Finest Sounds

Finest Sounds luo monialaisia yhteistyömalleja Viron ja Suomen musiikkiyrittäjien Japanin-viennin valmiuksien edistämiseksi.

Finest Sounds on suomalais-virolainen musiikkialan yhteistyöhanke. Sen tavoitteena on viedä laadukasta suomalaista ja virolaista musiikkia maailman toiseksi suurimmalle musiikkimarkkinalle, Japaniin. Musiikin rinnalla japanilaisille esitellään myös muita maidemme kulttuurin ja talouselämän alueita, aina kuvataiteesta muotoiluun ja teknologiaan. 

Musiikki yhteistyön ytimessä

Finest Sounds pyrkii kehittämään uusia yhteistyömalleja ja monialaisia arvoketjuja musiikkialan sekä Japanin-viennissä jo menestyvien toimialojen (kuten muotoilu- ja elämäntapa-brändit sekä teknologiayritykset) välille. Tavoitteena on parantaa kummankin viennin alan näkyvyyttä ja myyntiä Japanissa.

Hanke valmentaa asiakasta seuraavissa taidoissa:

  • Tiedon hankkiminen Japanin markkinoista
  • Uusi musiikkiviennin kehitysohjelma, joka sisältää markkinointikonseptien suunnittelua, demojen tekemistä ja Japaniin kohdistuvia myyntimatkoja
  • Verkostoituminen
  • Monialainen yhteistyö musiikkialan ja muiden liiketoiminnan alueiden (kuten muotoilu, pelit, elokuvat, teknologia) välillä
  • Kolmen kansainvälisen yliopiston media-alan opiskelijoiden valjastaminen kehittämään ja kokeilemaan uusia vientikonsepteja mukana oleville yrityksille
  • Monialaisten palveluiden ja tuotteiden kehittäminen sekä uusien Japanin-vientimahdollisuuksien avaaminen Suomen ja Viron musiikkiyhtiöille sekä sellaisille liikeyrityksille, joille yhteistyö musiikkialan kanssa voi tuoda lisäarvoa

Miksi Japaniin?

Japani on maailman toisiksi suurin musiikkimarkkina. Lisäksi lukuisat menestystarinat muotoilun, kosmetiikan, ruuan, teknologian ja puunjalostuksen piiristä osoittavat, että Japanissa on piilevää kiinnostusta niin pohjoismaisiin kuin baltialaisiin tuotemerkkeihin ja kulttuuriin.

Mitä Finest Soundsissa tehdään?

Kolmen vuoden aikana (2016 – 2019), Finest Sounds tuo yhteen kaikkiaan 45 suomalaista ja virolaista musiikkialan yritystä (kuten manageritoimistoja, levy-yhtiöitä, kustantajia sekä musiikin parissa toimivia digitaalisen median yhtiöitä ja teknologiayrityksiä) ja yli kaksikymmentä jo Japanin markkinoilla toimivaa muiden alojen (kuten muotoilu, elokuvat, teknologia) yritystä.

Finest Sounds hyödyntää jo olemassa olevia sekä tunnettuja musiikkialan verkostoitumistapahtumia kohtaamisten luomiseen ja showcase-keikkojen järjestämiseen. Lisäksi hyödynnetään liiketalouden oppilaitosten akateemisten kumppaneiden asiantuntemusta ja menetelmiä monialaisen viennin edistämisessä, kehittämisessä sekä testauksessa.


Finest Sounds at Music & Media Finland 2017

The Finest Sounds initiative brings together music companies, brands as well as companies from other creative industries from Finland and Estonia – and boosts their exports in Japan!

This year, Finest Sounds gathers a record number of Japanese delegates to Music & Media Finland (see full list of delegates here). Please see below for information on Finest Sounds seminars and networking opportunities at Music & Media Finland.

"Finest Sounds Matchmaking"
(Thursday 5.10. at 15.00 - 16.30)
This is your chance to meet up with music professionals from Finland, Estonia and Japan as well as brands and other companies. Pitch your product and test your ideas with experts of the Japanese music industry and brands! Sign up by September 29 via Riku Salomaa.


Finest Sounds presents: "Folk, world and jazz music market in Japan –
Opportunities and challenges for international non-mainstream music"

(Thursday 5.10. at 13.30 - 14.30)
Japan is a country of nearly 130 million inhabitants. Just like with other products, Japanese fans value high quality and exclusivity in music. These factors open significant opportunities for music from different genres. The panel will discuss opportunities and challenges in introducing international jazz and world music acts in Japan.

Moderator:
Tapio Korjus

Panelists:
Yoko Nozaki (The Music Plant), Tomoyuki Ohsawa (Office Ohsawa), Matsuo Kyohito (Min-On Concert Association), Tetsuo Murakami (Min-On Concert Association)


Finest Sounds presents: "How to market consumer brands to Japanese millennials" –Keynote by Marc Wesseling (UltraSuperNew)

(Thursday 5.10. at 15.00–15.20)
Ever wondered how brands are being built in Japan – one of the most commercially developed markets in the world? And how does music link to that? Mark Wesseling, co-founder of UltraSuperNew, a creative agency based in Tokyo and Singapore, presents two successful marketing cases: how Heineken and Beats By Dre reached millennials in Japan.


Finest Sounds presents: "Big in Japan? – How to break foreign artists in the world’s second biggest music market"

(Friday 6.10. at 12.00 - 13.00)
Fan culture in Japan is beyond what we’re used to. At the same time the way music is being consumed is changing rapidly. Breaking an act often requires collaboration with brands as well as large investment in marketing. The panel of experts in music and branded entertainment discusses latest trends in music, digitalisation and brand collaborations in Japan.

Moderator:
Haji Taniguchi (Merlin)

Panelists:
Aya Ohi (JVC Victor Kenwood Entertainment), Takayuki Suzuki (EnterTech Accelerator / ParadeALL), Marc Wesseling (UltraSuperNew)


Finest Sounds presents: "Still a Goldmine? – Rock and metal in Japan"

(Friday 6.10. at 14.00–14.45)
Historically, rock and metal are considered the most successful genres for Finnish music in Japan. In the last few years, consumption of international music has decreased to its record-low market share of 13% of the recorded industry in Japan. Does that trend affect rock and metal or should the industry still invest in them? With insights from recorded and live industries, this panel will give you an update on the Japanese rock and metal scene.    

Moderator:
Jouni Markkanen (Grey Beard Concerts & Management)
Panelists:
Aya Ohi (JVC Victor Kenwood Entertainment), Akiko Tomiyama (Marquee Inc.), Ichiro Aeno (Creativeman)


Finest Sounds Hackathon

(Saturday 7.10. at 10.00–15.00)
One of the main goals of Finest Sounds is to develop and test new co-operation models between music and other sectors of creative industries. Concept ideation and development is being done in cooperation with several universities and experts. Test your cross-sectoral collaboration models for free and get feedback from Japanese experts! Sign up by September 29 via Riku Salomaa.