Millainen vientimarkkina Espanja voisi olla suomalaiselle musiikille? Tiedämme maan suuret festivaalit ja espanjankielisen musiikin maailmanmenestyksen, mutta suureen musiikkimarkkinaan mahtuu paljon muutakin. Music Finland tilasi Sound Diplomacylta Espanjan musiikkimarkkinasta katsauksen, jossa kerrotaan, mitä suomalaisen musiikinviejän tulisi tietää markkina-alueella navigoidakseen.
Espanjan rooli suomalaisessa musiikkiviennissä ei ole tähän mennessä ollut kovin suuri – sen edelle eurooppalaisina vientialueina ovat menneinä vuosina nousseet selvästi paitsi saksankielinen Eurooppa ja Pohjoismaat myös esimerkiksi Benelux ja Ranska. Syynä tähän on varmasti markkinan vahva espanjankielinen painotus, mikä tulee esiin myös tuoreessa markkinakatsauksessa: espanjalaiset kuuntelevat valtaosin kotimaista ja latinalaisen Amerikan musiikkia, ja muun ulkomaisen musiikin osuus on ollut markkinasta vain noin viidennes.
Potentiaalia Espanjassa näyttäisi kuitenkin olevan. Espanjalaiset kuitenkin kuuntelevat varsin paljon musiikkia – enemmän kuin maailmalla keskimäärin. Myös musiikkimarkkinan koko on suuri, ja äänitemarkkina on ainakin viisinkertainen suomalaiseen verrattuna. Livekentällä Espanja on monien kansainvälisten festivaalien kotipaikka, joka houkuttelee paitsi turisteja myös poptähtiä kaikkialta maailmasta, ja myös ammattilaistapahtumat ovat merkittäviä.
Eri maiden musiikkimarkkinoissa on paljon yhteistä, ja esimerkiksi koronapandemian vaikutukset näyttävät hyvin samanlaisilta Espanjassa kuin muuallakin. Elävä musiikki on ollut vaikeassa tilanteessa, mutta suoratoiston kasvu on vienyt äänitemarkkinan kasvuun myös pandemia-aikana. Markkina näyttää olevan muutoinkin kasvusuunnassa.
Espanjan eri alueilla on omaleimaiset piirteensä. Musiikkialan kannalta keskeisimpiä ovat Madrid ja Barcelona ympäristöineen – siellä sijaitsevat musiikkiyhtiöiden pääkonttorit sekä suurimmat artistit ja festivaalit. Elävän musiikin kannalta keskeisiä alueita on kuitenkin muuallakin, ja alueet voivat olla merkittäviä esimerkiksi pienempien yhtiöiden kotipaikkoina eri genreissä.
Markkinaraportti antaa monenlaista käytännöllistä tietoa esimerkiksi kiertuejärjestelyiden tueksi. Raportissa listataan alan valtaapitäviä tahoja sekä potentiaalisista yhteistyökumppaneista. Vinkkejä löytyy myös median kanssa toimimiseen.