Suomalaiset kirjoittivat toukokuussa hittejä Aasiaan

Helsingissä järjestettiin toukokuun lopussa kansainvälinen, Aasian markkinoita varten räätälöity biisinkirjoitusleiri A-Pop Castle. Vuosien saatossa menestykselliseksi osoittautunut leiri järjestetään nyt neljättä kertaa. Tuloksellisuudesta kertoo se, että pelkästään vuonna 2016 järjestetty A-Pop Castle on jo tähän mennessä poikinut peräti neljä julkaisua. Music Finland on tehnyt teosviennin edistämiseksi järjestelmällisesti työtä vuodesta 2007 lähtien, jolloin järjestettiin ensimmäinen kansainvälinen biisinkirjoitusleiri, länsimaiseen poppiin keskittyvä Song Castle.

Tänä vuonna leirille valittiin 13 suomalaista ja 10 japanilaista, etelä-korealaista ja taiwanilaista laulunkirjoittajaa. Kirjoittajien lisäksi Helsinkiin saapui aasialaisia kustantajia ja levy-yhtiöiden edustajia. Mukana oli tärkeitä aasialaisyhtiöitä: Korean suurimpien levy-yhtiöiden joukkoon kuuluva JYP Entertainment, japanilainen levyjätti Avex, Sony Music Japan sekä Warner Music Taiwan.

Leirillä kirjoittajat jaettiin päivittäin vaihtuviin kirjoitustiimeihin, jotka työskentelevät aasialaisten levy-yhtiöiden antamien liidien johdolla.

Biisileiri on vuosien saatossa tuonut lukuisia onnistumisia

Jo ensimmäinen, helmikuussa 2013 järjestetty A-Pop Castle toi erinomaisia tuloksia suomalaiselle musiikkialalle. Leirillä kirjoitettiin muun muassa Swarovskin mainoskampanjassa kuultu taiwanilaisen Jolin Tsain esittämä Journey (2013), etelä-korealaisen Lee Hyorin Monochrome-hittialbumin kappale Somebody (2013) sekä etelä-korealaisen popduo TVXQ:n Tense-albumilta löytyvä Rise (2013). 

A-Pop Castlessa käynnistyi aikoinaan myös Pessi Levannon ja taiwanilais-amerikkalaisen laulaja-laulunkirjoittaja Joanna Wangin yhteistyö, jonka seurauksena Levanto päätyi tuottamaan ja orkestroimaan Wangin levyn Midnight Cinema (2014). Vuonna 2015 albumi oli ehdolla taiwanilaisessa Golden Melody Awards -gaalassa parhaasta tuotannosta.

Kirjoittajana Aasian markkinoista kiinnostunut Emelie Sederholm puolestaan osallistui A-Pop Castleen ensi kertaa kevättalvella 2016. Leirillä hän tutustui tärkeisiin yhteistyökumppaneihin, joiden kanssa yhteistyö on johtanut muun muassa alkukeväästä 2017 julkaistuun Fox.i.en kappaleeseen Snow, jolla Emelie myös laulaa.

Muita viime vuoden leirillä kirjoitettuja julkaisuja ovat Hyolynin DOPE (2016), jossa kuullaan Sederholmin lisäksi suomalaiskirjoittaja Joonas Laaksoharjun kädenjälkeä, Minmin Circus (2016), joissa suomalaiskirjoittajina olivat Johan ”Nisse” Nybäck ja Timo Oiva sekä Victor Sågforsin ja Shionoya Sayakan yhteistyössä kirjoittama Smiley Days (2016).

Julkaisujen määrä puhuu puolestaan: leiri tarjoaa erinomaiset edellytykset biisinkirjoittamiseen, minkä lisäksi merkittävässä roolissa on kontaktoituminen tärkeiden yhteistyötahojen kanssa. Emelien tavoin leirille 2016 osallistunut Victor Sågfors on ollut tyytyväinen A-Pop Castlen tarjoamiin verkostoitumismahdollisuuksiin.

– Biisinkirjoittajana suuntaan pääasiassa Aasian markkinoille. A-Pop Castle 2016 oli todella hyvä kokemus ja sain paljon uusia kontakteja sekä Suomesta että Aasiasta. Mahdollisuus päästä kirjoittamaan yhdessä itse artistin kanssa on leirin parasta antia, ja meillä Sayaka Shinoyan kanssa se johti yhteiseen julkaisuun. Tarkoitus on tehdä paljon töitä sen eteen, että saisin tulevaisuudessa julkaistua lisää biisejä.

Sekä Sågfors että Sederholm osallistuivat leirille myös toukokuussa 2017.


Aasiassa kysyntää suomalaisille kappaleille ja tekijöille

Aasia on jo pitkään ollut tärkeä markkina suomalaiselle musiikkiviennille. Suomalaisten kirjoittajien kädenjälkeä kuullaankin jo muiden muassa EXONArashinA-LininJolin TsainKAT-TUNINSHINeen ja Rainie Yangin hiteillä.

Aasian markkinoilla vallitsee kova kysyntä, mikä on samanaikaisesti sekä markkinan hyvä puoli että haaste.

– Kysyntää on niin paljon, että siihen vastaaminen on välillä vaikeaa. Laadun pitää osua tismalleen kohdalleen, mikä edellyttää tiukkaa trendien seuraamista. Kaikkein eniten myyville artisteille tarjotaan jatkuvasti valtavia määriä biisejä, joiden joukosta erottuminen on todella merkittävä asia, kertoo Sugar House Publishingin A&R Ann Slangar.

– Määrätietoisen työn tuloksena yksittäisillä tekijöillä on Aasiassa jo useita todella menestyneitä julkaisuja. Tähän mennessä saavutettu menestys rohkaisee toivottavasti entistä useampia tekijöitä suuntamaan Aasian markkinoille, kertoo useana vuonna leirillä vieraillut Eero Tolppanen Elements Musicilta.

A-Pop Castle 2017 syvensi entisestään hyvin alkanutta yhteistyötä tuomalla uusia kontakteja Suomeen.

A-Pop Castle on osa Music Finlandin teosvienninedistämisstrategiaa. Tapahtumaa rahoittavat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Musiikin edistämissäätiö. A-Pop Castlen yhteistyökumppaneita tänä vuonna ovat Visit Helsinki, Visit Finland ja Genelec, ja se järjestetään Radisson Blu Seaside -hotellissa Helsingissä.