A-Pop Castlessa tehtiin musiikkia ja verkostoiduttiin Lapin maisemissa

Viime perjantaina 4.2.2016 päättyi Music Finlandin järjestämä Aasian markkinoille suunnattu biisityöpaja A-Pop Castle. Workshop pidettiin Kuusamon Rukatunturilla 1.–4.2. ja siihen osallistui kaikkiaan 25 ammattilaista Japanista, Koreasta ja Taiwanista. Tuohon joukkoon lukeutui artisteja, lauluntekijöitä, levy-yhtiöiden A&R-työntekijöitä, musiikkikustantajia ja managereita. Suomesta mukaan oli valikoitunut parikymmentä musiikintekijää ja kustantajaa.

A-Pop Castlen suomalaisosallistujat oli valittu hakemusten perusteella. Osallistuneita kirjoittajia edusti neljä eri kustannusyhtiötä: Elements Music, HMC Publishing, Sugar House Publishing ja Warner/Chappell Music Finland.

Tärkeimpiä tapahtumaan osallistuneita aasialaisyhtiöitä olivat YG Entertainment ja JYP Entertainment, jotka kuuluvat Korean suurimpien levy-yhtiöiden joukkoon, sekä japanilaiset levyjätit King Records ja Universal Music Japan.

Taiwanilaislaulaja Waa Wei (oik) sekä musiikintekijät Nisse Nybäck ja Alex Ni (Taiwan).

Uudet työryhmät päivittäin


Musiikintekijöistä muodostettiin seitsemän päivittäin vaihtuvaa kirjoitusryhmää. Ryhmät työskentelivät aasialaisyhtiöiltä saamiensa ohjeistusten parissa, tavoitteenaan tehdä kappaleita aasialaisartistien esitettäviksi ja julkaistaviksi.

"Se kokemus että sain työskennellä inspiroivien, lahjakkaiden ja hyväsydämisten tuottajien kanssa oli elämää muuttava. Tämä on juuri sitä, mitä rakastan tehdä”, kehui Japanin Sony Music Publishing -yhtiön Mayu Wakisaka.

Suomalainen lauluntekijä Teemu Lillrank puolestaan kertoo, että osallistujien taso on ollut erinomainen.

”Jokaisessa sessiossa oli hyvä fiilis ja aasialaiset toivat mukaan omaa asiantuntemustaan ja musikaalisuuttaan.”

Kolmen päivän kirjoitus- ja tuotantotyön lisäksi paikalla olevat musiikkiyhtiöiden edustajat verkostoituivat keskenään ja suomalaiskirjoittajia edustavat kustannusyhtiöt esittelivät kirjoittajiensa tekemää musiikkia aasialaisostajille. A-Pop Castlen päätyttyä siellä syntyneiden kappaleiden oikeuksia hallinnoivat kustannusyhtiöt jatkavat niiden tarjoamista levy-yhtöille ja artisteille Aasiassa.

Koko A-Pop Castle -ryhmä Rukatunturin talvisissa maisemissa.

Talviurheilua ja Lapin eksotiikkaa


Työnteon lomassa päästiin myös nauttimaan Kuusamon luonnosta. Tapahtuma järjestettiinkin tarkoituksella helmikuussa, jolloin Lapin talvi on parhaimmillaan. Suomalainen eksotiikka ja matkailuosaaminen saivat viikon aikana paljon näkyvyyttä aasialaisosallistujien sosiaalisen median kanavilla. Ohjelmassa oli esimerkiksi koskikelluntaa bisnesväelle ja mäenlaskua kirjoittajille.

"Sijainti on rauhallinen ja hiljainen ja majoitukset olivat ihastuttavia", kertoi JYP Entertainment -yhtiön Jane Kim.

A-Pop Castlen viimeinen päivä huipentui yhteiseen illalliseen sekä yhteensä 21 työpajassa valmistuneen kappaleen kuunteluun. Laulujen tyylilajit vaihtelivat r&b-henkisestä K-popista (Korean pop) Japanin markkinoita varten kirjoitettuihin elektronisiin J-pop-kappaleisiin. Illan kruunasivat Kuusamon taivaan tarjoamat revontulet, jotka olivat valtaosalle osallistujista ennen näkemätön ilmiö.

"Olen iloinen, että sain tavata paljon uskomattomia suomalaisia laulunkirjoittajia tällä leirillä. He olivat myös hienoja ihmisiä. Olen myös nauttinut Music Finlandin meille järjestämistä talvilajeista, kuten hiihto ja jokikellunta. Haluaisin osallistua kollegoideni ja kirjoittajiemme kanssa uudelleen, jos mahdollisuus tulee!” kehuu Japanin Sony Music Publishing -kustannusyhtiölle työskentelevä Yasuhiro Suzuki.

Musiikintekijä Mikko Tamminen sekä japanilaisartisti Sayaka Shionoya ja King Records -yhtiön A&R-työntekijä.

Aasiassa on suuri kysyntä suomalaisille kappaleille


A-Pop Castle järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2013 ja on pidetty nyt kaikkiaan kolme kertaa. Aasia on valikoitunut suomalaisen kappaleviennin kohdealueeksi, koska maanosan musiikkimarkkinoilla on jatkuva kysyntä sävellyksille ja pohjoismaisten musiikintekijöiden työnjälkeä arvostetaan siellä suuresti.

”Japani on maailman toiseksi suurin musiikkimarkkina heti Yhdysvaltojen jälkeen ja myös Korea yksi maailman kymmenestä suurimmasta. Lisäksi korealaisartistit ovat erittäin suosittuja kautta Aasian”, toteaa Music Finlandin kansainvälistymisen tiimijohtaja Sami Häikiö.

Tuoreesta Music Finlandin tekemästä raportista Suomalaisten musiikintekijöiden popkappaleet maailmalla – Selvitys teosviennin käytännöistä, nykytilasta ja menestystarinoista käy ilmi, että suomalaisten musiikintekijöiden kappaleita on julkaistu kaikissa maanosissa. Markkina-alueista korostuvat Eurooppa ja Aasia, kärkimaiden ollessa Saksa, Yhdysvallat sekä Japani. Koko selvitys löytyy PDF-muodossa täältä.

A-Pop Castlen rahoittajana toimi opetus- ja kulttuuriministeriö, Musiikin edistämissäätiö MES sekä osallistuneet yritykset. Pääyhteistyökumppaneita olivat Finnair ja Genelec. Muita yhteistyökumppaneita olivat Ruka, Vallila ja Makia.

Lisää kuvia A-Pop Castlesta löydät Music Finlandin Facebook-sivulta sekä Instagram-sivulta.