Musiikki & Media 2021

Tampereella lokakuussa järjestettävä Musiikki & Media on Suomen johtava musiikkialan ammattilaisille räätälöity tapahtuma, joka koostuu seminaareista, showcase-keikoista ja Industry Awards -gaalasta.

Tämänvuotinen Musiikki & Media koostuu Tampere-talossa pidettävistä seminaareista, puheenvuoroista, Lost in Music -klubifestivaalista ja Industry Awards -gaalasta. Music Finland on yksi Musiikki & Median kumppaneista tuottaen tapahtuman puheohjelman kansainvälisen osuuden ja tuoden Tampereelle joukon kansainvälisiä musiikkialan ammattilaisia. Katso täältä Musiikki & Median koko seminaariohjelma. Listan tapahtuman kansainvälisistä vieraista löydät tämän sivun alaosasta.

Rekisteröidy tapahtumaan Musiikki & Median sivuilla.

Musiikki & Median 2021 kansainvälinen ohjelma

The role of music tech in the future music industry ecosystem

Aika: varmistuu myöhemmin
Moderaatori: Turo Pekari (Music Finland)
Panelistit: Jake Beaumont Nesbitt (IMMF), Markku Mäkeläinen (Nexit Ventures), Sara Herrlin (STHLM Music City, Ruotsi), Anna (Music Innovation Hub, Italia)

Koronapandemia on aiheuttanut katastrofaalisia tulonmenetyksistä musiikkialalle. Siitä huolimatta olemme nähneet nopeaa kasvua uusien teknologioiden hyödyntämisessä musiikin luomisessa, promootiossa, jakelussa, oikeuksien hallinnassa ja kulutuksessa. Miten yhteistyö startup-yritysten ja innovaatioekosysteemien kanssa voisi luoda mahdollisuuksia musiikkialalle, johtaen lopulta pitkäaikaisiin strategisiin yhteistyösuhteisiin sekä uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin? Mitkä ovat musiikkiteollisuuteen vaikuttavat keskeiset teknologiatrendit ja mitä toimijoita musiikkialan tulisi seurata tässä toimintaympäristössä?

Despite the disastrous impact of Covid-pandemic to music industry revenues, we’ve seen a rapid increase in the adoption of new technologies in creation, promotion, distribution, rights management and consumption of music. How can collaboration with startups and innovation ecosystems create opportunities for the music industry, eventually leading to long-term relationships for smart and strategic business opportunities? What are the key tech trends and who are the leading players to follow in this scene?

Nordics Stronger Together

Aika: varmistuu myöhemmin
Moderaattori: Katariina Sorsa (Music Finland)
Panelistit: Riku Salomaa (Nordic Music Partners), Jakob Sørensen (The Bank, Tanska), Semira Ketroussi (Elements Music), Terho Järventausta (Mantik Music Group)

Puhumme pop-kustannuskentän itsenäisten yhtiöiden kanssa yhteistyön voimasta ja suomalaisen biisinkirjoituksen potentiaalista. Miksi maamme musiikkikustannusala on nyt verkostoituneempi kuin koskaan? Olisiko muilla musiikkialan sektoreilla jotain opittavaa näistä yhteistyömalleista?

Conversation with new companies and collaborations in the independent pop music publishing sector in the Nordics focuses on the power of collaboration and the potential of the Finnish songwriting market. Why is the Finnish publishing sector now more connected than ever? Is there something to learn from these collaboration models in other sectors of the business?

Case study: Apocalyptica – From student halls to worldwide arenas

Aika: varmistuu myöhemmin
Moderaattori: Paulina Ahokas (Tampere-Talo)
Puhujat: Eicca Toppinen (Apocalyptica), Ulysses Hüppauff (Odyssey Music Network, Saksa)

Apocalyptican tarina hakee vertaistaan: alkujaan selloilla Metallicaa opiskelijabileissä soittanut yhtye on toiminut jo yli 25 vuoden ajan, ja sen ura on ehdottomasti yksi suomalaisen kulttuuriviennin suurista menestystarinoista. Tässä case studyssa yhtyeen perustajajäsen Eicca Toppinen sekä pitkäaikainen manageri Ulysses Hüppauff avaavat Apocalyptican tarinan yleisölle. Sessiossa vierailee myös muita bändin uraan vaikuttaneita keskeisiä henkilöitä.

