Musiikki & Media 2017

Musiikki & Media on Suomen johtava musiikkialan ammattilaisille räätälöity tapahtuma, joka koostuu seminaareista, showcase-keikoista ja Industry Awards Gaalasta. Tapahtuma järjestetään Tampereella 5.–7. lokakuuta 2017. 

Music Finland tuottaa Musiikki & Median kansainvälisen seminaarisisällön ja kutsuu tapahtumaan kansainvälisiä ammattilaisvieraita yhteistyössä suomalaisten yritysten kanssa. 

International Summitiin kutsutaan kansainvälisiä musiikkipäälliköitä TV-, elokuva-, mainos- ja pelialoilta, sekä muita kansainvälisiä musiikkiammattilaisia kuten A&R-henkilöitä, managereita, agentteja, promoottoreita ja PR-ammattilaisia suomalaisen musiikkialan kontaktiverkoston kasvattamiseksi ja viennin edistämiseksi. Vieraita kutsutaan mm. saksankielisestä Euroopasta, Iso-Britanniasta, Yhdysvalloista sekä mahdollisesti muilta suomalaisille artisteille tärkeiltä kohdemarkkinoilta.

Musiikki & Media -tapahtuman osana järjestettävän Lost In Musicin ohjelmistossa tullaan näkemään erityisesti vientiin keskittyvien artistien showcase-esiintymisiä. Lost In Music on Musiikki & Median kansainvälisen vierailuohjelman myötä suomalaisille artisteille ja yhtyeille helpoin mahdollisuus näyttäytyä kansainvälisille toimijoille.

Ohjelma

Musiikki & Median tämänvuotisen seminaariohjelman teemoja ovat tasa-arvo ja diversiteetti musiikkialalla sekä intohimo musiikkiin. Torstaina 5.10. järjestetään työpaja, jossa luodaan teesit tasa-arvon ja diversiteetin edistämiseksi musiikkialalla.

Perehdy alla Music Finlandin tuottamaan kansainväliseen seminaarisisältöön. Tapahtumat on jaettu kategorioihin verkostoituminen, paneelit, keynote-puheenvuorot ja työpajat.


Verkostoituminen

Tule tutustumaan Music Finlandin ja Musiikki & Median kansainvälisiin vieraisiin. Helpoiten saat heihin yhteyden näissä vapaamuotoisissa tilaisuuksissamme.

Verkostoituminen / "International Summit welcome drinks"

Keskiviikko 20.00–22.00 / Visio Klubi (17. kerros)
Kansainväliset vieraat saapuvat Tampereelle jo keskiviikkoiltana. Tavataksesi vieraat jo heti ennen konferenssin alkua, ota yhteyttä Niko Kankaaseen.

Verkostoituminen / "International hour"

Torstai ja perjantai 12.30–13.30 / Lounge
Tule tapaamaan Musiikki & Median kansainväliset vieraat! Suurin osa kansainvälisistä vieraista on tavattavissa international hourin aikana loungessa, joten kannattaa ehdottomasti tulla paikalle!    

Verkostoituminen / "Finest Sounds presents: Matchmaking, pitching and networking"

Torstai 15.00–16.30 / Lounge Raide 3 
Estonian and Finnish music companies and brands meet the Japanese music business and marketing experts. This is your chance to meet up with music professionals from Finland, Estonia and Japan as well as brands and other companies. Pitch your product and test your ideas with experts of the Japanese music industry and brands! Sign up by September 29 via Riku Salomaa.

Verkostoituminen / "Live roundtable"

Perjantai 10.30–11.15
Osallistuminen vain henkilökohtaisella kutsulla. Jos olet kiinnostunut osallistumaan, ota yhteys Niko Kankaaseen.



Paneelikeskustelut

Kansainvälinen ohjelma sisältää seminaarikokonaisuudet musiikin synkronoinnista ja Japanin markkinasta. Seminaariohjelmassa kuullaan myös paljon markkinatietoa Japanista liittyen Finest Sounds -hankkeeseen sekä muun muassa paneeli A&R-työntekijän arjesta ja parikin keskustelua suoratoiston maailmasta.

