneet ahkerimmin vientitukeen, sekä hakeneet tietoa palveluista sekä esimerkiksi työharjoittelusta. Palvelusivuistamme katsotuimpia olivat biisileirit sekä Tallinn Music Weekin tapahtumasivu.

Google-markkinointi

Yhteistyötä INTK-yhtiön kanssa jatkettiin; sen myötä Music Finlandin sivustolle tehdään hakusanamarkkinointia hakukone Googlessa. Markkinoinnin taustalla on Googlen voittoa tavoittelemattomille järjestöille tarjoama Google Grants -mainosapuraha. Markkinointi on kohdistettu kansainvälisen sivustomme tärkeimmille promootiosivuille, pitäen sisällään kaikki soittolistat sekä artikkelit ja uutiset.

Music Finlandin "staff picks"-koosteessa nostettiin vuoden 2024 kiinnostavimpia albumeja. Kuvakollaasi: Teemu Fiilin

Sosiaalisen median kanavat

Sosiaalisen median kanavissa (Facebook, Instagram, LinkedIn) Music Finland jakaa tietoa suomalaisen musiikin ajankohtaisimmista nimistä ja tärkeimmistä uutisista sekä omista palveluistaan. Sosiaalisessa mediassa näkyvässä roolissa ovat artikkeli-, uutis- ja soittolistasisällöt, joita myös markkinoidaan Facebookissa tarkasti kohdennetuille yleisöille. Muita painotuksia ovat kansainväliset onnistumiset sekä omat hankkeemme ja tapahtumamme, joista kerromme niin kansainvälisille yleisöille kuin kotimaan asiakkaillemme. Vuonna 2024 Instagramissa aloitettiin uusi musiikkivientiä avaava ‘tietoiskujen’ sarja ja jatkettiin Pleased to meet you -videohaastattelusarjaa, jossa tavataan niin suomalaisia kuin ulkomaisia musiikkialan vaikuttajia tekijöistä ja artisteista välittävään portaaseen. Haastattelut tuotetaan omalla tuotannolla pääosin omissa tapahtumissamme.

Uutiskirjeet

Suomalaisille asiakkaille suunnattu Musiikkivienti-uutiskirje on säilyttänyt roolinsa tärkeänä viestintäkanavana kotimaisten asiakkaiden tavoittamiseen. Kahden viikon välein lähetettävässä uutiskirjeessä kerrotaan palveluistamme, asiakastilaisuuksistamme, rahoitusmahdollisuuksista sekä ajankohtaisista vientihankkeista.

Vuoden 2024 aikana Musiikkivienti-uutiskirjettä lähetettiin yhteensä 16 kertaa noin 1200 vastaanottajalle. Music Finlandin promootiouutiskirjeet puolestaan kertovat alan kansainvälisille ammattilaisille suomalaisen musiikin ajankohtaisista ilmiöistä englanniksi. Promootiouutiskirjeitä ovat Music Finland News (noin 1800 vastaanottajaa) sekä klassisen ja nykymusiikin uutisista kertova Contemporary & Classical News (noin 1000 vastaanottajaa), joita lähetettiin menneen vuoden aikana yhteensä seitsemän kappaletta.

FMQ

Vuodesta 1985 ilmestynyt FMQ (Finnish Music Quarterly) on Music Finlandin julkaisema englanninkielinen verkkomedia, jolla on oma toimitus sekä asiantuntijoista koostuva riippumaton toimitusneuvosto. Viestinnällistä yhteistyötä ja työnjakoa FMQ:n ja Music Finlandin välillä tiivistettiin vuonna 2024.

FMQ:n päätoimittajana jatkoi vuonna 2024 Lasse Lehtonen. Vuoden 2024 aikana FMQ julkaisi verkkosivuillaan viikoittain uusia tekstejä (artikkeleita, kolumneja, arvioita) ja arkistoartikkeleita. Neljänä kuukautena verkossa julkaistiin laajempi Special Feature teemakokonaisuus. FMQ:n julkaisuista viestittiin lehden omilla sosiaalisen median kanavilla (Facebook, Twitter ja Instagram) sekä kuukausittaisessa sähköisessä uutiskirjeessä.

Vuoden 2024 Special issue -kokonaisuuksien teemoja olivat lastenmusiikki, improvisaatio, vanha musiikki sekä harmonikka Suomessa. Teemat tarkastelivat laajasti musiikkia Suomessa ajankohtaisista ja tuoreista näkökulmista. Muita FMQ:ssa vuonna 2024 käsiteltyjä aiheita olivat muun muassa ajankohtaiset musiikkimaailman ilmiöt ja taiteilijat. Vuoden lopussa käynnistettiin verkkosivu-uudistus, joka parantaa FMQ:n sivuston käytettävyyttä ja visuaalista ilmettä.

