Kohokohdat ja avainluvut

Sisällysluettelo

Vuoden 2023 kohokohdiksi nousivat esimerkiksi yhdistyksen uuden toiminnanjohtajan Mikko Mannisen aloittaminen, valtakunnallinen musiikkivientipalkinto, Northern Connection -hankkeen aloitus sekä Saksassa järjestetty Münsterland-festivaali, jossa kuultiin suomalaisen jazzin ja kansanmusiikin huippuja.

Vuoden 2023 avainluvut

Asiakaslukuja
Asiakasmäärät 2019–2023

Henkilöasiakkaiden vuosittainen määrä vaihtelee voimakkaasti vuoden aikana järjestettyjen tapahtumien luonteesta johtuen. Esimerkiksi vuonna 2019 järjestettiin suuria tapahtumia kuten WOMEX ja Unplugged Talk Show. Koronavuonna 2021 panostettiin vahvasti webinaaritarjontaan.

Muita seurattavia avainlukuja
Asiakastyytyväisyys

Vuoden 2023 kohokohtia

Mikko Manninen
Kuva: Ronnie Zeemerin

Mikko Manninen aloitti Music Finlandin toiminnanjohtajana

Mikko Manninen aloitti maaliskuussa 2023 Music Finlandin uutena toiminnanjohtajana. Manninen siirtyi Music Finlandiin Warner Music Finlandista, jossa hän toimi Baltian liiketoimintajohtajana ja Suomen toimintojen operatiivisena johtajana. Mannisen myötä yhdistykseen saatiin paljon monipuolista kokemusta musiikkialalta sekä strategista osaamista.  Manninen aloitti toiminnanjohtajan tehtävässään 6.3.

”Olen valtavan innoissani mahdollisuudesta liittyä Music Finlandin ammattitaitoiseen ja osaavaan organisaatioon. Työskentely suomalaisen musiikin viennin parissa on ollut pitkään haaveeni ja uskon että kokemuksestani kansainvälisessä musiikkibisneksessä on hyötyä uudessa tehtävässäni. Suomalaisen musiikkikentän kansainvälisen tason artistien, tekijöiden, muusikkojen sekä yhtiöiden tukeminen ja palveleminen parhaalla mahdollisella tavalla on keskeinen toimintaamme ohjaava päämäärä”, Mikko Manninen kertoi astuessaan uuteen tehtäväänsä.

Teemu Brunila
Kuva: Julius Töyrylä

Valtakunnallinen vientipalkinto myönnettiin Teemu Brunilan biisivientiponnistuksille

Vuoden 2023 Valtakunnallinen musiikkivientipalkinto myönnettiin joulukuun 8. päivänä musiikintekijä Teemu Brunilan yhtiölle B Publishing Oy:lle. Palkinnon ojensi tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala Helsingissä.

Muusikko, säveltäjä, sanoittaja ja musiikkituottaja Brunila on luonut ensimmäiset kontaktinsa kansainvälisiin musiikkikustantajiin Music Export Finlandin (nyk. Music Finland) kirjoitusleireillä. Brunilan ensimmäiset kansainväliset julkaisut kuultiin 2009 ja seuraavina vuosina hän päätyi kirjoittamaan musiikkia kasvavissa määrin ulkomaille, merkittävän kotimaisen uransa ohella. Viime vuosina Brunilan kuunnelluimpia kappaleita maailmanlaajuisesti ovat olleet esimerkiksi Jason Derulon "Take You Dancing", JP Cooperin "September Song", Tiëston ja Karol G:n "Don’t Be Shy" sekä Robin Schulzin "Speechless" – yhteensä nämä neljä kappaletta ovat tavoittaneet noin kolme miljardia kuulijaa. Kaikkiaan hänen kappaleillaan on tällä hetkellä noin 5,3 miljardin kuulijan yleisö.

Kaikkien aikojen kahdeksannen musiikkivientipalkinnon saaja ikuistettiin perinteiseen tapaan Tavastia-klubin ulkoseinälle kiinnitetyllä palkintolaatalla Helsingin Urho Kekkosen kadulla.

Northern Connection -hankkeen ensikonsertti tapahtui Helsingin G LIvelabissa
Northern Connection -hankkeen ensikonsertti tapahtui Helsingin G LIvelabissa.Kuva: Julius Töyrylä

Uusi Northern Connection -hanke käynnistyi

Uusi pohjoisen alueen nykymusiikin toimijoita yhdistävä hanke Northern Connection käynnistyi maaliskuussa 2023 ensimmäisen kantaesityksen muodossa. Music Finlandin ideoiman ja käynnistämän pilottihankkeen tavoitteena on edistää uusien teosten syntymistä, mahdollistaa niille useita esityksiä sekä luoda ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä toimintamalli lähialueyhteistyölle.

Northern Connection -hankkeella luodaan ja vahvistetaan yhteyksiä Pohjoismaiden ja Skotlannin nykymusiikin säveltäjien, yhtyeiden ja festivaalien välille. Hankkeen ensi vaiheessa mukana olivat Suomi, Norja ja Skotlanti, joista kustakin oli mukana yksi nykymusiikkifestivaali, yksi ensemble ja yksi säveltäjä. Hanketta koordinoivat yhteistyömaiden musiikkivientijärjestöt Music Finlandin johdolla.  Hanke jatkuu vuonna 2024.

Kuva: Maren Kuiter

Münsterland esitteli laajasti suomalaista jazzia ja kansanmusiikkia Saksassa

Suomi oli loka-marraskuussa Saksassa 2023 järjestetyn Münsterland-festivaalin teemamaa. Sen myötä Münsterin hallintopiirissä, Nordhein-Westfalenin osavaltiossa, järjestettävällä festivaalilla kuultiin yli 30 konsertin edestä suomalaista jazzia ja kansanmusiikkia. Kaikkiaan kuukauden aikana Münsterlandin lavoille nousi yli sata suomalaista muusikkoa runsaassa 30 konsertissa. Konserttien ohella kuukauden aikana nähtiin myös taidenäyttelyitä, elokuvia, keskusteluohjelmaa ja monenlaisia poikkitaiteellisia esityksiä.

Festivaalin esiintyjiä olivat esimerkiksi Iiro Rantalan HEL-trio, Elia Lombardini, Alexi Tuomarila Trio, Maija Kauhanen, Verneri Pohjola, Timo Lassy & Teppo Mäkynen, Iro Haarla Electric Ensemble, Ánnámáret, Antti Paalanen sekä Jukka Perko Avara. Festivaalin suomalaisia yhteistyökumppaneita olivat Muusikkojen liitto ja Music Finland.

Lue raporttimme festivaalista täältä.