Beats, Rhymes & Helsinki kokosi yhteen Suomen ja Saksan hiphop-ammattilaisia

Music Finland järjesti tällä viikolla kolmipäiväisen hiphop-biisintekoleirin Beats, Rhymes & Helsinki. Helsinkiläisessä The Grind -levytysstudiossa toteutettu työpaja toi yhteen 15 suomalaista hiphop-tuottajaa ja -artistia, heidän kahdeksan saksalaista kollegaansa sekä kolme manageria.

Leirin idea oli, että suomalaiset tuottajat ja biisintekijät tekevät musiikkia saksalaisten rap-artistien kanssa ja vastaavasti suomalaiset räppärit työskentelevät saksalaisten tuottajien kanssa. Eri ryhmissä työstettiin leirin kuluessa kaikkiaan 18 kappaletta, joista ainakin osa julkaistaan artistien tulevilla levyillä heidän kotimaissaan.

Hankkeen tarkoitus on avata suomalaisille hiphop-tuottajille ovia saksankielisen Euroopan markkinoille ja kannustaa suomalaisia artisteja yhteistyöhön saksalaisten kollegoidensa kanssa.

Aus Finnland -kärkihankkeeseen kuuluva Beats, Rhymes & Helsinki oli osa Music Finlandin pitkäjänteistä teosvienninedistämistyötä biisinkirjoittajien ja tuottajien kansainvälistymisen eteen. Ensimmäinen hiphop-työpaja järjestettiin keväällä 2015.

Saksalainen tuottaja Max Mostley oli toista kertaa uransa aikana biisintekoleirillä. Helsingissä hän työskenteli muun muassa turkulaisen räppärin Tippa-T:n kanssa.

”Tippa-T on rento ja viileä tyyppi, mutta itse biisistä tuli tosi energinen” Mostley kertoo.

”On ollut hienoa oppia tuntemaan suomalaista hiphop-kulttuuria ja ihmisiä jotka tekevät sitä. Kaikki tyypit täällä ovat todella mukavia ja meitä on pidetty hyvinä: viety kädestä pitäen ympäriinsä ja annettu hyvää ruokaa”, Mostley sanoo. ”Tällainen työskentelytapa sopii minulle. Uusien ihmisten tapaamisesta saa inspiraatiota ja ideoita!”, hän innostuu.


Saksalaisartisti Finna äänittämässä osuuksiaan The Grind -studiossa.

Saksalaisartisti Hanybal puolestaan kertoo, ettei ole koskaan ennen Suomeen tuloaan päässyt tekemään kappaletta tuottajien kanssa alusta saakka:
”Tämä oli ensimmäinen kerta, kun olen tuottajan kanssa studiossa kasaamassa taustabiittiä. Räppäsin siis eilen ensi kertaa urani aikana sellaiseen taustaan, joka on räätälöitynä minulle tehty! Yonas (Joonas Laaksoharju) ja Jarkko (Ehnqvist) tekivät minulle biitin, josta tykkäsin paljon”, Hanybal kehuu.

Max Mostley on innostunut suomalaisten energiasta ja osaamisesta: ”Olisi mahtavaa työskennellä näiden ihmisten kanssa jatkossakin. Saksassa ei ole nimittäin lainkaan tyypillistä, että rap-artistit tekevät yhteistyötä ulkomaalaisen kollegoidensa kanssa ja jos tekevät, tulokset eivät aina ole kauhean hyviä. Saksassa pidetään kotimainen ja ulkomainen hiphop omissa karsinoissaan.”

Suomalaisartisti Brandon Bauer on mukana ’toplinerin’ roolissa, eli hän kirjoittaa kappaleisiin soolomelodioita. Hänen mukaansa roolit ovat kuitenkin hyvin venyviä.

”Kommunikaatio eri kielillä – englanniksi, suomeksi ja saksaksi – on tuonut vähän haastetta sessioihin. Saksaa osaava suomalaislaulaja Ilta on onneksi tulkannut välillä!”, Bauer kertoo.

Millainen saksalaisten tekijöiden ammattitaito on ollut?

”He ovat kovatasoista porukkaa, tyyppejä joilla on vahva visio. Sanotaan suoraan, mikä toimii ja mikä ei toimi. Räppäri Finna yllätti, sillä hän on vielä aika kokematon mutta hänellä on niin paljon annettavaa. Usein ei näe sellaista tyyppiä, joka tulee studioon tuntemattomien tekijöiden keskelle ja kirjoittaa samalta istumalta kaksi säkeistöä ja kertosäkeen”, Bauer innostuu.