Reeperbahn Festival oli jättimenestys suomalaiselle musiikille

Suomi oli 23.–26. syyskuuta Hampurissa järjestetyn Reeperbahn Festivalin kohdemaa. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun tämä merkittävään asemaan kohonnut ammattilais- ja yleisöfestivaali valitsi itselleen maakumppanin. Music Finlandin panostus Reeperbahn Festivaliin näkyi välittömästi: suomalainen musiikki sai massiivisesti huomiota niin tapahtumassa kuin kansainvälisessä mediassakin!

Reeperbahn Festival on kymmenen vuoden aikana nostanut statustaan Saksan ja Euroopan tärkeimpänä showcase-festivaalina: tapahtuman kansainvälisissä showcase-esiintymisissä nähdään vuosittain yli 100 yhtyettä noin 400 konsertissa ja tapahtumassa. Paikalle kerääntyy joka vuosi yli 3500 musiikki- ja media-alojen ammattilaisia noin 40 eri maasta. Tänä vuonna Music Finlandin rakentama Aus Finnland x Reeperbahn Festival -kampanja nivoi yhteen kaikkiaan kymmenen suomalaisartistin showcase-esiintymiset, suomalaisyritysten verkostoitumistapahtumat ja laajan PR-, viestintä- ja markkinointikampanjan.

Aus Finnland x Reeperbahn Festival -kampanjan sisältö
 

•    10 suomalaisartistia ja -yhtyettä esiintymässä Reeperbahn Festivalilla (Black Lizard, Eva & Manu, Grave Pleasures, LCMDF, K-X-P, Lapko, Noah Kin, The Scenes, Mirel Wagner, Venior)
•    22 suomalaisyritystä Music Finlandin yhteismarkkinoinnissa
•    Tiedotus- ja PR-kampanja yhteistyössä hampurilaisen Factory92 -PR-toimiston kanssa
•    Laaja online- ja offline-markkinointikampanja
•    Digitaalinen Aus Finnland -kampanja yhteistyössä digitaalisen musiikkijakelijan Believe Digitalin kanssa (Spotify, iTunes, Apple Music sekä muut verkkomusiikkikaupat ja suoratoistopalvelut)
•    Aus Finnland Food Garden -alue, joka tuotettiin yhteistyössä Visit Finlandin kanssa Finnlinesin sponsoroimana
•    Aus Finnland Matchmaking -verkostoitumistilaisuus suomalaisille ja saksalaisille yrityksille
•    Aus Finnland Reception -vastaanotto, joka järjestettiin yhteistyössä Suomen-Saksan Instituutin kanssa
•    Aus Finnland Showcase -keikat (LCMDF, Noah Kin, Venior, Grave Pleasures)
•    Nordic Playlist -vastaanotto yhteistyössä pohjoismaisten musiikkivientitoimistojen kanssa
•    Suuri suomalaispuhujien joukko seminaariohjelmassa


Music Finland tähtäsi Aus Finnland x Reeperbahn Festival -kampanjallaan laajaan näkyvyyteen niin Saksan mediassa ja alan ammattilaisten keskuudessa kuin paikan päällä Hampurissa. PR-kampanjalla ja mediayhteistyöllä saavutettiin historiallisen paljon näkyvyyttä, josta esimerkkinä toimii vaikka Saksan suurimman musiikkilehden Intro Magazinen pää- ja kansijuttu syyskuussa. Sen lisäksi esimerkiksi paikallinen Morgen Post teki suomalaisista artisteista jutut kaikkiaan viiteen peräkkäiseen numeroonsa tapahtuman aikana. Vaikka PR-kampanja keskittyi Reeperbahn Festivalissa esiintyviin suomalaisartisteihin, mediaan saatiin paljon juttua myös suomalaisesta musiikista yleisemmällä tasolla. Tapahtuman aikana useat suomalaisartistit tekivät myös haastatteluita ja erilaisia mediasessioita muun muassa radiokanavilla.

Poimintoja mediaosumista


“There is something from every genre, and yet the quality remains high. Be it indie rock from Lapko, dance pop from LCMDF or hiphop from Noah Kin this is very good stuff all around worth discovering and with real potential for the big stages”
- Saksalaisen musiikkilehden Intron arvio Aus Finnland -kokoelmasta

“In Germany we have few international quality acts that don’t sound obviously German. And that’s where the AUSF branding makes so much sense. Because this is quality music which doesn’t clearly sound like where it comes from, but of course its coming from somewhere….”
- Uutislehti Die Weltin Reeperbahn Festival -ennakkoartikkeli liittyen Aus Finnland -kampanjaan

“Mirel Wagner is one of Finland’s most successful music exports, and possesses one of the most beautiful voices of this year’s Reeperbahn Festival”
- Saksan suurimman kansallisen radiokanavan Deutschlandfunkin arvio Reeperbahn Festivalista

“Reeperbahn Festival’s Finnish focus is actually presenting some of our editorials favorite bands like Grave Pleasures and The Scenes”
- Saksan johtava rocklehti Visions Suomen maayhteistyöstä Reeperbahn Festivalissa

Aus Finnland Food Garden
 

Tapahtuman suomalainen tarjonta ei jäänyt vain musiikkiin: Reeperbahn-kadun varrelle pystytettiin yhteistyössä Visit Finlandin kanssa Liesikiesin, Richard McCormickin ja Tortilla Housen ruokarekkojen sekä Kyrö Distilleryn drinkkikojun muodostama tapahtuma-alue Aus Finnland Food Garden (kuvattuna yllä) esittelemään suomalaista katuruokaosaamista. Alueella järjestettiin myös ammattilaistapahtumia ja suomalaisartistien keikkoja.
 

Aus Finnland -hanke jatkuu läpi vuoden 2016
 

Aus Finnland, Music Finlandin koordinoima suomalaisen musiikkiviennin kärkihanke vuosille 2015–2016 kohdistuu saksankieliseen Eurooppaan (Saksa, Itävalta, Sveitsi). Se on suurin tähän mennessä tehty suomalaisen musiikin kansainvälistymisponnistus. Tavoitteena on kasvattaa suomalaista musiikkivientiä ja edistää suomalaisen musiikin näkyvyyttä saksankielisessä Euroopassa ja muilla kohdemarkkinoilla, joihin alueen vaikutus heijastuu. Kärkihankkeen myötä suomalainen musiikki tavoittaa sekä musiikinkuluttajat että ammattilaiset.

Suomen Reeperbahn Festival -kokonaisuutta rahoittivat suomalainen musiikkiala, työ- ja elinkeinoministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, ulkoasiainministeriö, Suomen Saksan-instituutti, Musiikin edistämissäätiö sekä Visit Finland. Aus Finnland Food Garden -alueen mahdollistivat Visit Finland, Kyrö Distillery ja Finnlines.