Vuosikatsaus 2022: Kasvustrategiahanke on musiikkiviennin elävä laboratorio
Music Finland toteuttaa vuonna 2022 laajan EU-rahoitteisen kasvustrategiahankkeen. Se sisältää niin musiikkialan tilannekuvan tekemisen kuin käytännön vientiprojekteja. Music Finlandin toiminnanjohtaja Kaisa Rönkkö kuvaa hanketta termillä "strategia käytäntönä". Katso tästä toiminnanjohtajan katsauksesta myös Music Finlandin muut keskeiset toimintalinjat sekä avainmarkkinat, jotka löytyvät linkin takaa tekstin perästä.
Music Finland sai vuoden 2021 lopussa positiivisia uutisia: Suomalaisen musiikkialan kasvustrategiahankkeelle myönnettiin 220 000 euroa tukea EU:n elpymis- ja palautumistukivälineestä (Rescue and Recovery Facility, RRF). Rahoituksella tuotamme kuluvan vuoden aikana suomalaisen musiikkialan kehitystä 2020-luvulla peilaavan tilannekuvan sekä muuttuvaan toimintaympäristöön sopivan kasvustrategian.
Pelkkien tiekarttojen tekemisen sijasta haluamme myös toimia – siksi metodinamme on”strategy as practice”, strategia käytäntönä. Hankkeen osana tuotetaan sekä perinteisiä että aivan uudenlaisella kierteellä tehtyjä projekteja, joiden onnistumista ja vaikutusta arvioidaan osana kasvustrategiaa.
Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan nimensä mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. OKM:n Kulttuurin ja luovien alojen rakennetuen pääpainona on edistää näiden alojen palveluiden sekä tuotanto- ja toimintamallien uudistamista ja digitalisaatiota. Näin pyritään myötävaikuttamaan siihen, että luovien alojen työpaikat Suomessa lisääntyisivät ja että alojen koko nousisi merkittävästi nykyisestä 3,5 prosentin BKT-osuudesta vuoteen 2026 mennessä.
Music Finlandille tavoite on selvä: edistää entisestään musiikkialamme kansainvälistymistä ja kansainvälistymisen edellytyksiä. Kunnianhimoinen tavoitteemme on, että suomalaisen musiikkialan ydinalueiden vienti kolminkertaistuu vuoteen 2026 mennessä. Tällainen kasvu ei toki onnistu vain järjestön toimin. Meille uusi ja innostava, mutta myös haastava osa hanketta on osallistaa koko musiikkiala rakentamaan sitä.
Toivomme löytävämme uusia työkaluja ja tapoja viemiseen. Koko globaali musiikkiteollisuus on samojen haasteiden edessä. Mikään ei estä meitä olemasta kehityksen kärjessä.
Suomalaisten asiantuntijoiden ja musiikkialan toimijoiden haastattelujen sekä kansainvälisten ammattilaisten avulla luodaan realistinen ja ajantasainen kuva juuri suomalaisen kentän kasvun ja kansainvälistymisen mahdollisuuksista. Tavoitteenamme on tuottaa tietoa ja ehdotuksia erilaisista kasvua ja elpymistä mahdollistavista toimenpiteistä koko alalle.
Mutta eivät tiekartat ja strategiapaperit ketään maailmalle vie – sellaisten tekeminen voi jopa näyttää järjestön norsunluutornissa puuhastelulta. Siksi toteutamme ennen kaikkea käytännön toimenpiteitä osana kasvustrategiahanketta. Näihin kuuluu muun muassa oman showcase-tapahtuman tuottaminen South By Southwest -tapahtumassa sekä sen osana esiteltävä virtuaalinen musiikkivientialusta maaliskuussa, vientimatka Nashville Music Biz -tapahtumaan toukokuussa, erilaiset teosviennin toimenpiteet sekä uusien työkalujen tarjoaminen välittäjäportaan toimijoille. Osa toimenpiteitä määrittyy vasta strategian myötä.
Kasvustrategiahankkeen suunnitteluvaiheessa on tunnistettu muutamia maailmanlaajuisia muutostrendejä. Näitä ovat muun muassa tekijäkulttuurin voimakas kehittyminen ja luovien tekijöiden määrän kasvu, uuden teknologian tuomat muutokset sisältöjen tuottamisen ja tarjoamisen demokratisoinnissa ja sisällön ansaintamallien muutoksissa, musiikkisisältöjen ja aineettomien oikeuksien hajautuminen, muutokset musiikin eri sisältöosien hallinnoinnissa ja mekanismeissa sekä se, että musiikkiala integroituu muihin toimialoihin, kuten audiovisuaaliseen alaan sekä peli- ja finanssialoille. Lisäksi ilmastonmuutos ja Covid-19 kiihdyttävät uusien toimintamallien omaksumista myös musiikkialalla ja sen rajapinnoissa.
