Music Finlandille uusi hallitus – puheenjohtajaksi Aku Toivonen

Music Finland ry:n syyskokouksessa valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Hallituksessa jatkavat uudeksi puheenjohtajaksi valittu Aku Toivonen (Elvis ry), Tapio Korjus (IndieCo ry / Rockadillo),Matti Lappalainen (Gramex ry / April Jazz) ja Ahti Vänttinen (Suomen Muusikkojen Liitto ry). Uusia jäseniä ovat Annu Mikkonen (Suomen Säveltäjät ry), Sirke Salovaara (Teosto ry), Wemppa Koivumäki (Musiikkituottajat – IFPI Finland ry / Sony Music Finland) ja Tom Frisk (Suomen Musiikkikustantajat ry / Kaiku Songs). Aku Toivonen toimii tällä hetkellä Säveltäjät ja Sanoittajat Elvis ry:n toiminnanjohtajana. Uusi hallitus aloittaa toimintansa 1.1.2015. Kiitämme Pekka Sipilää kuluneista vuosista ja mahtavasta työstä Music Finlandin toiminnan käynnistämisessä!

Sekä Toivonen että Music Finlandin toiminnanjohtaja Tuomo Tähtinen näkevät suomalaisen musiikin kansainvälistymisessä paljon mahdollisuuksia.

"Suomalaisella musiikilla on valtavasti kansainvälistä potentiaalia, ja siitä osoituksena on ollut musiikkiviennin jatkuva kasvu sekä suomalaisen musiikin monipuolinen menestyminen maailmalla. Music Finlandilla on tärkeä rooli kansainvälisten onnistumisten rakentamisessa. Tällaisessa taloustilanteessa on tärkeää pitää huoli siitä, että toimintaedellytykset ovat kunnossa, jotta voimme menestyä myös tulevaisuudessa”, Aku Toivonen sanoo.

”Laadukas sisältö on kansainvälistymisen edellytys, mutta kehityksen kärkeen ja maailman huipulle pääsemiseksi se ei yksinomaan riitä. Menestys syntyy määrätietoisesta panostuksesta verkostoihin, innovatiivisiin tekoihin sekä uudenlaiseen osaamiseen. Tähän tarvitaan sekä musiikkialan että yhteiskunnan tahtoa ja investointeja”, jatkaa Tuomo Tähtinen.

Musiikkialan seuraava yhteinen kärkihanke kohdistuu saksankieliseen Eurooppaan. Aus Finnland 2015–2016  on suurin koskaan toteutettu suomalaisen musiikin kansainvälistymishanke, joka kokoaa yhteen laajasti suomalaisen musiikkialan yritykset, tekijät ja esittäjät.

Kärkihankkeen tavoitteena on kasvattaa suomalaista musiikkivientiä ja edistää suomalaisen musiikin näkyvyyttä saksankielisessä Euroopassa ja muilla kohdemarkkinoilla, joihin markkina-alueen vaikutus heijastuu. Saksa on maailman kolmanneksi suurin musiikkimarkkina ja saksankielisellä alueella asuu lähes 100 miljoonaa ihmistä.