Nordic Music Biz 20 Under 30 2024 -listaukseen valitut musiikkialan vaikuttajat.

Verkostot ja vaikuttaminen

Music Finland toimii aktiivisesti suomalaisten ja kansainvälisten musiikki- ja luovien alojen verkostojen jäsenenä. Kansainvälisistä verkostoista aktiivisin on pohjoismaisten musiikkivientitoimistojen yhteistyöverkosto NOMEX, jonka kanssa tuotetaan yhteispohjoismaisia vientimatkoja ja muita hankkeita.

NOMEX nosti jo seitsemättä kertaa esille kaksikymmentä nuorta musiikkialan ammattilaista, jotka vievät pohjoismaista musiikkia maailmankartalle. Pohjoismaisten

musiikkivientitoimistojen verkosto kokosi yhteen alan nousevat osaajat ja tulevaisuuden johtajat. Listalle valittiin alle 30-vuotiaita ammattilaisia, jotka tuovat uutta perspektiiviä ja innovatiivisia liiketoimintamalleja muuttuvaan musiikkiteollisuuteen. Palkintoseremonia järjestettiin Oslossa 12.9.2024 By:Larm-festivaalin yhteydessä. Tapahtuma tarjosi mahdollisuuden juhlistaa nuorten ammattilaisten saavutuksia sekä verkostoitua alan keskeisten toimijoiden kanssa.

Vuonna 2024 Music Finland toimi aktiivisesti eurooppalaisten musiikkivientitoimistojen verkosto EMEE:n jäsenenä ja oli sitä kautta toteuttamassa Euroopan komission kanssa tuotettua Music Moves Europe -ohjelman vientistrategiaa. Music Finland on myös IAMIC:n (International Association of Music Information Centers) jäsen. Lisäksi Music Finland on toiminut aloitteentekijänä ja aktiivisena jäsenenä taidemusiikin pohjoismaisissa Northern Connection -ja STATUS-verkostoissa. Music Finland osallistui myös European Folk Network konferenssiin syyskuussa 2024 Kaustisella.

Kotimaan verkostoista osallistumme aktiivisesti esimerkiksi taiteen tiedotuskeskusten verkoston TAIVE:n toimintaan.

Music Finlandin henkilökunta oli mukana useissa ohjausryhmissä ja hallintoelimissä, kuten Music x Media -tapahtuman hallitus, EU:n Luova Eurooppa -ohjelman asiantuntijaryhmä, Luovat ry:n valtuuskunta sekä Suomen musiikkikirjastoyhdistyksen hallitus, Luovan Talouden neuvottelukunta Sibelius-Akatemian Music Business -koulutusohjelman ohjausryhmä.

Kestävämpää musiikkialaa Music Finland on toteuttamassa Kestävämmän musiikkialan KEMUT-verkoston jäsenenä sekä elävän musiikin vastuullisuustyökalu Elma.live-alustan ohjausryhmässä.

Music Finland osallistui musiikkialan yhteiseen tiedonkeruuseen ja vaikuttamiseen osana musiikkialan järjestöjen laajempaa ryhmää. Music Finland oli aktiivisesti mukana tekijänoikeusjärjestöjen Gramex ja Teosto omistaman musiikkiala.fi-sivuston sisällöntuotannossa.

Music Talks -puhetilaisuus pidettiin elokuussa Helsingin Tokoinrannassa. Kuva: Teemu Fiilin

Music Talks

Musiikkiala.fi-verkosto, johon myös Music Finland kuuluu osana, järjesti elokuussa 2024 Music Talks -keskustelutilaisuuden, jossa puhuttiin musiikin elinvoimasta ja kansainvälistymisestä. Helsingin Juhlaviikkojen yhteydessä järjestetyssä tilaisuudessa kuultiin päättäjiä niin valiokunnista kuin ministeritasolta sekä musiikki- ja tapahtuma-alan ammattilaisia. Keskeiset teemat Juhlaviikkojen päättäjädialogissa olivat musiikkialan tulevaisuuden kasvu ja kansainvälistyminen. Music Talksin panelisteina olivat tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala (kok), kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaoston puheenjohtaja Mika Lintilä (kesk) sekä kansanedustaja, sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen (SDP). Musiikkialalta päättäjiä haastoivat pitkän kansainvälisen uran tehnyt muusikko ja manageri Henkka Seppälä (Children of Bodom, Moon Shot) sekä Helsingin tapahtumasäätiön toimitusjohtaja, kulttuurivaikuttaja Stuba Nikula.