Musiikkiviennin ydin on pysynyt ennallaan pandemiasta huolimatta: tarvitaan tasokasta sisältöä, erinomaisia esityksiä, investointikykyinen välittäjäporras sekä ajantasaiset verkostot maailmalle. Tämä on kaiken Music Finlandin toiminnan ytimessä ja monet tämän vuoden toimistamme toistavat pandemiaa edeltäneen ajan hyväksi todettuja käytäntöjä.
Alexander Stubb totesi helmikuussa 2022 järjestetyssä Keskuskauppakamarin Suuressa vientipäivässä yhdeksi vientiä hidastavaksi ilmiöksi sen, että "meillä on tapana ylirationalisoida menneisyyttä, ylidramatisoida nykyhetkeä ja aliarvioida tulevaisuutta". Kasvustrategiahankkeella pyritään taklaamaan tätä ilmiötä. Toivomme löytävämme uusia työkaluja ja tapoja viemiseen – sekä omaan toimintaamme, mutta ennen kaikkea suomalaiselle musiikkialalle. Koko globaali musiikkiteollisuus on samojen haasteiden edessä. Mikään ei estä meitä olemasta kehityksen kärjessä. Voittamiseen tarvitaan timanttisia sisältöjä ja vankkaa osaamista, mutta myös kykyä nähdä erilaisia skenaarioita sekä rohkeutta kokeilla uutta.
.
Music Finlandin vuoden 2022 keskeisiä toimintalinjoja
Music Finlandin vastuiden selkiyttäminen, resursointi ja toimeenpano operatiiviseen toimintaan.
Vuodet 2020 ja 2021 ovat olleet monella tapaa murrosaikaa musiikkialalle. Pandemia-aika muuttaa paitsi arvoja ja käyttäytymistä suuresti, murtaa myös kulttuurialan rakenteita ja vaikuttamisen tapoja. Music Finlandin tekemälle elinkeinopoliittiselle vaikuttamistyölle tulee omistajien ja sidosryhmien yhteistyöllä rakentaa toimiva konsepti ja etsiä resurssit.
Asiakkaiden kansainvälisten verkostojen ja vientivalmiuksen kehittäminen
Tavoitteena on auttaa asiakkaita käynnistämään vientitoimintansa uudelleen mahdollistamalla aktiivinen osallistuminen kansainvälisiin tapahtumiin ja kutsumalla kansainvälisiä kumppaneita Suomeen heti kun se on mahdollista.
Musiikkialan kasvun tukeminen uusien liiketoimintamallien ja innovaatioiden kautta.
Music Finland on aktiivisesti mukana rakentamassa uusia avauksia, jotka synnyttävät yhteistyötä musiikkialan toimijoiden ja teknologiasektorin, hautomoiden ja pääomasijoittajien kanssa. Uusi musiikkiala käsittää perinteisten toimijoiden lisäksi myös alalla toimivat teknologiayritykset ja infrastruktuurin, joka mahdollistaa innovaatiot ja liiketoiminnan kasvun. Toimemme kohdistuvat valmennukseen (vientiyrityskiihdyttämö), kokeiluihin asiakkaidemme ja teknologiasektorin kanssa sekä aktiiviseen rooliin eurooppalaisen musiikkialan innovaatioverkoston kehittämisessä. Niiden tavoitteena on tarjota asiakkaillemme suoria väyliä kansainväliseen yhteistyöhön sekä rahoitukseen uusien bisnesmallien ja teknologioiden hyödyntämisessä musiikkiviennissä. Music Finlandin rooli ei pääasiallisesti ole toimia operatiivisena tuottajana, mutta vuosien 2021–2022 tapaan Music Finland ottaa kahdessa yhteistyöhankkeessa myös tuotannollisen roolin.
Teosvienti ja biisiviennin visiotyön toimeenpano
Vuoden keskeisiä toimenpiteitä on 2021 valmistuneen biisiviennin visiotyön tuominen käytäntöön. Tarjoamme palveluja strategia- ja rahoitusosaamisen kehittämiseen, syvennämme yhteistyötä AV-alan kanssa ja teemme kohdistettuja aktiviteetteja elokuvamusiikin säveltäjille sekä luomme uusia kohtaamispaikkoja tekijöille. Biisileireillä tuetaan popmusiikin alalajien erityisosaamista – esimerkiksi Song Hotel -leirit järjestetään eri genreille kohdennettuina. Tällä pyritään edistämään laajemman ja monimuotoisemman musiikintekijäjoukon kansainvälistymistä sekä tukemaan uusien alan toimijoiden osaamisen kasvamista.
Uudet potentiaaliset vientimarkkinat ja tiedon hyödyntäminen markkinaymmärryksen kasvattamisessa sekä vientitoimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa
Vuoden 2022 aikana muokkamme organisaatiorakennettamme tukemaan paremmin asiantuntija- ja markkinatiedon sekä analytiikan hyödyntämistä uusien markkinoiden avaamisessa ja teemme konkreettisia markkina-avauksia Euroopassa.
