Näkymiä musiikkialalta: Saksassa suomalaisen jazzin ja folkin kysyntä on orgaanista
Suomalaisella jazzilla ja kansanmusiikilla on orgaanista kysyntää maailmalla. Tästä erinomaisena todisteena toimii Saksan Nordhein-Westfalenissa järjestettävä Münsterland Festival, jossa kuukauden aikana soi suomalainen musiikki loppuunmyydyille saleille lähes joka päivä, kirjoittaa tapahtumassa käynyt Music Finlandin viestintäpäällikkö Teemu Fiilin näkymätekstissään.
Münsterland Festival Saksassa on tapahtuma, jota on vaikea ymmärtää näkemättä sitä. Ensinnäkin tapahtuman konsertit ja muu ohjelma on levitetty ympäri 7000 neliökilometrin kokoista Münsterin hallintopiiriä Nordhein-Westfalenin osavaltiossa, joka on käytännössä pääasiassa maaseutua. Alueella sijaitsee kuitenkin kaikkiaan yli sata linnaa, joiden saleihin suuri osa ohjelmasta on ripoteltu.
Miksi tämä kaikki kiinnostaa meitä juuri nyt? Suomi on ensi kertaa festivaalin teemamaa, minkä johdosta loka–marraskuun aikana lavalle nousee yli sata suomalaista muusikkoa yli 30 konsertissa. Pääpaino on tänä vuonna jazzissa ja kansanmusiikissa, mutta Suomen ollessa teemamaa konserteissa kuullaan myös esimerkiksi tangoa, saamalaiskulttuuria ja jopa humppaa. Konserttien ohella kuukauden aikana tarjotaan myös taidenäyttelyitä, elokuvia, keskusteluohjelmaa ja monenlaisia poikkitaiteellisia esityksiä.
Festivaali alkoi 6. lokakuuta ja jatkuu marraskuun 5. päivään asti. Ennakkoon loppuunmyydyssä avajaiskonsertissa oli määrä kuulla saksofonistu Linda Fredrikssonia Juniper-yhtyeineen. Fredriksson kuitenkin joutui peruuttamaan viime hetkellä konsertin sairastumisen vuoksi – onneksi yhtye löysi nopealla varoitusajalla solistiksi tällä hetkellä Saksan Baselissa asuvan Adele Sauroksen.
”Aloitusviikon kaikki konsertit yhtä lukuun ottamatta ovat olleet loppuunmyytyjä”, kertoo tapahtumatiimiin kuuluva Lars Krolik. Hänen tehtäviinsä kuuluu muun muassa festivaalin esiintyjien ja muiden vieraiden kyyditseminen ympäri tapahtuma-aluetta. Kuljetus tapahtuu upouudella BMW:n hybridimaasturilla, joka on saatu lainaan osana sponsorisopimusta autovalmistajan ja festivaalin välillä.
Olemme saapuneet Münsterlandiin kuudenneksi festivaalipäiväksi, 11. marraskuuta, jolloin tapahtumassa esiintyy Verneri Pohjola. Konsertti pidetään Lüdinghausenin kaupungissa, joka sijaitsee 25 kilometriä alueen pääkaupungista Münsteristä. Tarkkaan ottaen illan esiintymispaikka ei ole enempää tai vähempää kuin 750 vuotta vanha Vischeringin linna, jota reunustavat massiiviset vallihaudat.
”Kutsun tätä ’minun linnakseni’, koska olin aikanaan vastuussa sen kunnostamisesta. Remontti yksistään maksoi 10 miljoonaa”, kertoo Münsterland-festivaalin taiteellinen johtaja Christine Sörries. Hän on pitkään vastannut myös Vischeringin linnan ohjelmiston suunnittelusta, joka toimii tapahtumapaikkana konserteille ja taidenäyttelyille ympäri vuoden.
Sörries on myös vuonna 2005 aloitetun Münsterland-festivaalin perustaja, tuolloin Coesfeldin alueen kulttuuritoimiston johtaja, ja hän on toiminut sen taiteellisena johtajana vuodesta 2010. Suomalaisesta musiikista hän innostui viimeistään käytyään Music Finlandin kutsumana We Jazz -festivaalilla 2021 ja Tampere Jazz Happeningissa viime vuonna. Valtaosa buukkauksista löytyi näiden reissujen myötä.
Avajaisviikonloppuna kuultiin myös Iiro Rantalan uuta HEL-trioa historiallisella pihalla Oeldessa, Elia Lombardinia Tecklenburgin vallihaudatussa linnassa ja Alexi Tuomarila Trioa Kolvenburgin keskiaikaisessa linnassa. Muita esiintyjiä ovat esimerkiksi Maija Kauhanen, Verneri Pohjola, Timo Lassy & Teppo Mäkynen, Iro Haarla Electric Ensemble, Ánnámáret, Antti Paalanen sekä Jukka Perko Avara. Katso kaikki tapahtuman suomalaiskonsertit tältä sivulta.
