Fast Track -vientiyrityskiihdyttämö käynnistyi kuuden tuoreen yrityksen voimin

Viime viikolla käynnistimme vientiyrityskiihdyttämön, joka on uusi palvelu osana Fast Track -kasvuohjelmaa. Kiihdyttämössä valmennetaan suomalaisia musiikkialan yrityksiä kansainvälisen toiminnan aloittamisessa sekä autetaan musiikki-innovaatioita tekevien yritysten matkaa kansainväliseksi liiketoiminnaksi. 

Fast Track -vientiyrityskiihdyttämöön valittiin hakemusten pohjalta mukaan kuusi yritystä, jotka edustavat niin perinteistä musiikkiliiketoimintaa kuin musiikkiteknologian ja digitaalisiin innovaatioihin perustuvia palveluita. Yhteistyökumppaneina projektissa ovat luovien alojen yrityshautomo Creve (Humanistinen Ammattikorkeakoulu), Taideyliopisto sekä Musiikki & Media. 

Vientiyrityskiihdyttämön kick-off -tilaisuus järjestettiin 24.3. verkkotapaamisena. Tilaisuudessa puhuivat paitsi kaikkien mukana olevien yritysten edustajat, myös nyhtökaurasta tunnetun Gold&Green -yhtiön Maija Itkonen, menestyksekkäitä soitonopetus-sovelluksia tuottavan Yousicianin Mikko Kaipainen sekä e-urheiluun käytettäviä verkkoalustoja totetuttavan Grail Groupin Niklas von Schöneman.

Vientiyrityskiihdyttämöön valitut yritykset

Family in Music

Viiden musiikkialalla ja start-up-yrityksissä kunnostautuneen yrittäjän perustaman Family in Musicin kehittämä alusta yhdistää riippumattomien artistien tarjonnan ja kysynnän. Se toimii paitsi artistijalostamona, myös tietynlaisena verkkokauppana riippumattomien artistien ja musiikkialan välillä sekä sidosryhmien verkostoissa. Tästä ekosysteemistä pyritään luomaan kasvualusta hittikappaleille ja uusille tähdille. Artisteja kehitetään koulutuksen ja opastuksen avulla sekä verkostoimalla heitä musiikkialan sisällä ja julkaisuja levitetään oman jakeluverkoston kautta. Tutustu tarkemmin.

Hyperlive

Hyperlive-yhtiö on kehittänyt algoritmin, joka analysoi musiikkikappaleita ja ennustaa millaiset mahdollisuudet niillä on kaupalliseen menestykseen. Algoritmi perustuu musiikkitieteeseen, laskennallisten ominaisuuksien poimintaan ja tilastolliseen mallinnukseen. Hyperlive voi auttaa kasvattamaan tuloja esimerkiksi artisteille, levy-yhtiöille, oikeudenhaltijoille ja erilaisille alustoille. Tuotteen lähestymistapa on datavetoinen ja skaalautuva ja sitä voidaan kehittää edelleen musiikin lisäksi esimerkiksi podcasteihin, TV-ohjelmiin ja elokuviin. Tutustu Hyperliven tuotteeseen täällä.

Kieku

Kieku Records on Helsingissä ja Berliinissä toimiva levy-yhtiö, jota vetävät suomalaisen indie-kentän konkarit Jonas Verwijnen ja Janne Lounatvuori. Yhtiö on toistaiseksi julkaissut musiikkia sekä suomalaisilta että kansainvälisiltä artisteilta ja yhtyeiltä. Yksi Kiekun päätavoitteista onkin tarjota suomalaisille artisteille mahdollisuus kansainväliseen uraan kotimaisen merkin kautta. Yhdistellen perinteisiä malleja sekä innovatiivisia ideoita esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, Kieku pyrkii laajentamaan levymerkin perinteistä ajatusta ja roolia. Perehdy yhtiöön ja sen julkaisuihin Kieku Recordsin verkkosivulla.

MusicUs

Yhtiö tarjoaa laadukkaita ja kaikenkattavia pedagogisia ratkaisuja musiikinopetukseen. Esimerkkejä MusicUsin tarjoamista ovat opetustyökaluista ovat pelit, verkkoympäristöt (kuten kurssit, webinaarit ja verkkoyhteisöt), printtituotteet ja työpajat. Pedagogisena ideologiana toimii improvisointi ja oppimisratkaisuja tarjotaan kaikkiin musiikkityyleihin. MusicUsin kehittäjien Inga Rikandin, Kristiina Jääskeläisen ja Jarkko Kantalan taustalta löytyy esimerkiksi Vivo piano, Suomen toiseksi myydyin kirjasarja pianonsoiton opiskeluun. Lue lisää ja seuraa MusicUsia Facebookissa.

MusicFairyTales

MusicFairyTales-yrityksen takana ovat musiikkipedagogit Noora Nikka ja Teemu Laasanen sekä näyttelijä Risto Kopperi. Yhtiön tuottamien musiikkisatujen kautta lapsille halutaan tarjota mahdollisuus kokea elämyksiä kaikilla taiteen kielillä sekä vahvistaa heidän aisteja ja synnynnäistä lahjakkuutta sekä herättää kiinnostus klassiseen musiikkiin. MusicFairyTales on toteuttanut musiikkisatukirjojen tarinoiden ja kuvitusten pohjalta myös kosketusseinään perustuvan vuorovaikutteisen tilakokemuksen, joka ruokkii kaikkia aisteja, aktivoi, opettaa ja viihdyttää musiikin keinoin. Lue lisää MusicFairyTalesista.

RightSong

Kustannusalan yhtiön RightSongin perusti Timo Oiva vuonna 2019. Sen tavoitteena on löytää suomalaisia biisinkirjoittajia, jotka olisivat sopivia erityisesti Aasian musiikkimarkkinoille ja jotka tekisivät jatkuvaa yhteistyötä muiden pohjoismaalaisten kirjoittajien kanssa. Lisäksi yhtiö haluaa parantaa paitsi laulunkirjoittamisen prosesseja, asenteella ”kirjoittajat ovat jalokiviä, eivät työkaluja”. Myös julkaisutoimintaa on suunnitteilla. Tutustu RightSongiin yhtiön Facebook-sivulla.