Hokuo Music Fest on yhteispohjoismainen musiikkivientimatka Tokioon 16.–19. marraskuuta. Matka kokoaa yhteen pohjoismaiset musiikkiammattilaiset ja sen ohjelma koostuu seminaareista, myyntipäivästä sekä showcase-esiintymisistä.
Hokuo Music Fest -konsepti esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 2013, kun yhteispohjoismainen Hokuo Music Night ja Japanissa kovassa maineessa oleva suomalainen Loud & Metal Mania vol. 2 -showcase järjestettiin ensimmäistä kertaa pohjoismaisena yhteisvientihankkeena. Tapahtuma oli erittäin onnistunut ja osallistujat saivat arvokkaita kontakteja sekä Japanista että pohjoismaisista kollegoistaan.
Maailman toiseksi suurimmaksi musiikkimarkkinaksi kasvanut Japani on erittäin tärkeä vientimarkkina suomalaiselle musiikkiteollisuudelle. Tilastojen mukaan noin 100 suomalaisen artistin albumeita on julkaistu Japanissa ja viime vuosina myös teosmyynti Japaniin on kasvanut huimaa vauhtia. Lähivuosina myös useat suomalaiskirjoittajat ja -kustantajat ovat saavuttaneet myyntilistojen kärkisijoja Japanin albumi- ja singlelistoilla. Hokuo Music Festin paikallinen kumppani, Creativeman, järjestää Japanin suurimpia festivaaleja, kuten Loud Park ja Summer Sonic. Lisäksi Creativeman järjestää suurimman osan kansainvälisten artistien keikoista ja kiertueista Japanissa.
Myyntipäivä
Perinteinen myyntipäivä (Nordic-Japanese Trade Day) järjestetään Hokuo Music Festin yhteydessä Shibuyan alueella, joka on keskeinen sijainti Japanin musiikkialalle. Neljän tunnin mittaiseen myyntipäivään kutsutaan mm. Japanin tärkeimpiä kustantajia, levy-yhtiöitä ja mediaa tutustumaan pohjoismaalaiseen musiikkiin. Kaikki pohjoismaalaiset osallistujayritykset saavat oman myyntipöydän, jossa esitellä tuotteitaan. Paikalla on myös kääntäjiä, jotka auttavat kommunikoinnissa.
Seminaari
Vientimatkaan sisältyy myös seminaari, jossa japanilaiset musiikin ammattilaiset kertovat osallistujille Japanin markkinoiden erityispiirteistä ja toimintatavoista. Tänä vuonna seminaariin on kutsuttu viisi puhujaa. Aiempien vuosien aiheita ovat olleet mm. “International artists working with an indie label in Japan”, “Sync in Japan” ja “Publishing in Japan”.
Vastaanotto
Pohjoismaiset vientitoimistot järjestävät yhteistyössä pohjoismaiden suurlähetystöjen kanssa vastaanoton osallistujille. NOMEX ja paikalliset konsultit kutsuvat paikalle japanilaisia ammattilaisia ja median edustajia.
Hokuo Music Night kerää lavalle ajankohtaisimmat pohjoismaiset indie/pop sekä metallimusiikin artistit. Tokiossa järjestettävän showcase –illan on järjestänyt yksi Japanin suurimmista promootio- ja tuotantoyrityksistä, Creativeman (Summer Sonic, Punk Spring ja Loud Park). Aiempina vuosina tapahtumassa on esiintynyt mm. Battle Beast, Jaakko Eino Kalevi ja FM Belfast.
Suomalaiset showcase-artistit tänä vuonna ovat Satellite Stories, Santa Cruz ja Mokoma. Muista pohjoismaisista esiintyjistä mukana ovat Yung (DEN), Hey Elbow (SWE), Mr Silla (ICE), The Interbeing (DK) ja Lancer (SWE). Myös suomalainen Maija Kauhanen ja virolainen Mari Kalkun esiintyvät Tokiossa. Katso aikataulut täältä.
Co-write sessiot
Vientimatkan yhteydessä järjestetään tänäkin vuonna co-write sessioita yhteistyössä Japanin Sony Music Publishing kanssa. Työpajoissa pohjoismaalaiset kirjoittajat pääsevät työskentelemään yhdessä sekä verkostoitumaan alan japanilaisten ammattilaisten kanssa. Kirjoittajien lisäksi sessioihin osallistuu kustantajia sekä J-poppiin erikoistuneita levy-yhtiöiden edustajia.
Suomalaiset kirjoittajat voivat lähettää hakemuksensa Riku Salomaalle. Liitäthän vapaamuotoiseen hakemukseesi CV:n.
Osallistuminen tapahtumaan
Ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt.
Music Finland hakee Hokuo Music Festiin lähteville musiikkialan yrityksille Team Finland Trade Fair -messuavustuksen Tekesiltä. Yrityksen tulee täyttää Music Finlandin sähköinen ilmoittautumislomake. (ks. linkki allaolevista ilmoittautumisohjeista).
Music Finland kerää lähtijöiltä osallistumismaksun Hokuo Music Festin messuosastolle. Hintaan sisältyy myyntipäivän osallistumismaksu, osallistuminen verkostoitumistilaisuuksiin sekä Music Finlandin yhteismarkkinointimateriaalit. Hankkeen osallistumismaksu showcase-esiintyjää edustavalta yritykseltä on 700€ (+alv 24%) ja muilta yrityksiltä 500€ (+alv 24%).
Haemme yhteisvientihankkeeseen lisäksi Tekesin Team Finland Trade Fair -tukea. Huomioithan, että toiminimet eivät ole Tekes-tukikelpoisia.
Yritysedustajien tukikelpoiset matka- ja osallistumiskulut:
- lennot ja lentokenttäkuljetukset
- majoitus
- ulkomaan päivärahat
- showcase-yhtyeiden kulut
Lisäksi tukikelpoisia ovat Music Finlandin laskuttama osallistumismaksu ja hankkeen tilintarkastus.
Kaikkien kulujen tukiprosentti on enintään 50%.
Tutustu tarkemmin Tekes-tuen kriteereihin tästä ohjeistuksesta.
Toimi näin ennen tapahtumaa:
1. Jos et ole rekisteröitynyt Tekesin asiointipalveluun aiemmin, käy rekisteröitymässä täältä.
2. Täytä ilmoittautumis- ja rahoitushakulomake Music Finlandille täältä. Music Finland huolehtii hakemusten saattamisesta yhteisesti Tekesin sähköiseen hakujärjestelmään. Saat rahoituspäätöksen Tekesiltä.
3. Palauta rahoituspäätöksen hyväksymisilmoitus (lomake Y1) Tekesille täältä.
4. Saat Music Finlandilta laskun hankkeen osallistumismaksusta ennen tapahtumaa. Huomaa, että lasku tulee maksaa ennen tapahtuman alkamista.
Toimi näin tapahtuman jälkeen:
1. Täytä yrityksesi tiliselvitys Tekesin asiointipalvelun kautta.
Music Finland koordinoi hankkeen tilintarkastuksen kun kaikki osallistuneet yritykset ovat jättäneet tiliselvityksensä. Tekes käsittelee loppuraportin ja lopputilityksen, ja tekee maksatuspäätökset. Tämän jälkeen Tekes maksaa avustuksen yritykselle.
Huom. Kaikkien tuettavien kulujen on oltava yrityksen kirjanpidossa.