Apocalyptica’s success story is a very unique one: the group of friends who started out playing Metallica covers with cellos at student parties, has now been an active player in the European metal scene for more than 25 years. The band’s journey is definitely one of the great stories in Finnish cultural exports. In this case study, the band’s founding member Eicca Toppinen and the longtime manager, Ulysses Hüppauff, dish out the details of Apocalyptica’s career, together with other key figures from band’s career.

Liiketoiminnan sparraus Kim Väisäsen kanssa

Music Finland tarjoaa torstaina Musiikki & Mediassa yritysvalmennusta suomalaisille kansainvälistymiseen ja kasvuun tähtääville musiikkialan yrityksille bisnesenkeli, sijoittaja ja yrittäjä Kim Väisäsen kanssa. 90 minuutin kahdenkeskisissä tapaamisissa tarjotaan apua ja sparrausta muun muassa liiketoimintavision kirkastamiseen, kansainvälistymisstrategian kehittämiseen tai toiminnan sopeuttamiseen muuttuneisiin olosuhteisiin. Palvelu on tarjolla Musiikki & Mediaan rekisteröityville yrityksille, joilla on olemassa oleva kasvu- ja kansainvälistymisstrategia. Valmennukseen pääsee kaikkiaan 10 yritystä – hae mukaan tämän linkin kautta.

Nordic Festival Forum

Aika: Pe 8.10. klo 10:15 – 11:15
Moderaattori: Minna Huuskonen (Music Finland)
Panelistit: Johan Tallgren (Time of Music), Minnakaisa Kuivalainen (Tampere Biennale), Anna Berit Asp Christensen (SPØR Festival, Tanska), Peter Meanwell (Borealis Festival, Norja)

Paneelissa paneudutaan pohjoismaisten taidemusiikin festivaalien tilanteeseen ja yhteistyöhön. Mikä on festivaalien tulevaisuus? Tuleeko profiiliin tai toteutusmuotoon ja konseptiin muutoksia, ja jos niin millaisia? Lähialueiden kasvattaessa merkitystään esimerkiksi resurssi-, ympäristö- ja yhdenvertaisuusnäkökulmista, onko pohjoismainen yhteistyö jo todellisuutta vai vasta kiinnostava idea jota kehittää?

What is the future of music festivals? Will there be changes to the profile and/or execution and concept, and if so what kind? Is Nordic collaboration happening already or could it be an interesting idea?

Kommentoimassa: John Harris (Red Note Ensemble, New Music Dublin Festival, Iso-Britannia)

Touring Nordic compositions

Aika: Pe 8.10. klo 11:30 – 12:45
Moderaattori: Osmo Tapio Räihälä (säveltäjä)
Panelistit: Antti Auvinen (säveltäjä), Christian Karlsen (kapellimestari, Ruotsi), Jan Bang (Punkt Festival, Norja), Monica Danielsson (Norbotten Neo, Ruotsi)

Pohjoismaissa sävelletään paljon uusia teoksia, jotka eivät kuitenkaan aina saa uusintaesityksiä ensi-illan jälkeen. Kuinka varmistaa enemmän esityksiä sävellyksille? Ketkä ovat päätöksenteon ydinhenkilöt? Miten tämä voitaisiin ottaa huomioon tapahtumien kuratoinnissa ja hyödyntää vahvuutena? Voisivatko Pohjoismaat tehdä yhteistyötä teosten kierrättämisessä? Tilannetta tarkastelevat säveltäjä, kapellimestari, nykymusiikki-ensemblen edustaja ja festivaalijohtaja.

