Manageri vastaa artistin kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista
Raitala Music -yhtiön kautta itsensä managerina ja agenttina työllistävä sekä Music Managers Forum Finland ry:n jäsen Pia Raitala kertoo puheenvuorotekstissään, kenen kannattaa hankkia itselleen manageri ja kenen kannattaa ryhtyä itse sellaiseksi.
Managerin päätehtävänä on huolehtia artistin uran edistämisestä ja valvoa laaja-alaisesti hänen etujaan. Hän kokoaa artistin ympärille sopivat yhteistyötahot ja huolehtii artistin uraan liittyvistä osa-alueista. Managerit kantavat suurella sydämellä vastuuta artistiensa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja pyrkivät helpottamaan heidän arkeaan niin, että nämä pystyvät keskittymään itse musiikkiin.
Mitä pidemmälle artistin ura etenee, sitä suurempi koneisto hänen ympärillään pyörii ja sitä enemmän se teettää työtä. Oma työnkuvani on muuttunut valtavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana ja olen kasvanut työhöni artistieni rinnalla.
Hyvä esimerkki on 17-henkinen jazzyhtye Ricky-Tick Big Band, jonka agenttina aloitin 2010-luvun alussa. Alussa huolehdin vain bändin keikkojen myymisestä ja niiden tuotannollisista asioista. Kun yhtye julkaisi vuonna 2013 levyn kolmen tunnetun räppärin, Julkinen Sana -nimellä kulkevien Redraman, Tommy Lindgrenin ja Palefacen kanssa, mukaan tuli iso levy-yhtiö ja valtava suosio – ainakin kotimaisen jazzin mittapuilla.
Kiertuebussissa oli yhtäkkiä 25 ihmistä. Aloin pitää nimenhuutoja, jottei kukaan jäisi vahingossa huoltoasemalle kytkintä nostettaessa. Jouduin nopeasti oppimaan uudet organisointi- ja työskentelytavat: otin haltuun kiertuemanagerin tehtävät ja opin ymmärtämään live-bisneksen säännöt kantapään kautta.
Mitä pidemmälle artistin ura etenee, sitä suurempi koneisto pyörii hänen ympärillään ja sitä enemmän se teettää työtä.
Tänä päivänä hoidan Ricky-Tick Big Bandille ”kaiken”, kuten alalla sanotaan. Siihen sisältyy urasuunnittelu ja aikataulutus, jota on juoksutettava koko ajan pari vuotta edellä: levyyn liittyvät sopimusneuvottelut, budjetointi, sponsorineuvottelut, levy- ja tuotemyynnin koordinointi, tiedotus ja markkinointimateriaalin ja -henkilöiden hankkiminen (tiedottaja, haastattelut, valokuvaaja, graafikko, stylisti jne). Hoidan itse julkisten ja yksityisten esiintymisten myynnin kotimaassa ja ulkomailla sekä niiden käytännön asiat, kuten aikataulut, levy- ja tuotemyynnin, matkat ja majoitukset, ruokailut, kutsuvieraat, tekniikan, fanitapaamiset, palkanmaksun ja paljon muuta.
Muille artisteilleni hoidan räätälöidysti ja soveltuvin osin yllämainittuja työtehtäviä. Yhteistyön alussa kartoitamme artistin tarpeet ja sovimme, mitkä osa-alueet kuuluvat minun tehtäviini ja mitkä hän hoitaa itse.
Teen työtäni täysillä ja laitan peliin koko persoonani. Tuon vauhtia ja ryhtiä artistin työhön. Mesoan artisteistani ja hehkutan heitä häpeilemättä joka paikassa kulkiessani. Valjastan laajan kontaktiverkostoni artistieni hyödyksi ja siirrän yhden kanssa oppimiani taitoja toisen käyttöön. Neuvottelen artistin puolesta paremmat palkkiot niin, ettei hän edes huomaa ottamaani provisiota. Pallottelen hänen kanssaan tulevia projekteja ja ohjelmistoja, ja valvon niiden toteutumista. Kannustan tekemään musiikkia omin ehdoin, mutta samalla muistutan ympäröivästä musiikkibisnestä ja sen lainalaisuuksista.
