Music Finland UK 2012-2013

Music Finlandin suomalaisen musiikkiviennin kärkihanke kohdistuu vuosina 2012-2013 Isoon-Britanniaan. Kärkihankkeen tavoitteena on kasvattaa suomalaista musiikkivientiä ja edistää suomalaisen musiikin näkyvyyttä Isossa-Britanniassa ja muilla kohdemarkkinoilla, joihin brittimarkkinan vaikutus heijastuu.

Mitä toimintoja kärkihanke sisältää?

1. Projektipäällikön palvelut
Kärkihankkeen projektipäällikkönä toimii Riku Salomaa, joka työskentelee riippumattoman ohjausryhmän alaisuudessa. Kärkihanketta hallinnoidaan Helsingistä käsin, mutta projektipäällikkö työskentelee tiiviisti myös Lontoossa ja muualla Isossa-Britanniassa hankkeen aikana.
Projektipäällikkö hallinnoi kärkihanketta ja etsii aktiivisesti suomalaisille toimijoille relevantteja kontakteja Isosta-Britanniasta. Hän myös koordinoi vientiohjelmia ja vastaa Music Finlandin Isoon-Britanniaan suuntautuvien hankkeiden tuotannosta ja viestinnästä.

2. Vientiohjelmat: Verkostot ja PR, Live ja Vientistrategiat
Kärkihanke jakaantuu kolmeen vientiohjelmaan, joita ovat Verkostot ja PR, Live sekä Vientistrategiat. Haku kärkihankkeen vientiohjelmiin on päättynyt. 

Music Finland UK Vientiohjelmat

3. Media- ja ammattilaisvierailuohjelma
Kärkihankkeen media- ja ammattilaisvierailuohjelmassa kutsutaan brittiläisiä median edustajia ja alan ammattilaisia keskeisille suomalaisille festivaaleille ja Musiikki & Media -tapahtumaan. Voit antaa ehdotuksesi kutsuttavista henkilöistä Riku Salomaalle (riku.salomaa@musicfinland.fi). Vuonna 2013 media- ja ammattilaisvierailuohjelman sisältämät tapahtumat ovat

  • Musica Nova, helmikuu
  • Tuska, kesäkuu
  • Rock The Beach, kesäkuu
  • Kuudes Aisti, heinäkuu
  • Flow Festival, elokuu
  • Musiikki & Media, lokakuu
  • We Jazz, joulukuu

4. Yhteisvientihankkeet ja tapahtumat
Music Finland koordinoi kärkihankkeen kautta suomalaisyrityksille ja -artisteille työ- ja elinkeinoministeriön matkatuet ja yhteismarkkinoinnin useisiin Isossa-Britanniassa järjestettäviin musiikkialan ammattilaistapahtumiin. Lue tapahtumista lisää osoitteessa www.musicfinland.fi/fi/tapahtumat.

Music Finlandin kärkihanketta rahoittavat työ- ja elinkeinoministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, ulkoasiainministeriö sekä Musiikin edistämissäätiö MES. Kärkihanketta tukevat lisäksi Suomen Lontoon instituutti ja Suomen Lontoon suurlähetystö. 

Kenelle voidaan myöntää tukea kärkihankkeen vientiohjelmista?

Vientiohjelmien yleiset kriteerit ovat vastaavat kuin muissakin Music Finlandin vientihankkeissa:

  • Tuen saajan tulee olla yritys/yhdistys/säätiö/toiminimi, joka on rekisteröity Suomeen
  • Tuen saajalla tulee olla myytävä vientituote ja tuotteen on oltava suomalainen (avainlipun kriteerit)
  • Tuen saajan on oltava koko hankkeen ajan (hakemushetkellä, vientitoimenpiteiden aikana sekä raportointihetkellä) yritysrekisterissä ja ennakkoperintärekisterissä, eikä yrityksellä saa olla verovelkaa
  • Tukea saava yritys sitoutuu raportoimaan hankkeen toteutumisesta ja tuloksista ohjeistetulla tavalla sekä keräämään raportointia varten tarvittavat aineistot hankkeen aikana.

Miten tuen saajat valitaan?

Hakemuksia arvioidaan seuraavien ehtojen avulla (vientiohjelmissa lisäksi yksilöllisiä hakuehtoja):

  • Hankkeen merkitys artistin, yhtyeen tai biisinkirjoittajan kansainvälistymiselle sekä yrityksen kansainvälistymisstrategialle
  • Hakijan toiminnan ammattimaisuus
  • Työskentelyn pitkäjänteisyys kohdemarkkinalla
  • Suunnitelman ja hankkeen toteuttamiskelpoisuus
  • Kohdemarkkinan asiantuntemuksen käyttö ja yhteistyökumppaneiden laatu
  • Kysyntä kohdemarkkinalla
  • Hankkeen tavoitteet ja mittarit

Miten vientiohjelmiin haetaan ja milloin valinnat julkistetaan?