Paneeli / "Finest Sounds presents: Folk, World Music & Jazz Market in Japan – Opportunities and challenges for international non-mainstream music"

Torstai 13.30–14.30 / Raide 4
Japan is a country of nearly 130 million inhabitants. Just like with other products, Japanese fans value high quality and exclusivity in music. These factors open significant opportunities for music from different genres. The panel will discuss opportunities and challenges in introducing international jazz and world music acts in Japan.

Moderaattori:
Tapio Korjus

Panelistit:
Yoko Nozaki (The Music Plant), Tomoyuki Ohsawa (Office Ohsawa),  Matsuo Kyohito (Min-On Concert Association) ja Tetsuo Murakami (Min-On Concert Association)

Paneeli / "A Day in The Life of an A&R"

Torstai 10.30–11.30 / Raide 5
Kuinka A&R löytää lahjakkuuden nykyään? Mitä artistilta vaaditaan, jotta A&R-henkilö vakuuttuu? Miten digitaalisuus vaikuttaa A&R-työhön? Entä kuinka rakentaa artistille pitkä ura, kun yksi single voi muuttaa kaiken? A&R-ammattilaiset Suomesta ja maailmalta keskustelevat siitä, minkälainen artistityö johtaa parhaisiin tuloksiin, kuinka artistien kanssa parhaiten työskennellään sekä siitä, miten A&R-työläinen voi kehittää omaa osaamistaan.

Moderaattori:
Tapio Hakanen (Head of music, YleX)

Panelistit:
Victoria Ree (Polydor Records, UK)
Arina Logacheva (Universal Music, Germany)
Jenni Kivikoski (Sony Music Finland)
Lasse Kurki (Warner Music Finland)

Research / "Pro rata or user centric?"

Torstai 12.00–12.45 / Raide 4
"Music organizations have made a concrete research about the differences between the "pro rata" -distribution model and the "user centric" -model. What would be different, if Spotify and other streaming services would change their model to user centric?"

The conclusions of the study will be presented by researchers Pradeep Durgam (Aalto University) and Jari Muikku (Digital Media Finland).

Paneeli / "Music in Media – Trends & Opportunities in the UK Sync World"

Torstai 12.30–13.15 / Raide 5
Yhteistyössä UK & Europe Guild Of Music Supervisors -järjestön kanssa järjestettävä paneeli esittelee Iso-Britannian vaikutusvaltaisimpia musiikkipäälliköitä (music supervisor) elokuvan, TV-sarjojen, mainosten ja pelien maailmasta. He kertovat konkreettisesti työprosessistaan, joka alkaa musiikin löytämisestä ja päättyy siihen, kun se on saatu lisensoitua visuaaliseen tuotteeseen. Panelistit, joiden ansiolistalle kuuluu mm. Wonder Woman- ja Oasis: Supersonic -elokuvien sekä Gran Turismo -pelin ja Audin mainosten musiikkivalinnat, näyttävät esimerkkejä töistään sekä keskustelevat alan trendeistä sekä siitä, millaisia mahdollisuuksia oikeudenhaltijoille ja artisteille löytyy musiikin ja median nopeasti muuttuvassa maailmassa.

Panelistit:
Ayla Owen (Head Of Music, The Most Radicalist Black Sheep – BBH) Iain Cooke (Elokuva- ja TV-alan musiikkipäällikkö) Karen Elliot (Hothouse Music -yhtiön perustaja) Duncan Smith (Senior Music Supervisor, Sony Interactive Entertainment Europe) 

Moderaattori:
Duncan Smith (Sony Interactive Entertainment Europe)

Paneeli / "The Metadata of Music Files"

Torstai 14.00–14.45 / Raide 2
How music business could benefit from adding songwriter and musician data to user interfaces of streaming services?