Valmistelen muutamassa tunnissa monimutkaiset kirjalliset sopimukset, joihin artistilta itseltään menisi viikko. Hoidan artistille vastenmielisen meilirumban hymyssä suin ja vikkelästi. Olen helposti ja nopeasti tavoitettavissa. Ylläpidän kalenteria ja väistelen tuplabuukkaukset. Ennakoin, suunnittelen ja organisoin esiintymiset tarkasti. Toimin pehmeänä välittäjäaineena artistin ja ulkomaailman välillä ja suodatan tarvittaessa ärräpäät puolin ja toisin. Huolehdin artistin jaksamisesta ja olen kuuntelevana korvana vaikeina hetkinä. Neuvon ja tuen heitä. Etsin uusia esiintymismahdollisuuksia sitkeästi ja työllistän omien artistieni lisäksi myös heidän noin 100 yhtyetoveriaan edistäen koko alan työllisyyttä. Ilmoitan palkkiot selvästi ja etukäteen. Tuotan itse konsertteja omille ja ulkopuolisille artisteille ja tahoille.
Hengästyttääkö? Niin minuakin.
Managereita ei riitä jokaiselle
Manageri ei silti poista kaikkia artistin haasteita. Vaikka pyrin auttamaan artistejani parhaani mukaan, vaadin heiltä myös paljon. Kellään ei ole varaa heittäytyä pelkästään taiteen tekemiseen: menestyvä ura vaatii jatkuvaa kehitystyötä, ideointia uudesta ja vastuuta tulevasta. Artisti on lopulta itse vastuussa urastaan eikä manageri tee hänen eteensä enempää kuin mitä artisti itse on valmis tekemään.
Kansainvälistä uraa tekevän artistin managerointi on periaatteessa samanlaista kuin kotimaassakin, mutta pelikenttä on huomattavasti laajempi ja haastavampi. Voisin upottaa kaiken aikani pelkästään yhden artistin kansainvälisen uran edistämiseksi, mutta taloudellista toimeentuloa se ei minulle takaisi.
Managereita ei riitä jokaiselle, joten suurin osa muusikoista joutuu pyörittämään uraansa itse. Pieneen genreen ei mahdu montaa manageria eikä riittävästi potentiaalisia artisteja. Tilanne on tärkeää hyväksyä jo varhain – ja se tulisi selventää nuorille muusikoille jo opiskeluvaiheessa. Tämä pätee joka genressä: epätasapaino manageria tarvitsevien ja sellaisen saavien välillä pysyy samana myös tulevaisuudessa.
Huippumuusikot eivät tarvitse viihdyttäjää ja vitsiniekkaa, vaan luotettavan asioidensa hoitajan. Työn jälki puhuu puolestaan ja vaihtopenkille joutuu, jos asiat eivät hoidu skarpisti.
Hyvä manageri on vastuullinen, rehellinen, aidosti empaattinen, oikeudenmukainen, järjestelmällinen, sinnikäs – ja mielellään myös täysin virheetön – sekä hyvä tyyppi. Huippumuusikot eivät tarvitse viihdyttäjää ja vitsiniekkaa, vaan luotettavan asioidensa hoitajan. Työn jälki puhuu yleensä puolestaan ja vaihtopenkille joutuu ennen pitkää, jos asiat eivät hoidu skarpisti. Menestyneimmät managerit eivät yleensä ole nuoria ja nälkäisiä, vaan kokeneita konkareita, joilla on pitkän uran myötä laaja ja monipuolinen yhteistyöverkosto ja jotka tunnetaan alalla.
Läheinen työskentely artistien kanssa vaatii erinomaista itsetuntoa ja itsetuntemusta. Taiteilijat eivät ole samanlaisia työkavereita kuin virastoissa ja toimistoissa. Jos managerina janoat jatkuvaa kiitosta ja huomiota työstäsi, tai jos hengailu artistien kanssa takahuoneessa samppanjalasi kädessä houkuttelee enemmän kuin tietokoneen ja puhelimen ääressä istuminen, olet todennäköisesti väärässä ammatissa. Henkiset paineet ja jatkuva riittämättömyyden tunne ovat aina läsnä, mikä vaatii huomattavan korkeaa stressinsietokykyä.
Mikään oppilaitos ei valmista managerin ammattiin kattavasti. Musiikkibisneksen perusasioita ja –rakenteita voi ja kannattaakin toki opiskella, mutta työ opettaa parhaiten tekijäänsä tähän hienoon ja mielenkiintoiseen ammattiin.
Pia Raitalan yritys Raitala Music edustaa muiden muassa Jukka Perkoa, Felix Zengeriä, Aki Rissasta ja Maria Ylipäätä.
Puheenvuorossa-palstalla musiikkialan ammattilaiset kertovat näkemyksiään alaa koskettavista ilmiöistä ja puheenaiheista. Aiheita ja kirjoittajia voi ehdottaa viestintäpäällikkö Teemu Fiilinille.