Kansainvälistymisen askeleet: Tuuletar
Tuuletar-yhtyeellä on kokemusta onnistumisista kansainvälisillä musiikkimarkkinoilla: sen lisäksi, että yhtyeen Alku-kappale lisensoitiin vajaa vuosi sitten Game of Thrones -sarjan traileriin, keikkailu on vienyt nelikon jo lähes kahteenkymmeneen maahan. Uuden haastattelusarjamme ensimmäisessä osassa Tuulettaren laulaja ja beatboxaaja Venla Ilona Blom kertoo yhtyeensä kansainvälistymisen askelista.
Miksi kansainvälinen ura?
"Tuuletar on perustettu alun perin Tanskassa, jossa satuimme kaikki olemaan vaihto-opiskelijoina. Siellä huomasimme, että musiikkimme kiinnosti ulkomaalaista yleisöä, ja totesimme, että tästä kannattaa pitää kiinni. Kansainvälisyys astui siis mukaan kuvioihin jo ihan alkuvaiheessa. Myöhemmin olemme saaneet kiertää kaikkiaan seitsemässätoista maassa, kuten Saksassa, Englannissa, Taiwanissa ja Intiassa.
Ulkomailla kiertäminen on tuonut itselleni tunteen siitä, että työlläni on jokin isompi merkitys. Matkustelu avartaa omaa maailmankatsomusta, ja samalla bändin on ollut mahdollista tavoittaa sellaisia yleisöjä, joita emme muuten kohtaisi.
Kansainvälistyminen lienee hieman tavallisempaa kotimaisille jazz- ja kansanmusiikkibändeille kuin valtavirran pop-bändille. Näin ehkä siksi, että markkinoillamme on tarjolla enemmän esiintymisareenoita mainstream-artisteille, joita buukataan esimerkiksi isoille suomalaisille festareille. Sen sijaan jazz- ja kansanmusiikkiyhtyeiden vientiarvoa saattaa nostaa se, että kokonaisuuteen kuuluu musiikin lisäksi perinne-estetiikkaa. Yhtyeellä on kulttuurillista vientiarvoa. Meille esimerkiksi suomen kieli on ollut tässä mielessä valttikortti."
Mitä kansainvälistyminen vaatii bändiltä?
"Kansainvälinen ura vaatii isoa sitoutumista. Olemme yhdessä päättäneet ryhtyä tähän projektiin täysillä, emmekä ole voineet siksi sitoutua vaikkapa opetustöihin tai edes harrastuksiin, jotka vaatisivat läsnäoloa Suomessa. Niinpä Tuuletar on meille päätyö ja elantomme tulee tästä projektista – eli keikoista sekä mahdollisista tuista, joita saamme. Koska matkustelusta koituu kustannuksia, olemme tottuneet penninvenyttämiseen. Toisaalta ulkomailla kiertäminen kasvattaa sellaista henkistä pääomaa, jota ei voi rahassa mitata.
Matkustamisesta tulee ennen pitkää luonnollinen osa arkea, ja ajan myötä omat arkirutiinitkin oppii integroimaan myös kiertämiseen. Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on kuitenkin tärkeää paljon matkustavalle: jos esimerkiksi jenkkeihin on sovittu studiosessio, sinne toiselle puolelle maapalloa on lennettävä sovitusti, ja silloin on oltava täydessä terässä."
Millä tavoin tuet – kuten Music Finlandin livetuki – ovat auttaneet yhtyeenne kansainvälistymisessä?
"Matkusteluun ja kiertuematkoihin liittyy paljon kustannuksia, joita tuet ovat auttaneet kattamaan. Jos tukia ei olisi olemassa, olisimme kenties joutuneet tavoittelemaan yrityssponsoreita, mikä on tosi vaikeaa etenkin alkuvaiheessa. Pahimmillaan meiltä olisi jäänyt useampikin tärkeä reissu tekemättä.
Saimme esimerkiksi Music Finlandin Aus Finnland -tuen avulla rahoitusta kahteen tärkeäksi osoittautuneeseen kilpailumatkaan vuonna 2015, Leipzigiin ja Graziin. Pärjäsimme kilpailuissa hyvin ja reissu poiki paljon uusia kontakteja, joista yksi johti muun muassa äänityssopimukseen jenkeissä ja toinen viimevuotiseen Taiwanin kiertueeseen, jonka toteuttamiseen saimme jälleen Music Finlandin livetukea."
Millaisia vinkkejä antaisit kansainvälistä uraa tavoittelevalle bändille?
"Yksi tärkeä vinkki kansainvälisestä urasta haaveileville on se, että varsinkin aluksi kannattaa varautua penninvenyttämiseen! On ensiarvoista käydä myös verkostoitumistapahtumissa ja etsiä yhteistyökumppaneita. Taustalle ei välttämättä tarvita isoja levy-yhtiöitä: Tuuletar solmi alun perin yhteistyösopimukset ohjelmatoimisto Saura Booking Agencyn ja levy-yhtiö Bafe’s Factoryn kanssa, jotka olivat molemmat uusia toimijoita alalla. Oleellista on yhteisten kemioiden, ajan ja innostuksen kohtaaminen.
Kannattaa myös kartoittaa sitä, missä tietynlaiset bändit keikkailevat ja mihin maihin ketäkin buukataan. Jos vaikka juuri sitä oman tyylistä kokeilevaa musiikkia ei ole otettu aiemmin jollekin ruotsalaisille festareille, niin sinne ei välttämättä kannata edes hakea. Näin ei tuhlaa turhaan omia voimiaan. Toisaalta ei pidä ottaa itseensä torjunnoista: kaikkia ei voi eikä pidäkään miellyttää, ja omasta jutusta kannattaa pitää kiinni!"