How to ensure more performances for the compositions? Who are the key persons in decision making? How this could be considered in curating events and as an asset?

Kommentoimassa: John Harris (Red Note Ensemble, New Music Dublin Festival, Iso-Britannia)

Music and gaming

Aika: varmistuu myöhemmin
Alustaja: Kush Patel (Musically, UK)
Moderaattori: Turo Pekari
Panelistit: Katri Saarikivi, Hanna Toivonen, Kush Patel (Musically, UK)

Peliteollisuus on kasvanut nopeasti vuosi vuodelta ja on ohittanut sekä urheilu että elokuvateollisuuden yhteenlaskettuna vuonna 2020. Tällainen koko teollisuuden kattava kasvu tarjoaa loistavan hetken pohtia mihin musiikkiala sijoittuu tässä kaikessa. Mikä on musiikin rooli peleissä? Miten musiikkia voisi markkinoida ja promotoida peleissä ja pelien kaltaisissa virtuaalisissa ympäristöissä? Löytyykö perinteiselle musiikin markkinoinnille uusia mahdollisuuksia vai jopa kokonaan uusia musiikkituotteita? Kuinka musiikki ja pelillistäminen vaikuttavat tunteisiimme ja rakentavat uudenlaista osallistamista? Miten teknologia voi auttaa kehittämään uusia musiikkikokemuksia, sosiaalista kanssakäymistä, vetovoimaa ja näkyvyyttä peleissä sekä virtuaalisissa maailmoissa?

The Gaming industry has been rapidly growing every year, exceeding both sports and film combined in 2020. With such a boom industry wide, it seems like a perfect time to reflect on where the music industry fits into all of this. What is the role of music in games? How can music be marketed and promoted in games and game-like metaverses? Are we seeing new opportunities for traditional marketing of music or possibly new music products? How music and gamification effect our emotions and build engagement in new ways? How can technology help in developing new music experiences, social interaction, traction and visibility in games and virtual worlds?


Case study: Blind Channel – Take a shot for success

Aika: varmistuu myöhemmin
Moderaattori: Kaisa Rönkkö (Music Finland)
Puhujat: Riku Pääkkönen (Ranka Kustannus)

Blind Channelin case studyssa käydään läpi yhtyeen matka Oulusta Euroviisuihin, Aku Ankan sivuille sekä merkittävään levytyssopimukseen Sonyn ja Century Median kanssa. Bändin alkuperäinen löytäjä, suomimetallin Steve Jobsiksikin kutsuttu Riku Pääkkönen kertoo tässä sessiossa Blind Channelin tarinan, ja avaa myös sitä miksi hän toivoo, että hänen artistit siityisivät isompien yhtiöiden edustukseen.

This case study dismantles Blind Channel’s story from their very beginnings in Oulu to this year’s success at the Eurovision song contest and their recent big record deal with Century Media. In this session, Blind Channel’ story will be told by Riku Pääkkönen, the mogul sometimes referred to as “the Steve Jobs of Finnish metal”, who originally discovered the band – and he also reveals why he wants bigger labels to steal his acts.


Live After Covid: International touring in a modern world

Aika: varmistuu myöhemmin
Moderaattori: Aino-Maria Paasivirta (Fullsteam Agency)
Panelistit: Merle Doering (Black Harbour Entertainment), Guillaume Prince (Base Productions), Thomas Jepsen (Roskilde)

Tässä paneelissa nostetaan kissa pöydälle ja puhutaan siitä itsestään, eli pandemiasta, ja sen vaikutuksista artistien kiertämiseen, festivaaleihin ja artistien toimintaan. Mitä pienen artisti tulisi tehdä, jotta koronan jälkeisessä ajassa saa huomiota tai peräti keikkoja? Mitä isommat artistit ja festivaalit ovat tästä ajanjaksosta oppineet, ja miten he suunnittelevat tulevaisuudessa toimintaansa?