The panel focuses on the study by Jari Muikku: The Metadata of Music Files. It is about the flow of metadata from recording sessions to user interfaces of streaming services. The study describes how the metadata is currently produced and passed from one party to another, and discusses the main problems and challenges along the route including implementing moral rights in the user interfaces.

Moderaattori:
Anna Vuopala (Ministry of Education and Culture) 

Panelistit:
Jari Muikku (Digital Media Finland), Hans Peter Roth (NMP), Victoria Campoamor (Google), Marja Kortelainen (Warner/Chappell)

Paneeli / "Brands in Sync – How to Collaborate with Brands"

Perjantai 12.00–12.45 / Raide 5 
Miten musiikkia ja brändejä yhdistetään laadukkaasti? Miten musiikki ja brändit saadaan oikeasti synkkaamaan? Miten artistibrändiä voi hyödyntää kaupallisissa yhteistöissä? Tässä paneelissa käydään läpi käytännön esimerkkejä onnistuneista kaupallisista yhteistöistä, ja keskustellaan siitä miten musiikkia voi rahoittaa brändiyhteistyön avulla.

Moderaattori: 
Katariina Sorsa (Music Finland)

Panelistit
Viktoria Renner, Iiro Lahdenranta, Nellie Rajabi, Amy Ashworth


Paneeli / "Finest Sounds presents: Big in Japan? – How to break foreign artists in the World’s second biggest music market"

Perjantaina 12.00–13.00 / Raide 2

Fan culture in Japan is beyond what we’re used to. At the same time the way music is being consumed is changing rapidly. Breaking an act often requires collaboration with brands as well as large investment in marketing. The panel of experts in music and branded entertainment discusses latest trends in music, digitalisation and brand collaborations in Japan.

Moderaattori:
Haji Taniguchi (Merlin)

Panelistit:
Aya Ohi (JVC Victor Kenwood Entertainment), Takayuki Suzuki (EnterTech Accelerator / ParadeALL) ja Marc Wesseling (UltraSuperNew)

Finest Sounds presents: "Still a Goldmine? – Rock and metal in Japan"

Perjantai 14.00–14.45 / Raide 5
Historically, rock and metal are considered the most successful genres for Finnish music in Japan. In the last few years, consumption of international music has decreased to its record-low market share of 13% of the recorded industry in Japan. Does that trend affect rock and metal or should the industry still invest in them? With insights from recorded and live industries, this panel will give you an update on the Japanese rock and metal scene.    

Moderator
Jouni Markkanen (Grey Beard Concerts & Management)

PanelistsAya Ohi (JVC Victor Kenwood Entertainment), Akiko Tomiyama (Marquee Inc.), Ichiro Aeno (Creativeman)


"Finest Sounds Hackathon"

Lauantai 9.00–15.00 / Raide 5

One of the main goals of Finest Sounds is to develop and test new co-operation models between music and other sectors of creative industries. Concept ideation and development is being done in cooperation with several universities and experts. Test your cross-sectoral collaboration models for free and get feedback from Japanese experts! Sign up by September 29 via Riku Salomaa.




Keynote-puheenvuorot

Kansainväliseen seminaariohjelmaan on vahvistunut lukuisia puhujia musiikkimaailman huipulta. Esimerkkeinä mainittakoon äänittäjänä, miksaajana ja tuottajana menestynyt Sylvia Massy (esim. Tool, Sublime, Johnny Cash, Red Hot Chili Peppers, Prince), musiikkijournalistina, rock-historioitsijana ja SXSW-festivaalin perustajana tunnettu Ed Ward, sekä Googlen kansainvälisten musiikkikustantamisen kumppanuuksien johtaja Victoria Campoamor (Google/Youtube), joka saapuu kertomaan Googlen musiikkialustoista.

