Kuulumisia CMJ -showcasefestivaalilta

Music Finlandin projektipäällikkö Miika Särmäkari kävi New Yorkissa CMJ -showcase-tapahtumassa 21.–25.10. Lue Miikan ajatuksia tapahtumasta.

CMJ on jo 80-luvun alusta asti järjestetty ja nykyisin erityisesti showcase-ympäristönä tunnettu bänditapahtuma New Yorkissa. Itse konferenssi ja sen paneelit ja workshopit pidettiin tänä vuonna Manhattanin Lower East Sidella NYU:n Kimmel Centerissä. Oheistapahtumia sekä keikkoja järjestettiin pääasiassa alueen lähistöllä sekä Brooklynin Williamsburgissa ja sen lähialueilla. 

Konferenssi oli aihealueiltaan vakuuttava. Paneelien otsikot ja sisällöt käsittelivät paljolti musiikiteollisuuden digitalisoitumista ja sen tuomia mahdollisuuksia, levy-yhtiö -toimintojen pirstaloitumista ja monikanavaisen viestimisen sekä markkinoinnin mahdollisuuksia. Kyse ei siis ollut täysin tyypillisistä musiikkiseminaarin aiheista, joissa sisällöt keskittyvät pääosin musiikkialan eri sektorien toimijoihin.Järjestävä taho CMJ onkin alunperin mediatalo: puhujien luennot sivuavat musiikkikenttää lähes poikkeuksetta, mutta ovat myös hyvin PR-, viestintä- ja mediasävyisiä. Delegaatteja tapahtuma keräsi Australiasta ja Uudesta Seelannista Etelä-Afrikkaan ja Eurooppaan. Luonnollisesti Yhdysvaltojen ja Kanadan musiikkiteollisuuden osaajien läsnäolo oli myös vahva. Kimmel Centerin Kansainvälinen päivä tarjosi hyviä verkottumismahdollisuuksia. 

Showcase-keikoilla huomiota online-mediassa saivat erityisesti suosittujen labeleiden showcase-illat sekä selkeästi useamman keikan festivaalin aikana eri puolilla kaupunkia soittaneet yhtyeet. Mm. Bella Union ja muut suositut labelit sekä mediatahot kuten Pitchfork ja Brooklyn Vegan järjestivät jälleen kukin oman CMJ-iltansa. CMJ onkin sopiva keikkapaikka nimenomaan Indie-labeleiden ja skenen artisteille, sillä mahdollisuudet online-näkyyvyyden ja pressin saamiseen ovat verrattain hyvät. Aivan ilman olemassaolevaa läsnäoloa ei välttämättä paikalle kannata lähteä, sillä vain tiettyjen yhteistyökumppanien kanssa järjestetyt keikkatapahtumat saavat todellista näkyyvyyttä mediassa. Myöskään labelia ei kannata tänne lähteä itselleen metsästämään, mutta jo valmiilla pienelläkin preesenssillä, yhteistyökumppanien, kuten agentin ja sopivan pr:n löytäminen voi olla otollista.

Vaikka keikkapaikkojen äänentoistot eivät aina ole huippuluokkaa, on tapahtumista tiedottaminen hoidettu sujuvasti ja tyypillisemmätkin illat vetävät kaupungin luonteen mukaisesti yleisöä paikalle. CMJ ei ole nykyisin enää yhtä tyylikäs ja varma showcase-ympäristö indie-bändeillekään kuin esimerkiksi Northside Festival (kesäkuussa) ja muut kaupunkilaisten suosiossa olevat uudet tapahtumat. Alan kontakteja ja uusia mahdollisuuksia janoaville CMJ on kuitenkin ympäristönä luotettavampi seminaariohejlmansa ja perinteidensä vuoksi. Indie-bändin lisäksi mahdollisuuksia on jazz-bändeille ja artisteille. 

CMJ on myös hyvä ympäristö College Radio -skeneen ja sen vaikuttajiin tutustumiseen, sillä tapahtuma vetää yliopisto-opiskelijoita ja college-skenen musiikkivaikuttajia yhä huomattavasti. Vuonna 2015 CMJ järjestetään jälleen lokakuussa 2015.