Popmusiikin teosviennin toimijat päivittävät biisiviennin visiota yhteisvoimin
Biisiviennin visio on suomalaisen musiikin tekijäkentän, alan yritysten ja järjestöjen yhteinen hanke popmusiikin teosviennin kasvattamiseksi sekä alan yhteistyön lisäämiseksi viennin puitteissa. Vuonna 2017 luotu Biisiviennin visio päivitetään asettamalla sen saavuttamista edistävät strategiset tavoitteet.
Biisiviennin visiossa suomalainen musiikintekeminen on kysytyintä, ja Suomen musiikkiala tekee jatkuvasti maailmanlaajuisia hittejä.
Biisiviennin vision työstäminen toimi inspiraationa alan toimijoille, käynnisti yhteistyötä musiikkikustantajien välillä, kannusti yhtiörajojen yli toimivien musiikintekijäryhmien yhteistyötä, auttoi yritysten sisäisissä visio- ja kehitysprosesseissa sekä vaikutti esimerkiksi musiikintekijyyden koulutukseen lukiotasolla. Biisiviennin vision myötä biisinkirjoittaminen ammattina sekä alan yhteinen visiotyö näkyi myös Suomen musiikki- ja talousmediassa.
Strategiset tavoitteet työstetään ennalta teemoitetuissa työpajoissa, jotka on johdettu Biisiviennin visiosta alan järjestöjen ohjaamana. Kuhunkin työpajaan kutsutaan parikymmentä keskustelijaa, joilla on asiantuntemusta käsiteltävästä aiheesta. Yhteensä työpajoihin osallistetaan noin 100 musiikkialalla toimivaa taiteilijaa ja liiketoiminnan ammattilaista.
Hankkeen toteuttaa Music Finland yhteistyössä Grand Music Consultingin, Teoston, Musiikintekijät ry:n ja Musiikkikustantajat ry:n kanssa. Strategian luomiseen osallistuu laaja joukko musiikkialan toimijoita: musiikkikustantajia, biisintekijöitä, artisteja, musiikkipedagogeja, levy-yhtiöitä, managereita ja muita musiikkialan toimijoita.
VISIO JA TILANNEKUVA – työprosessin linjaaminen ja tilannekuvan rakentaminen
to 27.5. klo 9-12
Ensimmäisessä työpajassa rakennetaan alan tilannekuva. Miltä biisiviennin kenttä näyttää vuonna 2021 ja mikä on muuttunut vision syntyvuodesta 2017? Millainen maailma ja musiikkiala on tänä päivänä, mihin se on menossa ja mitä se tarkoittaa?
KOULUTUS - kentän koordinointi, kehitys ja mahdolliset uudet avaukset
to 10.6. klo 9-12
Toisessa työpajassa keskustellaan musiikkikoulutuksesta ja miten biisintekeminen ammattipolkuna toteutuu musiikkikasvatusta antavissa oppilaitoksissa. Miten koulutus voi auttaa vientiedellytysten rakentamisessa? Keskustelussa mukana alan toimijoiden lisäksi musiikkipedagogeja ja musiikkioppilaitosten johtajia.
YHTIÖT VIENTITUOTTEENA - musiikkiyhtiöt viennin kasvun moottoreina
to 17.6. 9-12
Yhtiötoimintaa käsittelevässä kolmannessa työpajassa pohditaan millainen rooli musiikkialan yrityksillä on biisiviennin vision toteutumisessa? Miten suomalaisista musiikkikustantajista tai muista biisiviennin yrittäjistä tulee kansainvälisesti merkittäviä toimijoita? Miten suomalainen musiikkibisnes ankkuroidaan kansainvälisen verkoston keskiöön?
YHTEISTYÖ SUOMESSA – biisivienti ja artistivienti
to 12.8. 9-12
Levy-yhtiöiden, managerien, musiikkikustantajien ja muiden musiikkiviennin kärkitoimijoiden välisessä keskustelussa pureudutaan siihen miten artistivienti ja popmusiikin teosvienti voivat kasvaa yhdessä ja saada työkaluja vientiin toinen toisiltaan.
Miten voimavaroja voidaan yhdistää alan yhteistyöllä?
BISNESMAHDOLLISUUDET AV-MUSIIKISSA – itse, kumppanin ja kollektiivin kanssa
to 19.8. 9-12
AV-tuotantojen rooli sisältöjen viennissä on viimeisten vuosien aikana vahvistunut. Tämän alueen jakelukanavat ovat kansainvälisesti voimakkaassa muutoksessa ja kasvussa. Tanskassa musiikin vientitulojen merkittävin lähde on juuri av-tuotannoissa käytetty musiikki. Suomessa musiikintekijöillä on myös käytössään ainutlaatuisia keinoja musiikkioikeuksien omaan hallinnointiin. Viidennessä työpajassa keskustellaan näiden mahdollisuuksien hyödyntämisestä ja ammattitaidon kasvattamisesta av- ja musiikkibisneksen rajapinnoilla.
VIENTITUOTE – tekijöiden ääni
to 26.8. 9-12
Viimeisessä työpajassa biisiviennin ytimessä olevat toimijat eli musiikintekijät, musiikkituottajat ja säveltäjät keskustelevat musiikista ja viennistä. Miltä näyttää kansainväliselle uralle aikovan tekijän urapolku ja millainen tuote tekee suomalaisesta musiikintekemisestä kysytyintä?
Biisiviennin vision päivitys julkaistaan syksyllä 2021 alan yhteisessä kokoontumisessa. Biisiviennin strategiset tavoitteet johtavat alan toimijoita ja järjestöjä kohti kansainvälistymisen visiota ja auttavat saavuttamaan konkreettisia tuloksia. Strategisten tavoitteiden kautta päästään kiinni seuraaviin askeliin ja konkreettisiin toimenpiteisiin, kuten tuleviin tukiohjelmiin ja muihin alaa kehittäviin hankkeisiin. Biisivienti voi olla seuraava Suomen luovan talouden viennin kärki.