Verkostot ja PR- sekä Live-vientiohjelmien haku on jatkuva ja tukea jaetaan vuoden 2012 loppuun asti tai niin kauan kuin tukea riittää. Hakijoille ilmoitetaan tukipäätöksistä noin kerran kahdessa kuukaudessa. Vientistrategiat-vientiohjelman haku on auki kerran vuoden 2012 ja kerran vuoden 2013 aikana. Hakijoille ilmoitetaan tukipäätöksistä kahden viikon sisällä hakuajan päättymisestä. Hakuajoista tiedotetaan Music Finlandin verkkosivuilla, uutiskirjeissä ja Facebookissa.

Vientiohjelmiin haetaan sähköisellä lomakkeella hakuaikojen puitteissa. Sähköiseen lomakkeeseen täytetään myös hankkeen budjetti. Halutessasi voit liittää hakemukseen mukaan myös hankkeesi kokonaissuunnitelman. Huomioi kuitenkin, että kaikki pyydetyt tiedot tulee täyttää suoraan lomakkeen vastauskenttiin. Täyttöohjeet löydät lomakkeen kysymysten yhteydestä.

Voit hakea mukaan myös useampaan kuin yhteen vientiohjelmaan. Huomioi kuitenkin, että tukia myönnetään samoihin kuluihin vain yhdestä vientiohjelmasta kerrallaan.

Music Finland edellyttää, että hakija sitoutuu noudattamaan haun yhteydessä annettuja ohjeita ja toimimaan esittämänsä suunnitelman mukaan. Käsiteltäväksi ei oteta faksilla, sähköpostilla tai postitse lähetettyjä eikä myöhästyneitä hakemuksia.

Vientiohjelmat

Tutustu kärkihankkeen vientiohjelmiin tässä alla. 

Verkostot ja PR

Music Finland UK -kärkihankkeen Verkostot ja PR -vientiohjelmassa tarjotaan suomalaisille musiikkialan toimijoille tuloksellisia kontakteja ja pyritään kehittämään yleistä musiikkialan kontaktipintaa. Ohjelmalla myös pyritään kasvattamaan  suomalaisyritysten markkinointi- ja PR-investointien kokoa ja lisäämään suomalaisen musiikin medianäkyvyyttä Isossa-Britanniassa.

Hae tukea Verkostot ja PR -vientiohjelmasta jos

  • markkinoit lanseeraamaasi tuotetta (esim. artisti, albumi tai biisinkirjoittaja) Isossa-Britanniassa
  • käytät tuotteesi markkinointiin ja PR-työhön ulkopuolista, paikallista PR-toimistoa tai vastaavaa toimijaa
  • tähtäät hankkeella tuotteesi tunnetuksi tekemiseen sekä kulutuskysynnän ja myynnin edistämiseen
  • tuotteesi lanseeraus nojautuu selkeään promootiokokonaisuuteen kohdemarkkinoilla ja
  • tuotelanseeraus toteutuu annetun tukipäätöksen jälkeen ja 30.12.2013 mennessä.

Huomioi, että voit saada vientiohjelmasta tukea vain niihin kuluihin, jotka ovat syntyneet annetun tukipäätöksen jälkeen ja 30.12.2013 mennessä.

Verkostot ja PR -vientiohjelman tuki voi olla 1 000-10 000 euroa/hanke ja maksimissaan 65 prosenttia hankkeen toteutuneista kuluista pienillä, 50 prosenttia keskisuurilla ja 25 prosenttia suurilla yrityksillä.

Verkostot ja PR -vientiohjelman haku on päättynyt.

Live

Live-vientiohjelmassa tuetaan suomalaisten artistien kiertueita ja showcaseja Isossa-Britanniassa ja pyritään edistämään suomalaisten artistien kiinnityksiä maan festivaaleille ja konsertteihin. Ohjelmassa jaettava tuki on strateginen työkalu ja investointi artistin kilpailukyvyn parantamiseksi.

