Music Finlandin suomalaisen musiikin kärkihanke 2015–2016 kohdistuu saksankieliseen Eurooppaan. Kärkihankkeen tavoitteena on monipuolisesti edistää suomalaisen musiikin kansainvälistymistä ja kasvattaa musiikkivientiä sekä suomalaisen musiikin näkyvyyttä saksankielisessä Euroopassa.
Nyt on haettavissa tukea vuonna 2014 tehtäville toimenpiteille. Tuen tarkoituksena on edistää vuoden 2015–2016 musiikkiviennin kärkihankkeen toimenpiteiden valmistelua. Vuosina 2015–2016 käytettävät kärkihankkeen tuet tulevat hakuun myöhemmin. Nyt haettavat tuet ovat UK-hankkeesta siirrettyjä työ- ja elinkeinoministeriön tukia.
Hae tukea saksankieliseen Eurooppaan suuntautuvan kärkihankkeen valmisteluun
Music Finland koordinoi vuonna 2014 työ- ja elinkeinoministeriön tukea saksankielisessä Euroopassa tapahtuviin hankkeisiin. Voit hakea tukea:
- PR-toimistojen tai markkinointiviestinnän ammattilaisten palkkiot (ei tuensaajayrityksen sisäiset palkkakulut)
- Ulkomaalaisten konsulttien palkkiot
- Markkinointimateriaalit ja paino
- Valo- ja videokuvaus (ei musiikkivideot)
- Kielentarkastus ja kääntäminen
- Mainostila
- Markkinatutkimukset ja kyselyt
- Rahti ja kuljetukset
- Päivärahat
- Matkaliput ja kuljetus (ei keikkamatkat)
- Majoitus (ei keikkamatkat)
- Saksankielisen Euroopan ammattilaisvieraiden matkakulut Suomeen
Tuki on osa vuosien 2015–2016 saksankielisen Euroopan kärkihankkeen valmistelevia toimenpiteitä.
Huomaa, että tuki koskee ainoastaan vuoden 2014 aikana tehtäviä toimenpiteitä. Vuosina 2015–2016 käytettävät kärkihankkeen tuet tulevat hakuun myöhemmin.
Huom! Tukea voi käyttää myös Isoon-Britanniaan kohdistuviin vientitoimenpiteisiin.
Hae tukea jos
- markkinoit lanseeraamaasi musiikkituotetta (esim. artisti, yhtye tai albumi) saksankielisessä Euroopassa
- käyt neuvotteluja mahdollisten yhteistyökumppaneittesi kanssa kohdealueella
- käytät tuotteesi markkinointiin ja PR-työhön paikallista PR-toimistoa tai konsulttia
- tähtäät toimenpiteilläsi tuotteesi tunnetuksi tekemiseen
- tuotteesi lanseeraus nojautuu selkeään promootiokokonaisuuteen kohdemarkkinoilla ja
- tuotelanseeraus toteutuu annetun tukipäätöksen jälkeen ja 31.12.2014 mennessä
Kenelle voidaan myöntää tukea?
Yleiset kriteerit ovat vastaavat kuin muissakin työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamissa vientihankkeissa:
- Tuen saajan tulee olla yritys/yhdistys/säätiö/toiminimi, joka on rekisteröity Suomeen
- Tuen saajalla tulee olla myytävä vientituote ja tuotteen on oltava suomalainen (avainlipun kriteerit)
- Tuen saajan on oltava koko hankkeen ajan (hakemushetkellä, vientitoimenpiteiden aikana sekä raportointihetkellä) yritysrekisterissä ja ennakkoperintärekisterissä, eikä yrityksellä saa olla verovelkaa
- Tuen saaja sitoutuu raportoimaan hankkeen toteutumisesta ja tuloksista ohjeistetulla tavalla sekä keräämään raportointia varten tarvittavat aineistot hankkeen aikana.
Huomioi, että voit saada tukea vain niihin kuluihin, jotka ovat syntyneet annetun tukipäätöksen jälkeen ja 31.12.2014 mennessä.
PR-tuki voi olla 1 000-10 000 euroa/hanke ja enimmillään 65 prosenttia hankkeen toteutuneista kuluista pienillä, 50 prosenttia keskisuurilla ja 25 prosenttia suurilla yrityksillä.
Miten tukea haetaan ja milloin saajat julkaistaan?
Haku on avoinna 30.6.–10.8.2014. Hakijoille ilmoitetaan tukipäätöksistä kahden viikon sisällä hakuajan päättymisestä. Hakuajoista tiedotetaan Music Finlandin verkkosivuilla, uutiskirjeissä ja Facebookissa.
Tukea haetaan sähköisellä lomakkeella hakuaikojen puitteissa. Sähköiseen lomakkeeseen täytetään myös hankkeen budjetti. Halutessasi voit liittää hakemukseen mukaan myös hankkeesi kokonaissuunnitelman. Huomioi kuitenkin, että kaikki pyydetyt tiedot tulee täyttää suoraan lomakkeen vastauskenttiin. Täyttöohjeet löydät lomakkeen kysymysten yhteydestä.
Music Finland edellyttää, että hakija sitoutuu noudattamaan haun yhteydessä annettuja ohjeita ja toimimaan esittämänsä suunnitelman mukaan. Käsiteltäväksi ei oteta faksilla, sähköpostilla tai postitse lähetettyjä eikä myöhästyneitä hakemuksia.
Täytä hakemus TÄSTÄ.
Hakuaika päättyy 21.11.2014.
Miten tuen saajat valitaan?
Hakemuksia arvioidaan seuraavien ehtojen avulla:
- Hankkeen merkitys artistin, yhtyeen tai biisinkirjoittajan kansainvälistymiselle sekä yrityksen kansainvälistymisstrategialle
- Hakijan toiminnan ammattimaisuus
- Työskentelyn pitkäjänteisyys kohdemarkkinalla
- Suunnitelman ja hankkeen toteuttamiskelpoisuus
- Kohdemarkkinan asiantuntemuksen käyttö ja yhteistyökumppaneiden laatu
- Kysyntä kohdemarkkinalla