Keynote / Ed Ward: "Digging Deeper – A Conversation With Rock Historian Ed Ward"

Torstai, 11.00–11.45 / Raide 4
Ed Ward on legendaarinen musiikkitoimittaja, rockhistorioitsija sekä yksi suuren ja legendaarisen South By Southwest -festivaalin perustajista. Hän on kirjoittanut tietokirjoja mm. bluesin ja rock & rollin historiasta sekä myös fiktiota. Musiikki & Media on erittäin ylpeä esitellessään Ed Wardin suomalaiselle yleisölle. Wardia haastattelee yhtä lailla ansioitunut musiikkitoimittaja Pekka Laine, joten kohtaamisesta tulee takuulla ikimuistoinen.


Keynote / Hans Peter Roth: "The state of composer/author metadata in online and what that means for rights owners"

Torstai 13.50–14.00 / Raide 2
Network Music Partners (NMP) -yhtiön Hans Peter Rothin avauspuheenvuoro.

Keynote / "Finest Sounds presents - Marc Wesseling: How to market consumer brands to Japanese millennials" 

Torstai 15.00–15.20 / Lounge
Ever wondered how brands are being built in Japan – one of the most commercially developed markets in the world? And how does music link to that? Mark Wesseling, co-founder of UltraSuperNew, a creative agency based in Tokyo and Singapore, presents two successful marketing cases: how Heineken and Beats By Dre reached millennials in Japan.


Keynote / Victoria Campoamor: "The Non Commercial Challenges of Digital Licensing"

Perjantai 10.00–10.45 / Raide 5
Musiikinkulutuksen tottumukset ovat muuttuneet, ja sen myötä artisteille ja tekijänoikeuden omistajille maksettavat korvaukset liikkuvat entistä hitaammin. Miten voimme varmistaa, että oikeudenomistajat saavat tulevaisuudessa korvauksensa tehokkaasti, ajallaan ja oikein? Tule kuulemaan ajatuksia aiheesta suoraan pääkallonpaikalta, Youtuben ja Google Playn Victoria Campoamorilta. Häntä haastattelee Riku Pääkkönen.          

Keynote / Martin Goldschmidt: "A Lifetime of Doing Things Differently – Music & Media Meets Martin Goldschmidt"

Perjantai 11.00–11.45 / Raide 5
Martin Goldschmidt
– todellinen musiikkibisneksen veteraani – on perustanut legendaarisen Cooking Vinyl Groupin, jonka alta löytyy muun muassa The Prodigyn, Marilyn Mansonin, Billy Braggin, Passengerin ja Richard Ashcroftin kaltaisia artisteja. Artistilähtöisen Cooking Vinylin toimintamalli on aina ollut monellakin tapaa aikaansa edellä, minkä myötä se onkin yksi arvostetuimpia levy-yhtiöitä. Martin on paitsi musiikkialan legenda, myös loistava tarinankertoja – tule siis kuuntelemaan loistavia stooreja kansainvälisen musabisneksen ytimestä! Haastattelijana Nick Triani – todellinen suomalainen indien suurmies.

Keynote / Sylvia Massy: "Recording Unhinged"

Perjantai 13.00–13.15 / Raide 5
Musiikki & Media on erittäin ylpeä saadessaan vieraakseen tuottajalegenda Sylvia Massyn, jonka voi sanoa olevan todellinen tuottajalegenda. Hän on saavuttanut urallaan yli 30 kulta- ja platinalevyä, ja hänen diskografiastaan löytyy muun muassa Princen, Johnny Cashin, Toolin, Red Hot Chili Peppersin, Skunk Anansien ja Sublimen kaltaisia nimiä. Sylvia on myös työskennellyt Rick Rubinin kanssa. Häntä haastattelee myös Pepe Deluxé -yhtyeestä tuttu Jari Salo eli James Spectrum


Keynote / "Tampere Music Award 2017 Winner Pelle Lidell: Behind Nordic Songwriters’ Success"

Perjantai 15.00– 15.45 / Raide 5
Ruotsalaista Pelle Lidelliä voi kutsua yhdeksi kustannusalan suurista hitintekijöistä 2000-luvulla: tuhannet hänen uransa varrella kustantamat kappaleet ovat myyneet levytyksinä yli 300 miljoonaa kappaletta sekä keränneet loputtomasti suoratoistoja ja radiosoittoa.

