Suomalainen musiikki juhlii Reeperbahn Festivalilla

Kotimaisen musiikkialan tämän vuoden suurin vientitapahtuma on Reeperbahn Festival, joka toteutetaan osana Aus Finnland -kärkihanketta.

Suomi on kohdemaana 23.–26. syyskuuta Hampurissa järjestettävällä Reeperbahn Festivalilla. Tämä on ensimmäinen kerta kun merkittävä ammattilais- ja yleisöfestivaali Reeperbahn Festival on valinnut itselleen maakumppanin.

Euroopan tärkein musiikkialan ammattilaistapahtuma ja Saksan suurin kaupunkifestivaali Reeperbahn Festival on vuosi vuodelta nostanut statustaan: tapahtuman kansainvälisissä showcase-esiintymisissä nähdään vuosittain lähes 100 yhtyettä ja artistia. Keikkojen ja ammattilaisohjelman lisäksi muun muassa katutaiteeseen ja elokuvaan liittyvää ohjelmaa tarjoava festivaali kerää runsaasti musiikkialan ammattilaisia eri maista nyt kymmenettä vuotta peräjälkeen.

Tänä vuonna Reeperbahn Festivalin tapahtumissa kuullaan kaikkiaan kymmentä suomalaista esiintyjää: Black Lizard, Eva & Manu, Grave Pleasures, K-X-P, Lapko, LCMDF, Noah Kin, The Scenes, Mirel Wagner ja Venior. Festivaalin suomalainen tarjonta ei jää vain musiikkiin: Reeperbahn-kadun varrelle pystytetään yhteistyössä Visit Finlandin kanssa Liesikiesin, Richard McCormickin ja Tortilla Housen ruokarekkojen sekä Kyrö Distilleryn drinkkikojun muodostama tapahtuma-alue Aus Finnland Food Garden esittelemään suomalaista katuruokaosaamista. Music Finland järjestää myös ammattilaistilaisuuksia festivaalin aikana.

Kärkihanke Aus Finnland suuntaa Euroopan suurimmille musiikkimarkkinoille 

Reeperbahn Festivalin suomalaisohjelma toteutetaan osana Aus Finnlandia, Music Finlandin koordinoimaa suomalaisen musiikkiviennin saksankieliseen Eurooppaan (Saksa, Itävalta, Sveitsi) kohdistuvaa kärkihanketta vuosille 2015–2016. Aus Finnland on suurin suomalaisen musiikin kansainvälistymishanke tähän mennessä. 

Aus Finnlandin tavoitteena on kasvattaa suomalaista musiikkivientiä ja edistää suomalaisen musiikin näkyvyyttä saksankielisessä Euroopassa ja muilla kohdemarkkinoilla, joihin alueen vaikutus heijastuu. Suomesta hankkeeseen on lähtenyt jo noin 60 yritystä ja Aus Finnland -sivuston keikkakalenterista löytyy kaikkiaan yli 1000 suomalaisen artistin esiintymistä saksankielisen Euroopan alueella. Hankkeen myötä suomalainen musiikki on saanut myös huomattavaa mediahuomiota erityisesti Saksassa. 

“Saksankielinen Eurooppa on jo pitkään ollut otollista maaperää suomalaisen musiikin viennille. Se on Euroopan suurin musiikkimarkkina, ja uskomme että kasvun mahdollisuuksia on edelleen paljon. Reeperbahn Festival -kumppanuuden ajoitus on erinomainen, sillä suomalainen musiikki nauttii Saksassa juuri nyt suuremmasta huomiosta kuin koskaan aiemmin”, kertoo Music Finlandin toiminnanjohtaja Tuomo Tähtinen.

Music Finlandin elokuussa julkistaman tutkimuksen mukaan suomalaisen musiikkiviennin arvo oli 42,8 miljoonaa euroa vuonna 2014, kasvun ollessa kuusi prosenttia edeltävään vuoteen verrattuna. Kasvua on viime vuosina muodostunut erityisesti elävän musiikin rahavirroista. Elävän musiikin viennin arvo on kaikkiaan kaksinkertaistunut kuluvan vuosikymmenen aikana.

Suomen Reeperbahn Festival -kokonaisuutta rahoittavat suomalainen musiikkiala, työ- ja elinkeinoministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, ulkoasiainministeriö, Suomen Saksan-instituutti, Musiikin edistämissäätiö ja Visit Finland. Aus Finnland Food Garden -alueen mahdollistavat Visit Finland, Kyrö Distillery ja Finnlines.