Motel Finlandia ja suomalainen metaversumi hurmasivat Austinissa
Music Finland järjesti yhdessä Business Finlandin ja Visit Finlandin kanssa koko päivän kestävän Suomi-tapahtuman osana SXSW-konferenssia Austinissa, Yhdysvalloissa 16.3.2022. Yhdistämällä suomalaisen musiikin ja teknologiaosaamisen, onnistuimme herättämään valtavasti kiinnostusta kansainvälisesti ja luomalla siltoja toimialarajojen välille. Suomalainen musiikki ja Music Finlandin uusi Motel Finlandia -konsepti oli näkyvämmin esillä kuin koskaan Austinissa – tapahtuma avasi Yhdysvaltojen markkinoihin kohdistuvat toimenpiteet, jotka ovat Music Finlandin fokuksessa vuonna 2022.
Austinissa, Teksasissa järjestettävä South by Southwest (SXSW) on maailman tärkeimpiä konferenssi- ja festivaalitapahtumia, jossa on esillä musiikkiala, filmiala ja teknologiayritykset. Kahden pandemiavuoden jälkeen pääsimme vihdoin toteuttamaan yhteisen projektimme Business Finlandin kanssa. Hankkeen valmistelu alkoi jo 2020 ja epävarman pandemiatilanteen keskellä moni asia varmistui vasta loppumetreillä. Jo nyt voi sanoa, että ponnistus kannatti. Uskallus toteuttaa hanke epävarmassa tilanteessa mahdollisti paremman näkyvyyden Austinissa, jossa kilpailu huomiosta on normaalisti raakaa.
Music Finlandin showcase oli brändätty tänä vuonna Motel Finlandiaksi. Motel Finlandia -showcase-konseptiin liittyy myös virtuaalinen ulottuvuus, jota hyödynnämme jatkossa muissakin tapahtumissa. Austinissa, Antone’s Nightclubissa, Motel Finlandian lavalle nousi neljä erinomaista ja omaperäistä artistia: Detalji, Antti Paalanen, Cyan Kicks ja Tomppabeats. Jos DJ-musiikin, viileän elektron, modernin rockin ja harmonikkamusiikin yhdistelmä saattaa kuulostaa järjettömältä, niin Austinissa se saattoi tuoda juuri kaivattua omaleimaisuutta, jolla erottautua massasta. Music Finlandin showcase keräsi yleisöä 290 henkeä illan aikana ja paikalla oli paljon kansainvälisiä musiikkialan vaikuttajia.
Motel Finlandia -konseptiin liittyy myös virtuaalinen ulottuvuus, jota hyödynnämme jatkossa eri tapahtumissamme.
Motel Finlandia -konsepti ei kuitenkaan rajoitu vain fyysiseen showcaseen. Business Finlandin virtuaalisella messuosastolla SXSW-tapahtumassa esiteltiin myös beta-versio virtuaalisesta Motel Finlandiasta, joka toimi osana showcasen markkinointia ja aktivoi ihmisiä tapahtuman aikana. Virtuaalinen tila toteutettiin yhdessä suomalaisen Arilynin kanssa, joka on tehnyt VR/AR-toteutuksia esimerkiksi Lil Nas X:lle ja Ozzy Osbournelle. Motel Finlandia on virtuaalinen tila, joka hakee inspiraatiota 1970-luvun syrjäisistä suomalaisista motelleista vanhojen valtateiden varrelta, ripauksella americanaa ja Twin Peaksia.
Sisäänpääsy Motel Finlandiaan tapahtuu mobiililaitteella tai tietokoneella ja sisällä on mahdollista tutustua tilan lisäksi musiikkiin, artisteihin jotka esiintyivät Austinissa ja suomalaiseen musiikkiin liittyvään kuvastoon. Koska Business Finlandin osaston teema oli metaverse, loimme myös linkin fyysisen ja virtuaalisen todellisuuden välille. Virtuaalisesta Motel Finlandiasta oli mahdollista hakea drinkkikuponki joka toimi Antone’sissa showcasen aikana. Saattaa kuulostaa pieneltä mutta vastaavat toteutukset ja esimerkit ovat vielä ani harvassa ja tämä elementti oli tärkeä osa markkinoinnissamme Austinissa.
Mistä puhumme kun puhumme metaversumista?
Metaverse, tai suomalaisittain metaversumi, on kuuma trendi josta puhutaan kaikilla aloilla. Usein keskustelussa hämärtyy mitä termillä edes tarkoitetaan. Ennen nimitystensä puolesta VR/XR/AR-yrityksiksi profiloituneet toimijat ovat nykyään metaverse-yrityksiä ja viimeistään Facebookin nimenmuutos Metaksi toi trendin kaikkien huulille.
