Musiikkiviennin kärkihanke avasi ovet Ison-Britannian markkinoille
Music Finlandin vuosien 2012–2013 Ison-Britannian kärkihanke oli menestyksekäs. Suomalainen musiikki herättää paljon kiinnostusta yhdellä maailman kilpailluimmista musiikkimarkkinoista.
Ison-Britannian kärkihankkeen tavoitteena oli kasvattaa suomalaisen musiikin vientiä ja näkyvyyttä Isossa-Britanniassa sekä niillä markkina-alueilla, joihin brittimarkkinan vaikutus ulottuu. Näissä tavoitteissa onnistuttiin: Musiikkiviennin markkina-arvo kasvoi, suomalainen musiikki pääsi näkyvästi esiin brittimediassa, ja suomalainen musiikkiala sai arvokkaita uusia kontakteja ja käynnisti merkittävää yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Tämä oli myös kärkihankkeen keskeinen pitkän tähtäimen tavoite: synnyttää kansainvälisiä suhteita ja toimintaohjelmia, jotka tuottaisivat tulosta vielä vuosienkin päästä.
Hankkeeseen osallistui 73 artistia, biisintekijää ja säveltäjää sekä 52 musiikkialan yritystä, hankkeen aikana solmittiin yli 40 uutta artistisopimusta, musiikkiviennin arvo kohdemarkkinalla kasvoi kahdeksan prosenttia vuodesta 2011 ja yli 400 eri brittimediaa teki juttuja suomalaisesta musiikista vuosien 2012–2013 aikana.
”Suomalainen musiikki kuului ja näkyi Briteissä enemmän ja monipuolisemmin kuin koskaan aiemmin ja esimerkiksi medianäkyvyyden osalta odotukset ylittyivät selvästi”, sanoo Music Finlandin kärkihankkeesta vastannut projektipäällikkö Riku Salomaa.
“Hankkeen kantava ajatus on ollut kannustaa suomalaista musiikkialaa pitkäjänteiseen toimintaan alueella ja luoda toiminnalle edellytyksiä hankkimalla uusia kontakteja brittimarkkinalta. Suomalaisen musiikkialan investoinnit ja aktiivisuus Briteissä ovatkin lisääntyneet merkittävästi. Music Finland tulee tekemään jatkotoimenpiteitä brittimarkkinalla yhteistyössä suomalaisten toimijoiden kanssa”, Music Finlandin toiminnanjohtaja Tuomo Tähtinen sanoo.
Music Finland UK 2012–2013 -kärkihankkeen raportti on nyt saatavilla. Raportti esittelee hankkeen toimenpiteet, tavoitteet ja tulokset.
Ison-Britannian kärkihankkeen avainluvut ja tulokset 2012–2013
- 73 suomalaista artistia, yhtyettä, biisinkirjoittajaa, säveltäjää, orkesteria ja musiikkituotetta esiteltiin Ison-Britannian markkinoilla
- 40 uutta sopimusta solmittiin britti- ja suomalaistoimijoiden välillä
- Keskimäärin 13 uutta yhteistyökumppania jokaista hankkeeseen osallistunutta yritystä kohden
- 200 uutta avainkontaktia Music Finlandin verkostoon
- £579000 (n. 700 000 €) arvio mediaosumien kokonaisarvosta
- 1349 mediaosumaa 429 eri mediassa
- 118 brittiammattilaista vieraili 14 suomalaisessa musiikkitapahtumassa. Vieraat edustivat 66 musiikkialan yritystä ja 27 mediaa musiikkiyhtiötä musiikkiteollisuuden kaikilta eri sektoreilta kehitti liiketoimintaansa
- 8% kasvua musiikkivientiin Isoon-Britanniaan vuodesta 2011 vuoteen 2012
Lataa raportti kokonaisuudessaan tästä.