Biisiviennin visio syntyy koko alan yhteistyöllä

Biisiviennin visio -hanke etenee syksyn pimetessä ­– samaan aikaan kun popmusiikin teosviennin tulevaisuus näyttää yhä valoisammalta.

Tuoreessa Suomen musiikkialan talous ja vienti 2016 -selvityksessämme kerrottiin viime vuoden olleen popmusiikin teosviennin ennätysvuosi kansainvälisten julkaisujen määrässä. Samalla kansainvälistä uraa tekevien musiikintekijöiden määrä kasvaa: Peräti 22 uutta tekijää sai vuonna 2016 ensimmäisen kansainvälisen julkaisunsa. Myös naisten osuus tekijöinä uusissa kansainvälisissä julkaisuissa on merkittävä.

Alan yhteistyö on avain vientiin

Nämä uutiset povaavat suomaisille popin tekijöille kirkasta tulevaisuutta. Popmusiikin teosvienti onkin laajalti Suomen musiikkialalla tunnistettu potentiaalinen kasvun sektori. Musiikkikustantajat ja kirjoittajat toivovat nyt alalta tiiviimpää yhteistyötä viennissä. Music Finlandin rooli toimijoita kokoavana voimana on tärkeä ja teemme kaikkemme ollaksemme alan apuna teosviennin vauhdittamisessa. Siksi olemme syksyllä käynnistäneet Biisiviennin visio-hankkeen yhdessä Teoston, Suomen Musiikkikustantajien, Elvis ry:n ja Tekesin kanssa. 

Biisiviennin visio on musiikkikustantajien ja laulunkirjoittajien kärjen yhdistävä hanke, joka auttaa asettamaan tavoitteet korkealle ja tukee alan yhteistyötä. Lisäksi toivomme hankkeen vaikuttavan positiivisesti aloittelevien tekijöiden ja koko musiikkialan asenteisiin sekä luomaan vankan uskon suomalaisten tekijöiden mahdollisuuksiin kansainvälisessä kilpailussa.

Työpajat Ruotsissa ja Suomessa

Visiota ja strategiaa työstetään kahdessa työpajassa, joista ensimmäinen pidettiin Tukholmassa 7.9. ja toinen pidetään huomenna 10.10. Helsingissä. Ensimmäisen työpajan tuloksena asetettiin tavoitteet ja luotiin visio ja toisessa työpajassa keskitytään toimenpiteiden suunnitteluun.

Ruotsiin lähdettiin hakemaan inspiraatiota ja virkistämään ajatuksia. Samalla suomalainen musiikkikustannusala ja kirjoittajien kärkijoukko esittäytyi ruotsalaisille kollegoilleen.

Vierailulla tahdottiin muistuttaa globaalina popin suurvaltana tunnetun Ruotsin tekijöille, että suomalaiset biisinkirjoittajat ovat kehittyneet vertailukelpoisiksi toimijoiksi ja musiikkikustantajamme ovat kasvaneet merkittäviksi potentiaalisiksi yhteistyökumppaneiksi. 

Tukholman työpajassa mukana oli parikymmentä biisiviennissä toimivaa kustantajaa ja kirjoittajaa sekä järjestöihmistä. Edustajia oli kahdeksasta vientiä tekevästä musiikkikustannusyhtiöstä.

Oppia suoraan Ruotsin ammattilaisilta

Työpajan alkuun haastateltiin muutamia ruotsalaisia musiikkikustannusalan veteraaneja. Lars Karlsson (Warner/Chappell Music Scandinavia & Germany) ja Erik Hasselqvist kertoivat Ruotsin musiikkikustannusalasta sekä paikallista menestysyhtiöistä. Lisäksi tuore Tampere Music Awardin voittaja Pelle Lidell (Ekko Music Rights) kertoi suomalaisten ja muiden pohjoismaisten kirjoittajien vahvuuksista kansainvälisessä vertailussa. 

Puheenvuoroissa korostuivat musiikintekijöiden itsevarma asenne, yhteistyötaidot ja mentorointisuhteet ruotsalaisen pop-teosviennin menestyksen avaimina.

Visio julkistetaan Slush Musicissa

Työpajan tuloksena kirjoitettiin visio ja sen sisältämät teemat. Vision teemoiksi valikoituivat asenne, Suomen asema yhteistyön solmukohtana, kansainvälinen Suomi-soundi, verkostot ja portinvartijat, investointi sekä jatkuvuus. Visiossa suomalainen musiikintekeminen on halutuinta, ja Suomen musiikkiala tekee jatkuvasti maailmanlaajuisia hittejä. 

Prosessi jatkuu huomenna tiistaina 10.10. Helsingin työpajalla, jossa suunnitellaan teemoista toimenpiteitä vision saavuttamiseksi. Slush Music -tapahtumassa 29.11. julkaistavien vision ja strategian toteuttamiseen tulee osallistumaan koko Suomen musiikkiala, musiikkikustantajat ja biisintekijät etunenässä.

Biisiviennin visio -tapahtumia:
Ei tulevia tapahtumia