Jazzahead osoitti yhteistyön voiman

Suomi oli tänä vuonna kansainvälisten Jazzahead-messujen teemamaa. Messut järjestettiin nyt jo 12. kertaa Pohjois-Saksan Bremenissä. Kävijöitä oli 17 600, mikä oli tapahtuman järjestäjien mukaan kaikkien aikojen ennätys. Myös messujen yhteydessä järjestetyn Kultur aus Finnland -festivaalin kävijämäärät nousivat ennätyslukemiin, noin 8 000 kävijään. Lukumäärät ovat merkittävät ja huomiotaherättävät, kun pidetään mielessä, miten tärkeät Saksan markkinat ovat kulttuuriviennin kannalta.

Kävijämäärät ovat toki vain yksi mittari, jolla tapahtuman vaikutuksia voidaan arvioida. Toinen on suomalaisten kulttuurintekijöiden näkyvyys saksalaisissa medioissa. Esimerkiksi yksi Saksan merkittävimmistä radiokanavista, Deutschlandfunk, toteaa nettiartikkelissaan, että Kultur Aus Finnland -festivaaliin lukeutunut suomalaisen nykytaiteen näyttely Dreamaholic on „onnenpotku kansainvälisellä taideareenalla“.

Suomen hyvä menestys Jazzaheadin teemamaana oli usean eri tekijän yhteisvaikutusta. Aloitetaan vaikka suomalaisista jazzmuusikoista, joiden osaaminen ja omaperäisyys valloittivat saksalaisyleisön. Esimerkkinä Iiro Rantala, joka villitsi yleisönsä loppuunmyydyssä gaalaillan konsertissa yhdessä Bremenin kamarifilharmonian kanssa – aplodeista ei tahtonut tulla loppua.

Lisäksi Suomen onnistuneeseen esiinmarssin tämänvuotisilla Jazzahead-messuilla vaikutti myös kaikkien järjestäjien erinomainen yhteistyö, niin Saksan kuin Suomen puolelta. Tarkka, pitkäjänteinen suunnittelu sekä myös yksityiskohtainen sopimuskäytäntö ja selkeä työnjako olivat yhteistyön avaimet. Alusta lähtien oli selvää, että Music Finland vastaisi messuosuudesta, kun taas Suomen Saksan-instituutin vastuulla oli Kultur aus Finnland -festivaalin suunnittelu ja toimeenpano yhdessä paikallisten yhteistyökumppaneiden kanssa.

Jazzahead osoitti jälleen sen, kuinka paljon voimaa on hyvin toimivassa yhteistyössä. Osuvampaan loppupäätelmään voisi tuskin tullakaan, onhan Suomen juhlavuoden teemakin juuri "Zusammen/yhdessä“.