Uransa aikana Lidell on toiminut toimitusjohtajana ja A&R-managerina Air Chrysalis Music -kustannusyhtiössä, päällikkönä ja kumppanina Murlyn Songs -yhtiössä sekä A&R -päällikkönä Universal Music Publishing -kustantajalla.  Tammikuusta 2017 alkaen hän on toiminut puheenjohtajana ja yhteistyökumppanina kansainvälisessä EKKO Music Rights Europe – CGTA -yhtiössä, jonka Lidell lanseerasi yhdessä k-popin parissa maineensa luoneen korealaisliikemiehen Soo Man Leen kanssa.

Lidellin kustantamia hittejä ovat esittäneet muiden muassa Christina Aguilera, Britney Spears, Madonna, Kylie Minogue, Celine Dion, Jennifer Lopez, Sugababes, Janet Jackson, Ricky Martin, Kid Cudi, Galantis ja lukemattomat muut tähtiartistit.  

Lidell on uransa aikana toiminut sillanrakentajana suomalaiselle kustannusalalle, jakamalla verkostonsa ja luoden maailmanlaajuisia suhteita erityisesti pohjoismaiden ja Aasian välille. Hänen asenteensa on auttanut Suomen – sekä koko Pohjoismaiden – kustannusalaa ja biisintekijöitä pääsemaan maailmalle.

Pelle Lidellin keynote-haastattelussa käsitellään maailmanlaajuista musiikinkustannusta, verkostojen merkitystä ja pohjoismaisia lauluntekijöitä,

Haastattelija: Tommi Tuomainen (Elements Music)



Ilmoittaudu International Summitin työpajoihin

Get Synced! Workshop

Torstai 14.30–16.15 / Raide 5 ja Jumbo  
Get Synced! Workshopissa osallistujat voivat vastata musiikkipäälliköiden (music supervisor) ajankohtaisiin tarpeisiin suoraan näiden esittämien toiveiden perusteella. Osallistujat lähettävät edustamiensa artistien kappaleita etukäteen Music Finlandille ja ne soitetaan workshopissa musiikkipäälliköille. Osallistujat saavat musiikkipäälliköiltä palautetta edustamastaan musiikista ja sen sopivuudesta eri visuaalisen median käyttötarkoituksiin. Workshopista on tullut aikaisempina vuosina suoria tuloksia toteutuneina synkronointeina.

Score! Workshop

Perjantai 14.30–16.15 / Risto & Green Room
Score! Workshopissa säveltäjät pitävät lyhyen pitch-puheenvuoron ja esittäytyvät musiikkipäälliköille. Musiikkipäälliköt puolestaan kertovat, millaisia työtilauksia heillä on tulossa sekä mitä kaipaavat ja odottavat tilaussäveltäjältä.

Osallistuvat musiikkipäälliköt: Michelle Cho (Pusher, Hit The Ground Running, Yhdysvallat), Iain Cooke, (UK & European Guild of Music Supervisors, Iso-Britannia), Ayla Owen (The Most Radicalist Black Sheep Music BBH London, Iso-Britannia), Duncan Smith, (Sony Interactive Entertainment Europe, Playstation, Iso-Britannia), Nellie Rajabi, (SILO, Hit The Ground Running, Yhdysvallat), Karen Elliot, Hot House Music (Iso-Britannia), Nicholas Nowottny, White Horse Music (Saksa) ja Amy Ashworth, (Iso-Britannia)

Get Synced! Workshop pidetään torstai-iltapäivänä 5.10. ja Score! Workshop perjantai-iltapäivänä 6.10. Tarkat ajat ja tilat vahvistetaan myöhemmin.

Ensimmäisen Score! Workshopin kunniaksi osallistuville säveltäjille on tarjolla erikoishinta Musiikki & Median seminaaripassista. Ota yhteyttä Katariina Sorsaan: katariina.sorsa@musicfinland.fi

Ilmoittaudu työpajoihin tästä linkistä. Ilmoittautuminen päättyy 22.9.

