Musiikkiviennin tulevaisuuden tekijät 2016

For information in English, read below.

Tänä keväänä Music Finland tarjoaa opiskelijoille ja nuorille ammattilaisille mahdollisuuden osallistua kehitysohjelmaan kansainvälisellä musiikkialalla. Ohjelma sisältää kolmen kuukauden mittaisen työharjoittelun PR-toimisto Factory 92:ssa Hampurissa sekä kolmipäiväisen intensiivikurssin Saksan musiikkialalle Melt! -festivaalilla. 

Työharjoittelupaikka tarjotaan yhdelle henkilölle, kun taas Popakademien intensiivikurssi on avoin usealle hakijalle. Projektin tavoitteena on tarjota suomalaiselle musiikkialalle arvokasta tietoa ja ymmärrystä Saksan laajasta musiikkimarkkinasta käytännön kokemuksen, koulutuksen ja verkostoitumisen avulla. Tämän myötä pyritään helpottamaan musiikkiviennin mahdollisuuksia tulevaisuudessa.

Työharjoittelu Factory 92:ssa tapahtuu 1.6.–31.8.2016 välillä, mutta tarkempi aikataulu on neuvoteltavissa. Popakademie-kurssi järjestetään 15.–17.7. Melt! -festivaalin yhteydessä Ferropolisissa, Gräfenhainichenin kaupungissa.

Haku Factory 92 -työharjoitteluohjelmaan ja Popakademie-intensiivikurssille on päättynyt.

Työharjoittelu Factory 92:ssa 

FACTORY 92 on Hampurissa toimiva musiikkialan PR-, markkinointi- ja konsulttitoimisto. Se tekee sekä kansainvälisiä että paikallisia projekteja monipuoliselle asiakaskunnalle (levy-yhtiöt, jakelijat, soitinmyyjät, festivaalit, vientitoimistot, konferenssitapahtumat jne), joihin kuuluu muun muassa Music Finland, festivaalit kuten Sziget ja SPOT sekä levymerkki Secretly Canadian. Työkenttä tarjoaa hyvän yleiskuvan Saksan media-alasta ja musiikkimarkkinoista sekä valmiudet oppia paikalliset toimijat, alan ominaispiirteet ja toimintatavat. Työ antaa myös erinomaiset mahdollisuudet kasvattaa asiantuntijaverkostoa Factory 92:n ulkopuolella sekä oppia ymmärtämään Saksan ja Hampurin musiikkielämää.

Harjoittelija työskentelee Factory 92:n toimistossa Hampurin keskustassa, osana yhtiön työporukkaa. Harjoittelun aikana harjoittelija koordinoi PR-suhteita eri projekteissa, tekee päivittäistä asiakashallintaa sekä muita kiinnostustansa ja ammatinkuvaansa vastaavia tehtäviä.

Tehtävä edellyttää kykyä tehdä itsenäisiä päätöksiä sekä erinomaisia viestintätaitoja. Harjoittelijan tulee olla avoin oppimaan eri alojen ammateista sekä tutustumaan uusiin toimintatapoihin.

Harjoittelijalla tulee olla musiikin, markkinoinnin, viestinnän, liiketoiminnan tai muun vastaavan alueen tutkinto tai opiskelupaikka näiden alojen oppilaitoksessa. Aiempaa työkokemusta musiikkialalla pidetään suurena etuna, samoin kuin saksan kielen taitoa.

Music Finland tekee sopimuksen harjoittelijan kanssa ja maksaa tälle harjoittelijapalkkaa. Factory 92 valvoo työharjoittelua ja harjoittelija tekee Music Finlandille loppuraportin oppimastaan. 

Popakademien intensiivikurssi

Popakademie -oppilaitoksen järjestämän intensiivikurssin tavoitteena on tarjota osallistujille perustiedot Saksan musiikkimarkkinoiden pääpiirteistä ja keskeisistä toimijoista. Kolmipäiväinen kurssi järjestetään 15.–17.7. Melt! Festivalin yhteydessä Ferropolisissa, Gräfenhainichenin kaupungissa. Kurssin painopisteinä ovat esimerkiksi markkinoiden ominaisuudet, media ja PR, elävän musiikin sektori, äänite- ja kustannusalan toimijat sekä artistien lanseeraus Saksassa, osallistujien taustoista riippuen. Luennoitsijoina toimivat mm. Daniel Koch (Intro Magazine), Jan Clausen (Factory 92), Julia Gudzent (Melt! Festival) ja Riku Salomaa (Music Finland). 

