Musiikkivienti jatkoi kasvua vuonna 2024
Suomalainen musiikkivienti kasvoi vuonna 2024 kaikkiaan kahdeksalla prosentilla. Nostetta oli niin elävän musiikin viennissä kuin tekijänoikeustuloissa. Myös popmusiikin teosvienti kasvoi. Tiedot selviävät Music Finlandin uusimmista Musiikkiviennin arvo 2024- sekä Popmusiikin teosvienti 2024 -raporteista.
Kokonaisarvo nyt lähes 150 miljoonaa euroa
Suomalaisen musiikkiviennin arvo vuonna 2024 oli 149,8 miljoonaa euroa eli noin kahdeksan prosenttia edellisvuotta enemmän.
Musiikkiviennin ydinalueista suurimpana pysyi elävä musiikki, joka toi Suomeen nyt 10,1 miljoonaa euroa eli noin 12 prosenttia edellisvuotta enemmän. Suhteessa eniten kasvoivat tekijänoikeustulot, joita tilitettiin Suomeen 13 prosenttia edellisvuotta enemmän. Elävän musiikin ja tekijänoikeustulojen lisäksi ydinalueisiin lasketaan myös äänitevienti (8,1 miljoonaa euroa) sekä musiikkialan muut vientitulot (1,6 miljoonaa euroa). Kaikki eri osa-alueet kasvoivat, ja kaikkiaan ydinalueiden viennistä kertyi 28,3 miljoonaa euroa eli noin yhdeksän prosenttia edellisvuotta enemmän.
Ydinalueiden lisäksi musiikkiviennin arvoon lasketaan mukaan myös esimerkiksi musiikkisovellukset ja musiikkiteknologia. Näillä sektoreilla toimii viime vuosina vahvasti kasvaneita suomalaisyrityksiä, jotka ovat vakiinnuttaneet asemansa kansainvälisillä markkinoilla. Musiikkiin liittyvien tavaroiden ja palveluiden viennin Suomeen tuottama tulo kasvoi vuonna 2024 kahdeksalla prosentilla ja oli nyt 121,5 miljoonaa euroa.
"Musiikkiviennin jatkuva, tasainen kasvu osoittaa, että suomalaisella musiikilla on kansainvälistä kysyntää ja sen vientiin kannattaa panostaa. Uusien menestyjien rinnalla meillä on koko joukko pitkäjänteistä kansainvälistä uraa tekeviä artisteja ja tekijöitä, jotka luovat viennille vankan pohjan ja toimivat esikuvina seuraaville sukupolville” sanoo Music Finlandin toiminnanjohtaja Mikko Manninen.
Tämän koosteemme kautta voit perehtyä suomalaisen musiikkiviennin lukuihin, ilmiöihin ja ajankohtaisiin trendeihin.
Biisiviennin tulokset näkyvät esimerkiksi K-popissa ja Euroviisuissa
Vuosittaisessa Popmusiikin teosvienti -selvityksessä listataan suomalaisten musiikintekijöiden kansainvälisiä julkaisuja sekä biisiviennissä mukana olevien tekijöiden määrää. Vuodelle 2024 tilastoitiin nyt 169 uutta kansainvälistä julkaisua, mikä on jälleen enemmän kuin aiempina vuosina. Pitkäjänteinen yhteistyö tuotti menestyksiä erityisesti Aasiassa, jossa korealaisartisti Yeonjunin esittämä Ggum (suomalaistekijöinä Teemu Brunila ja Jurek Reunamäki) keräsi suoratoistokuunteluita ja listasijoituksia. Myös monet muut Aasian markkinoille suunnatut kappaleet näkyivät myynti- ja radiosoittolistoilla myös yli markkina-alueiden rajojen.
Euroopassa isoimmat teosvientimenestykset kytkeytyivät Eurovision laulukilpailuihin, esimerkkeinä vuoden 2024 lopulla julkaistu Tommy Cashin Espresso Macchiato, joka edusti Viroa Euroviisuissa vuonna 2025, sekä Isaakin Always on the run, joka edusti Saksaa vuonna 2024.
Biisiviennin tilastoa on tuotettu nyt jo noin kymmenen vuoden ajan, ja tiedossa on kappaleita vuodesta 2009 alkaen. Nyt vuonna 2024 julkaistuja kappaleita on ollut tekemässä 87 eri tekijää.
Musiikkiviennin ja teosviennin tilastoista
Musiikkiviennillä tarkoitetaan suomalaisten tai Suomesta käsin vakituisesti toimivien henkilöiden ja organisaatioiden harjoittamaa musiikkiin liittyvää toimintaa, joka on suunnattu Suomen rajojen ulkopuolelle tai joka tuottaa tuloja ulkomailta. Musiikkiviennin markkina-arvoon lasketaan tästä toiminnasta Suomeen tuloutuvan rahavirran määrä eli suomalaisten musiikkialan yritysten ja yksityishenkilöiden ulkomailta saamat tulot.
Popmusiikin teosviennin tilastossa listataan suomalaisten musiikintekijöiden kansainvälisesti julkaistut popkappaleet, joiden esittäjänä ovat ulkomaiset artistit. Vuodesta 2006 alkaen tiedossa on 1334 kriteerit täyttävää kappaletta, joita on ollut tekemässä 255 kansainvälisesti toimivaa musiikintekijää.