Mistä siis puhumme kun puhumme metaversumista? Onko se nykyisen internetin korvaaja? Web 3.0 -infrastruktuurin visuaalinen ilmentymä? Uusi sosiaalinen media? Todellisuuden digitaalinen representaation joka mahdollistaa interaktion reaalimaailman kanssa? Pelillistetty versio nykyisistä digitaalisista applikaatioista? Oliko Second Life metaversumi? Onko Fortnite tai Roblox metaversumi vai peli? Onko metaversumi, jotain joka on vasta kehittymässä?
Pyrimme rohkaisemaan asiakkaitamme – vientiä tekeviä musiikkialan suomalaisyrityksiä – etsimään uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja luomaan kannustimia kokeiluja varten.
Moni määritelmä on varmasti osin totta ne eivät missään nimessä kaikki toteudu esimerkeissä, joita näemme ympärillämme nyt. Pitkään virtuaalimaailmoja kehittänyt amerikkalainen Raph Koster pohtii näitä kysymyksiä hyvin viimesyksyisessä kirjoituksessaan.
Virtuaaliset konsertit vain pieni osa virtuaalimaailmojen lupauksesta
Musiikkialalla metaversumi nousi puheenaiheeksi viimeistään pandemian aikana, kun artistien keikat peleissä ja muissa virtuaalimaailmoissa yleistyivät. Suuret levy-yhtiöt Warner, Sony ja Universal ovat kaikki tehneet avauksia tähän maailmaan ja käynnistäneet yhteistyötä teknologia- ja pelifirmojen kanssa. Decentralandissa järjestetty Metaverse Festival viime lokakuussa oli onnistunut esimerkki pienempien artistien kokeiluista virtuaalimaailmassa.
Virtuaaliset konsertit ovat kuitenkin vain pieni osa lupauksesta, jota musiikkibisneksen siirtyminen virtuaalisiin maailmoihin mahdollistaa. Musiikkialan näkökulmasta virtuaalimaailmat voivat toimia uutena yleisönä, esiintymispaikkana, sisältökirjastona, sisällöntuotannon alustana, kohtaamispaikkana, markkinapaikkana, viestintäkanavana tai jopa kokonaan uusina formaatteina, kuten NFT:t. Kuluttajien näkökulmasta Web 3.0 -maailma on jo nyt tuonut mahdollisuuden luoda digitaalisen identiteetin, joka mahdollistaa oman yksityisen datan suojaamisen, rahaliikenteen ja sosiaalisen kanssakäymisen hallinnan ilman kolmansia osapuolia.
Työkalut ja alustat viennin edistämiseen ovat monipuolisemmat kuin koskaan, ja meillä on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus lähteä kokeilemaan niitä.
Austinissa mukana ollut suomalaisten teknologiayritysten ryhmä osoitti, että Suomessa on valtavasti osaamista tällä alueella. Musiikkialan toimijoiden kannustaminen kokeilemaan uusia tapoja kehittää liiketoimintaa virtuaalimaailmoissa on kuitenkin haastavaa tilanteessa, jossa monien yritysten mahdollisuudet investoida uuteen on pandemian jälkeen heikoilla. Music Finland pyrkii rohkaisemaan asiakkaitaan – vientiä tekeviä musiikkialan suomalaisyrityksiä – etsimään uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja luomaan kannustimia kokeiluja varten.
Jos suomalaisen musiikin kansainvälinen kysyntä halutaan nostaa uudelle tasolle, ei pelkkä digimarkkinointi, suoratoisto ja showcase-esitykset riitä. Työkalut ja alustat viennin edistämiseen ovat monipuolisemmat kuin koskaan, ja meillä on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus lähteä kokeilemaan niitä.
Music Finlandin SXSW-hanke oli osa tänä vuonna käynnistynyttä Musiikkialan kasvustrategiahanketta, jota rahoitetaan Euroopan Unionin Next Generation EU -rahoituksella, jota kanavoidaan RRF (Recovery and Recilience Facility) -tuen kautta kansallisesti opetus- ja kulttuuriministeriön toimesta. EU-rahoituksen kriteerejä ovat uusien teknologioiden kokeilu kulttuuri ja luovien alojen digitaalisten tietovarantojen ja sisältöjen tuottamiseen ja tarjoamiseen. Osana hanketta teemme kuluvan vuoden aikana konkreettisia pilottiprojekteja sekä osallistamme asiakkaitamme niihin.