Kansainväliset vieraat

Kansainvälisiä vieraita kutsutaan Musiikki & Mediaan tänä vuonna yhteensä 35. Vieraista noin kymmenen on japanilaisia musiikkialan ammattilaisia, noin kymmenen mainos-, televisio- ja elokuva-alan musiikkipäällikköjä sekä noin 15 eurooppalaisia ammattilaisia esimerkiksi live-alan yrityksistä, manageriyhtiöistä ja levy-yhtiöistä.

Ehdota vieraita Niko Kankaalle niko.kangas@musicfinland.fi tai Katariina Sorsalle katariina.sorsa@musicfinland.fi 10.8. mennessä.

Vahvistuneet vieraat

Vahvistuneiden puhujien ja kansainvälisten vieraiden listaa päivitetään aika ajoin.

Levy-yhtiöt:

Martin Goldschmidt, perustaja ja toimitusjohtaja, Cooking Vinyl (Iso-Britannia)
Victoria Ree, kansainvälinen A&R-manageri, Polydor (Iso-Britannia)
Arina Logacheva, A&R-manageri, Universal Music (Saksa)
Aya Ohi, kansainvälinen markkinointi ja A&R, JVC Victor Kenwood Entertainment (Japani)
Yoko NozakiThe Music Plant (Japani)

Synkronointi:

Iain Cooke, musiikkipäällikkö, UK & European Guild of Music Supervisors (Iso-Britannia)
Ayla Owen, musiikkipäällikkö ja osakas, The Most Radicalist Black Sheep Music  BBH London (Iso-Britannia)
Duncan Smith, Sony Interactive Entertainment Europe, Playstation (Iso-Britannia)
Karen Elliot, musiikkipäällikkö, perustaja ja osakas, Hot House Music (Iso-Britannia)
Nicholas NowottnyWhite Horse Music (Saksa)
Amy Ashworth, itsenäinen musiikkipäällikkö (Iso-Britannia)
Nellie Rajabi, Music Supervisor, Silo (Yhdysvallat)
Michelle Cho, musiikkipäällikkö ja luova johtaja, Pusher (Yhdysvallat)

Elävän musiikin ala:

Sohail Arora, Krunk Live (Intia) 
Tom Ohsawa, promoottori ja konsultti, Office Ohsawa Ltd (Japani)
Sharon RichardsonK2 Agency Ltd (Iso-Britannia)
Dominique Panther, Audiolith (Saksa)
Abbie MarshallRambling Man Festival (Iso-Britannia)
Ichiro AonoCreativeman (Japani)
Merle Doering, Dragon Productions (Saksa)
Akiko Tomiyama, promoottori, Marquee (Japani) 
Matsuo Kyohito, Min-On Concert Association (Japani)
Tetsuo Murakami, Min-On Concert Association (Japani)

Digitaaliset palvelut:

Takayuki Suzuki, puheenjohtaja, EnterTech Accelerator / ParadeALL (Japani)
Victoria Campoamor, kansainvälisen musiikkikustantamisen kumppanuuksien johtaja, Google/Youtube, (Iso-Britannia)
Hajime Taniguchi, Merlin Japan, TGI Tokyo Inc. (Japani)

Muut:

Sylvia Massy, levytuottaja, miksaaja ja äänittäjä (Yhdysvallat)
Ed Ward, kirjailija, toimittaja ja SXSW:n perustaja (Yhdysvallat)
Viktoria Renner, OZMOZE (Saksa)
Marc Wesseling, UltraSuperNew (Alankomaat, Japani)
Debbie Ball, Create Spark (Iso-Britannia)
Ruby Wasmuth, säveltäjämanageri, Manners McDade Management & Agency (Iso-Britannia)
Roisin O’Connor, musiikkitoimittaja, The Independent (Iso-Britannia)

.

Lue lisää Musiikki & Median kansainvälisistä vieraista (englanniksi)