Nuotiston painopisteenä Coren aktiivinen markkinointi kotimaassa ja ulkomailla
Osallistumme kansainvälisiin ammattilaiskonferensseihin Suomessa
sekä mahdollisuuksien mukaan myös merkittäviin kansainvälisiin konferensseihin. Kehitämme kustantajapalveluita yhteistyössä kustantaja-asiakkaidemme kanssa. Järjestämme tilaisuuden ja työpajan säveltäjäasiakkaille Music Finlandin 10-vuotisjuhlavuoden merkeissä sekä jatkamme tapaamisia säännöllisesti kerran vuodessa. Uusimme Coren esitteen sekä lähetämme ajankohtaista tietoa sisältävän säveltäjäkirjeen kaksi kertaa vuodessa.
Music Finlandin 10-vuotisjuhlakausi, suomalaisen musiikkiviennin monipuolisuus ja menestystarinat, näkyvät kautta linjan tapahtumissa ja toimenpiteissä.
Music Finlandin vienninedistämistoiminnan keskeiset avainmarkkinat 2022
Pohjoismaat ja ”Pohjoinen ulottuvuus”:
Vahvistamme pohjoismaista yhteistyötä ja suomalaisen musiikin vientiä Pohjoismaiden sisällä. Tätä tavoitetta tuetaan myös yhteispohjoismaisella NOMEX-yhteistyöllä muiden pohjoismaisten vientitoimistojen kanssa.
Taidemusiikin ja maailmanmusiikin toimijoiden kanssa vahvistetaan Pohjoismaita laajemman markkinan eli ns. pohjoisen ulottuvuuden (Pohjoismaat, lähialueet, Skotlanti, Wales, Venäjä) yhteistyötä
Yhdysvallat:
Teemme useampia räätälöityjä vientimatkoja ja showcaseja avaintapahtumien yhteydessä Pohjois-Amerikassa (South by Southwest, Nashville MusicBiz, Indieweek New York, MondoNYC ym.)
Keski- ja Etelä Euroopan markkinat sekä mahdolliset uudet markkinat:
Vuoden 2022 aikana tavoitteenamme on avata asiakkaille uusi Euroopan markkina. Rakennamme pohjaa uusille aktiviteeteille Ranskassa ja Espanjassa markkinaselvityksillä ja tulemme järjestämään vientimatkoja asiakkaillemme Ranskan ja Espanjan avaintapahtumissa, kuten Transmusicales, Mama, Midem, Sonar+d ja Primavera Sound.
Venäjä:
Tehdään useammalle genrelle räätälöity vientimatka Venäjälle (Moskova ja Pietari) ja jatketaan Venäjän musiikkimarkkinaan tutustumista (siirtyy vuodelta 2021).
Digitaaliset alustat:
Musiikkialan kasvu vahvistuu uusilla digitaalisilla alustoilla. Teemme valmennuksia, rakennamme kansainvälisiä verkostoja sosiaalisiin videopalveluihin, virtuaalimaailmoja kehittäviin yrityksiin ja niitä hyödyntäviin musiikkialan toimijoihin, teemme yhteistyötä oikeudenhaltijoiden kanssa mahdollistaaksemme uudet tekijänoikeustulovirrat nopeasti kasvavista digitaalisista palveluista sekä teemme kokeiluja mm. tuottamalla vuoden aikana ensimmäisen suomalaisen musiikin showcase-tapahtuman virtuaalimaailmassa.
Nousevat markkinat:
Seuraamme entistä aktiivisemmin nousevia musiikkimarkkinoita (mm. Intia, Kiina ja Etelä-Amerikka) sekä popmusiikin kustantaja- ja tekijäkentän osalta Latinalainen Amerikka, verkostoidumme paikallisten toimijoiden kanssa ja analysoimme suomalaisen musiikin menestymismahdollisuuksia. Kannustamme nousevilla markkinoilla vientitoimintaansa aloittavia ja vakiinnuttavia toimijoita osallistumaan yhteisille eurooppalaisille vientimatkoille (mm. Reeperbahn, EMEE).
Keskeiset avainmarkkinat:
Vahvistamme verkostoja ja osallistumme ammattilaistapahtumiin suomalaisen musiikkiviennin ydinalueilla saksankielisessä Euroopassa ja Isossa-Britanniassa. Loppuvuodelle 2022 kaavaillun Japanin yhteispohjoismaisen vientimatkan toteutumisesta päätetään Japanin markkinan tilanteen selkiytyessä vuoden alussa.
Musiikkialan kasvustrategiahanketta rahoitetaan Euroopan Unionin Next Generation EU -rahoituksella, jota kanavoidaan RRF (Recovery and Recilience Facility) -tuen kautta opetus- ja kulttuuriministeriön toimesta.