Song Hotelissa kirjoitettiin vietävän hyviä popkappaleita

Syyskuussa Music Finlandin Song Hotel -biisileirillä verkostoiduttiin musiikintekijöiden kanssa ja kirjoitettiin "hyviä kappaleita" Helsingin Kalasatamassa. Lue osallistujien ajatuksia biisinkirjoituksesta ja kirjoitusleireistä sekä katso alempaa kuvagalleria Song Hotelista.

Helsingissä järjestettiin syyskuussa kansainvälinen biisinkirjoitusleiri Song Hotel. Nimensä mukaisesti alkujaan hotellissa järjestetty leiri pidettiin nyt kuudetta kertaa. Tällä kertaa sijaintina oli Helsingin Kalasatamassa sijaitseva studiokompleksi Grind Studios.

Tänä vuonna leirille valittiin 11 suomalaista kirjoittajaa ja musiikintekijää sekä kuusi heidän ulkomaista kollegaansa Ruotsista, Norjasta ja Isosta-Britanniasta. Reilut kaksi päivää kestävän leirin aikana kirjoittajia jaettiin päivittäin vaihtuviin ryhmiin. Kirjoittajille ei annettu eritysempiä ohjeita musiikin suhteen, vaan heidän tarkoituksensa oli vain kirjoittaa "hyviä kappaleita" esimerkiksi ryhmissä mukana oleville artisteille.

”Tällainen työskentely on tavallaan vaikeampaa, kun kappaleilla ei ole mitään tarkkaa kohdetta – mutta toisaalta se on tosi hauskaa, kun voimme käyttää ryhmän jokaisen ihmisen vahvuuksia juuri siten kuin haluamme. Se on virkistävä lähtökohta, että työskennellään biisi edellä, jolloin parhaassa tapauksessa kappaleen voi pitchata minne vain”, kertoo Peppina-nimellä musiikkia tekevä laulaja-lauluntekijä Peppina Pällijeff.

Pällijeff, samoin kuin toinen tämän vuoden Song Hotel -osallistuja Karri Mikkonen, on edistänyt ammatillisuuttaan myös Top 20 – Future Hitmakers -intensiivikurssilla, jonka tavoitteena on auttaa nuoria musiikintekijöitä etenemään urallaan ja verkostoitumaan muiden lauluntekijöiden ja musiikkialan ammattilaisten kanssa.  

Biisejä syntyy jopa yli tarpeiden

Viimevuotisen Song Hotelin tuotoksista on vastikään julkaistu Lilly Ahlbergin esittämä Needing You (kirjoittajat Emmi Hakala, Niko Lith ja Lilly Ahlberg). Tänä vuonna osallistuva norjalaisartisti Halie, oikealta nimeltään Hannah Grung, kertoo että hänen ryhmällään on ollut selkeänä tavoitteena tehdä hänelle sopivia kappaleita. 

”Periaatteessa olemme lukinneet itsemme studioon kirjoittamaan minulle biisin. Se ei ole helppoa tuntemattomien ihmisten kanssa, mutta jos biisistä tulee hyvä, otan sen. Ja jos siitä ei tule minun tyylistäni, voimme antaa sen jollekin toiselle. Itse asiassa täältä jää taskuun todella paljon kappaleita!”, kertoo Halie.

Halien mukaan suomalaisten musiikintekijöiden kanssa työskenteleminen Song Hotelissa on ollut helppoa.

”Suomalaiset ovat tosi mukavia, ja on ollut kiinnostavaa tutustua ensi kertaa suomalaiseen kulttuuriin. Meillä kaikilla on kuitenkin musiikki yhdistävänä tekijänä”, Halie sanoo. Hän osaa myös antaa neuvon tilanteisiin, jossa kaikki ei mene parhain päin: 

”Biisileirillä on hyvä muistaa, ettei loukkaannu, jos joku ei pidä ideastasi. Ihmiset ovat erilaisia. Et voi olla itsepäinen, vaan sinun täytyy selittää ja yrittää voittaa muut puolellesi. Biisinkirjoitus ei ole jatkuva taistelu, vaan tilanne, jossa ihmiset jakavat näkemyksiään.”

Suomalaisten ammattitaidolle on kysyntää ulkomailla

Trackerin roolissa musiikkia tekevä Song Hotel -osallistuja Karri Mikkonen on sitä mieltä, että suomalaisten musiikintekijöiden vientivaltteja ovat monipuolisuus ja ammattitaito.

”Moni suomalainen tekijä osaa tehdä kirjoituksen, tuotannon, miksauksen ja jopa masteroinnin loppuun asti. Minun juttuni on se, etten lähde ihan puhtaaseen radiopop-soundiin, vaan yritän miettiä erilaisia ja jännempiä tapoja tehdä asioita. Uskon että kaikki kuitenkin haluaisivat tehdä musiikkia joka erottuu massasta, joten on hyvä että tuotannossakin on jotain omaperäisempiä juttuja”, Mikkonen toteaa.

Felin-nimellä omaa musiikkiaan julkaiseva laulunkirjoittaja ja tuottaja Elin Blom on tullut leirille Tukholmasta. Blom on kasvanut Suomessa, mutta asunut Ruotsissa jo kahdeksan vuotta. Tuona aikana hän on jo pudonnut suomalaisen musiikin suhteen kärryiltä, mutta on vakuuttunut leirillä tapaamiensa musiikintekijöiden taidoista.

”Tykkään kirjoittaa muiden kanssa. Kun kyse on omasta artistiprojektistani, työskentelen yleensä muutaman vakiotyypin kanssa – sinun täytyy tuntea henkilöt, joiden kanssa kirjoitat, jotta he ymmärtävät mistä sinun jutussasi on kysymys. Mutta jos teen biisejä toisille laulajille, prosessi on erilainen: ryhmässä tulee sellaisia ideoita mitä et olisi itse koskaan saanut. Ja yhtäkkiä on käsillä laulu, jota ei olisi koskaan syntynyt, jos olisit vain istunut itseksesi”, Elin Blom kertoo.

Music Finland on tehnyt popmusiikin teosviennin edistämiseksi järjestelmällisesti työtä vuodesta 2007 lähtien, jolloin se järjesti ensimmäisen kansainvälisen biisinkirjoitusleirinsä Song Castlen. Lue lisää teosviennistä esimerkiksi vuoden 2017 teosvientiselvityksestä.

Katso alta valokuvaaja Julius Töyrylän kuvagalleria Song Hotelista.

.