Let’s discuss the elephant in the room; the pandemic has affected international touring more than probably anything since the world wars. What are the learnings of this period, especially for smaller acts who are competing of any attention? How about festivals & bigger acts, how has all the planning changed?

Label and an artist – how to catch attention from labels?

Aika: varmistuu myöhemmin
Panelistit varmistuvat myöhemmin

Lähes kaikki musiikkialalla yrittävät verkostoitua sellaisten ihmisten kanssa, jotka voisivat auttaa heitä edelleen urallaan. Sama koskee myös artisteja ja managereita, jotka hakevat sopimuksia. Mitä voit tehdä herättääksesi levy-yhtiöiden huomion kaiken tarjonnan keskellä? Mitä asioita sinun tulisi välttää? Minne kannattaa mennä, missä ne levy-yhtiöt oikein piileksivät?

Almost everyone in the music business is trying to network with people who could help them further. Same goes with artists and managements who are trying to find a deal. What are the things that you should do to catch industry’s attention, and what should you avoid? Where should you go, where are all the record labels?

How to showcase properly?

Aika: varmistuu myöhemmin
Panelistit varmistuvat myöhemmin

Tarjolla suoraa puhetta ja hyviä vinkkejä showcase-reissun suunnitteluun, valmisteluun ja toteuttamiseen! Mitä kannattaa tehdä etukäteen, keneen pitää ottaa yhteyttä ja mitä välttää? Kuinka varmistat, että sinut huomataan, ja mitkä tapahtumia kannattaa suosia? Paneelissa annetaan monia käytännöllisiä ideoita onnistuneeseen showcaseen tai vaikka vain työmatkalle.

This session offers straight talk and good tips on planning, preparing and actually carrying out your showcase trip. What are things to do beforehand, who to be in touch with and what to avoid? How to make sure you are getting noticed, and which events to prefer? This session gives you many practical answers for a successful showcase, or even just a business trip.

Kohti biisiviennin visiota

Esittelijät: Jani Jalonen (Grand Music Consulting), Katariina Sorsa (Music Finland)
Vappu Aura
(Teosto), Aku Toivonen (Finnish Music Creators) ja Jari Muikku (Suomen Musiikkikustantajat ry)

Tänä vuonna 100 musiikkialan ammattilaista, biisinkirjoittajia, tuottajia, säveltäjiä, musiikkikustantajia, managereita, yrittäjiä, musiikkioppilaitosten johtajia ja pedagogeja sekä järjestöjä kokoontuivat keskustelemaan Biisiviennin nykytilasta ja tulevaisuudesta kuudessa teemoitetussa keskustelussa. Vuonna 2017 ala loi yhdessä Biisiviennin vision: “Suomalainen musiikintekeminen on kysytyintä, ja Suomen musiikkiala tekee jatkuvasti maailmanlaajuisia hittejä.” Olemme nyt keskittyneet tavoitteisiin, joiden avulla visioon voidaan päästä yhdessä.

Jani Jalonen (Grand Music Consulting) ja Katariina Sorsa (Music Finland) esittelevät tavoitteet ja niihin sitoutuneet organisaatiot avaavat millaisiin toimenpiteisiin ne johtavat.
Mukana: Vappu Aura (Teosto), Aku Toivonen (Musiikintekijät ry) ja Jari Muikku (Suomen Musiikkikustantajat ry)

Towards the Vision for Finnish Song Exports

This year, 100 music industry professionals, songwriters, producers, composers, publishers, managers, entrepreneurs, music educators and organizations came together in six conversations to discuss the present and future of Finnish Song Exports. In 2017, the industry committed to a vision: “Finnish songwriting is the first choice, and the Finnish music sector consistently delivers international hits.” We have now focused on the objectives that will help our industry reach that vision. In this session we will present those objectives and the committed organizations will reveal what kind of actions will result.


Musiikki & Median kansainväliset vieraat 2021