Ennen Pohjolan esiintymistä olemme kokoontuneet Vischeringin linnan yläkerrasta löytyvän taidegallerian takahuoneeseen syömään Sörriesin itse valmistamaa illallista. Tällainen on kuulemma järjestetty joka ilta ennen konserttia, sillä Sörries on intohimoinen ruoan suhteen eikä kuulemma luota pitopalveluihin. Pöytään tuodaan lukuisia eri lajeja antipastoa sekä pääruoaksi pastaa jättikatkaravuilla.
Tapahtuman organisoinnista vastaa pieni mutta innokas viiden hengen tiimi. Suomesta käsin tapahtuman toteutumista ovat edesauttaneet esimerkiksi Music Finlandin jazzmusiikin vientipäällikkö Niko Kangas, matkatukia esiintyjille tarjoava Muusikkojen Liitto sekä lukuisat agentit, kuten avajaisviikolla paikalla ollut Raitala Musicin Pia Raitala. Hänen edustamistaan artisteista keskiviikkoiltana on paikalla Verneri Pohjola yhtyeineen.
Lisäksi pöydän ääressä on perjantaina seuraavan keikkansa niin ikään Raitalan artisteihin kuuluvan Jukka Perko Avaran riveissä tekevä Jarmo Saari. Saari oli soittanut Münsterissä ensimmäisen keikkansa Republic-yhtyeensä kanssa jo tiistaina. Ahkerin työmyyrä on kuitenkin illalla Pohjolan kanssa soittava rumpali Olavi Louhivuori, jolla on ensimmäisen Münster-viikon aikana peräti neljä esiintymistä. Yhtye, joka ainakin tänä iltana koostuu Pohjolan ja Louhivuoren lisäksi pianisti Tuomo Prättälästä sekä tanskalaisbasisti Jøsper Høibystä, hypistelee uutta ”Monkey Mind”- vinyylialbumia, joka saapui juuri sopivasti painosta keikalle myytäväksi.
Yli sata suomalaismuusikkoa käsittävä line-up olisi merkittävä jo kotimaan mittakaavalla, mutta keskellä Saksan maaseutua, jossa on todennäköisempää törmätä keskiaikaiseen linnaan kuin suomalaiseen jazzmuusikkoon, se on suoranainen ihme. Miten tämä yhtälö oikein voi toimia? Lars Krolik vakuuttaa että hyvin toimii.
”Tapahtuma tavoittaa kohdeyleisönsä hyvin. Keikoille tuleva yleisö ei ole kovin nuorta, suurin osa on yli kolmekymppisiä, ja hyvin ennakkoluulottomia musiikin kuuntelijoita”, hän sanoo. Usein yleisöllä ei välttämättä ole kovin selkeää kuvaa, mitä se on tulossa kuuntelemaan.
Jarmo Saari kertoo, että tiistaina soittamansa Republic-keikka tuntui juuri sellaiselta. Pitkälti vapaaseen improvisaatioon perustuvan yhtyeen keikalla alku oli ollut hyvin tunnustelevaa, mutta mitä pidemmälle konsertti eteni, sitä enemmän yleisö villiintyi. Keikka päättyi raivokkaisiin seisoviin aplodeihin.
Toki puhtaasti musiikkiin painottuvien tapahtumien rinnalla on monenlaista muutakin tarjontaa. Esimerkiksi kokki Jyrki Tsutsusen yhdessä DJ Bunuelin ja muusikko Tatun Rönkön tähdittämä ruokailtama kapukiinien luostarissa myytiin ensimmäisenä tapahtuman loppuun – kahtena iltana. Krolik kertoo myös, että Suomessa suosittu metalli-genre haluttiin jossain muodossa myös mukaan tapahtumaan, joten sitä sai edustaa seuraavan iltana esitettävä Hevi reissu -komediaelokuva. Lisäksi saamme nähdä Saara Ekströmin upean valokuvanäyttelyn Kolvenburgin keskiaikaisessa linnassa, juuri ennen kotiinpaluutani seuraavana päivänä.
Christine Sörriesin mukaan menestysresepti on kuitenkin lopulta aika yksinkertainen.
”Suomesta tulee niin loistavaa musiikkia”, hän toteaa.
Kuinka ollakaan, nyt hänen tähtäimessään on jo ensi kesälle kaavailtu yhden illan suomalaiskonsertti, johon voitaisi buukata joku, joka ei tänä syksynä päässyt esiintymään.
Katso lisää kuvia Münsterland Festivalin konserteista ja tapahtumista.