Kurssin aikana osallistujat tekevät myös tapaustutkimuksia. Lisäksi kurssilla on mahdollista verkostoitua ja keskustella Saksan ammattilaisten kanssa. Osallistujat tekevät Music Finlandille loppuraportin oppimastaan. 

Popakademie Baden-Wuerttemberg University of Popular Music and Music Business on ylemmän asteen oppilaitos Mannheimissa, joka tarjoaa esimerkiksi musiikkibisneksen, manageroinnin ja musiikintekemisen opintoja. 

Music Finland tarjoaa osallistujille opetusohjelman lisäksi majoituksen sekä festivaaliliput. Osallistujien omalle vastuulle jäävät matkustuskustannukset sekä matkojen varaaminen. 

Lisätietoa:

Riku Salomaa
Music Finland
Riku.Salomaa@musicfinland.fi
040 705 2606

Future Music Exporters

This spring, Music Finland offers an opportunity for students and young professionals to participate in a development programme in the international music industry. The programme includes a three-month internship period at Factory 92 in Hamburg as well as an intense crash-course in the German music industry at the Melt! Festival.

The internship position is offered to a single individual, whereas the Pop Akademie crash-course is open to several applicants. The goal is to provide the future of the Finnish music industry with valuable insight and understanding of the complex and large German music market, through a mix of practical experience, education and networking, in order to facilitate future export opportunities.

The internship at Factory 92 takes place between the beginning of June and end of August 2016, but the schedule is negotiable. The Pop Akademie course is held during the Melt! Festival on July 15-17 in Ferropolis.

The application period for the internship program at Factory 92 and Pop-Akademie crash-course has ended. 

About the internship program at Factory 92

Factory 92 is a Hamburg-based music PR, marketing and consulting agency. The agency works with both German and  international projects for a diversified roster of international music industry clients (record labels, distributors, instrument retailers, festivals, export offices, conferences, etc.), including the likes of Music Finland, SZIGET Festival, Secretly Canadian and SPOT Festival. The comprehensive field of work offers a great overview over the German media field and music market and a key to understanding the players, features and drivers in the different industry sectors.

The intern will be working as a part of team at the Factory 92 office in central Hamburg. During the program the intern will work on coordinating PR relations in different projects. In addition to that, the intern will take on tasks that match his or her interests and professional profile, such as day-to-day customer relations management tasks. The position also offers an excellent opportunity to grow the professional network outside of the company and gain understanding for the music scene in Germany and Hamburg.

The position requires a great ability to work and make decisions independently as well as excellent communication skills. The intern should also be open to learning a great deal about the different professional fields and to try new things and ways of working.

The intern should have or be studying a degree in music, marketing, communications, business or other relevant areas. Previous experience of working in the music industry is considered a big advantage, as is knowledge of German (not mandatory). 

The intern will sign a contract with Music Finland and will be paid an intern salary. Supervised by Factory 92, the intern will provide Music Finland a final report about his or her learnings.

About the Pop-Akademie crash-course

The Pop-Akademie crash-course aims to create for the participants a basic understanding of the German music market, its main features and key players. The course takes place during three days between 15th and 17th July at the Melt! Festival in Ferropolis. Depending on the background of the participants, focus will be put with different emphasize on market features, media and PR, the live sector, the recorded music and publishing sectors and artist launches in Germany. Course speakers include Daniel Koch (Intro Magazine), Jan Clausen (Factory 92), Julia Gudzent (Melt! Festival), Riku Salomaa (Music Finland) and others.

During the course the participants will also make case studies and there will be opportunities for networking and discussion with German industry professionals. The participants will provide Music Finland a final report about their learnings.

The Pop Akademie is an educational program on a university level in Mannheim, offering courses in music business, management and pop music.

Music Finland will provide the participants with the programme and accommodation as well as festival tickets. The participants book and pay their own travels.

Further information:
Riku Salomaa
Music Finland
Riku.Salomaa@musicfinland.fi
040 705 2606