Hae tukea Live-vientiohjelmasta jos

  • järjestät artistillesi/yhtyeellesi kiertueen, joka on vähintään neljän esiintymisen sarja Isossa-Britanniassa. Sarjan ei tarvitse olla yhtäjaksoinen, mutta kaikki esiintymiset tulee voida lukea samaan kiertueeseen kuuluvaksi. Kiertue voi olla osa laajempaa kiertuekokonaisuutta, mutta rahoituspäätöstä arvioitaessa huomioidaan vain Isoon-Britanniaan kohdistuva kiertuesuunnitelma ja -budjetti.
  • vaihtoehtoisesti järjestät artistillesi/yhtyeellesi showcasen, joka tähtää merkittävään yhteistyökumppanuuteen tai näkyvyyden kasvattamiseen Isossa-Britanniassa. Tuen voi kohdistaa joko Isossa-Britanniassa tapahtuvan showcasen tuotantokuluihin ja artistien sekä edustajien matkakuluihin tai Suomessa tapahtuvaan showcaseen kutsuttavien ulkomaisten ammattilaisten matkakuluihin.
  • järjestät ja toteutat kiertueen tai showcasen yhteistyössä paikallisten kumppaneiden kanssa
  • kiertue tai showcase on sidoksissa olemassa olevaan tai lähitulevaisuudessa tapahtuvaan julkaisuun tai muuhun selkeään promootiokokonaisuuteen Isossa-Britanniassa
  • kiertue tai showcase toteutuu annetun tukipäätöksen jälkeen ja 30.12.2013 mennessä.

Huomioi, että voit saada vientiohjelmasta tukea vain niihin kuluihin, jotka ovat syntyneet annetun tukipäätöksen jälkeen ja 30.12.2013 mennessä.

Live-vientiohjelman tuki voi olla 1 000-10 000 euroa/hanke ja maksimissaan 50 prosenttia hankkeen toteutuneista kuluista pienillä ja 25 prosenttia keskisuurilla ja suurilla yrityksillä.

Live-vientiohjelman haku on päättynyt.

Vientistrategiat

Vientistrategiat-vientiohjelmassa aktivoidaan suomalaisia musiikkialan toimijoita investoimaan Isoon-Britanniaan ja tuetaan erilaisten vientistrategioiden toteuttamista. Vientistrategia voi koskea yksittäisen artistin, yhtyeen, biisinkirjoittajan, brändin, tuotteen tai kokonaisen yrityksen vientitoimintaa.

Hae tukea Vientistrategiat-vientiohjelmasta jos

  • suunnittelet systemaattista, Isoon-Britanniaan suuntautuvaa artisti-, brändi-, yritys- tai tuotekohtaista vientistrategiaa ja
  • toteutat strategiassasi määritellyt toimenpiteet Isossa-Britanniassa annetun tukipäätöksen jälkeen ja 30.12.2013 mennessä.

Huomioi, että voit saada vientiohjelmasta tukea vain niihin kuluihin, jotka ovat syntyneet tukipäätöksen jälkeen ja 30.12.2013 mennessä.

Vientistrategiat-vientiohjelman tuki voi olla 5 000-15 000 euroa/hanke ja maksimissaan 65 prosenttia hankkeen toteutuneista kuluista pienillä, 50 prosenttia keskisuurilla ja 25 prosenttia suurilla yrityksillä.

Vientistrategia-ohjelman haku on päättynyt.

Vientiohjelmiin valitut yritykset 2012-2013

2012

Verkostot ja PR

Annamaija Music Company ky
Astra Music Oy
Piikkikasvi Agency Oy
Grandpop Records
Hinterland Oy
Kieku Music Management AY
Viva Media Oy
Osmos Music
Sublime Music Agency Oy
Svart Records ky
Fat Lady Oy
GAEA Booking & Records
Renaissance Man Art & Science Ay
Rockadillo Records T:mi
Scandal Recording Oy
Signal Life Oy
Svart Records Ky
Symptom Distribution Ky
T:mi Anssi Växby
Ektro
Hinterland Oy
Pekka Tynkkynen
Solina Records
Musopia Oy
Satellite Stories Oy
Ultratone Oy
Viva Media Oy
Avanti ry

Live

T:mi Lefta
Annamaija Music Company ky
Bluesland Productions Oy
Fat Lady Oy
Hinterland Oy
Keepers of real osk
Kustannusosakeyhtiö Kärki
Metalheim Oy
Piikkikasvi Agency Oy
Grandpop Records
Poplandia Music Oy
Musica nova Helsinki/Helsinki-viikon säätiö
GAEA Booking & Records
Helsingin lyhytaikaiskoti ja työpaja Lyhty ry
Jerry & Outlaws
Joonas Haavisto Productions
Kieku Music Management Ay
Mad Money Makers Ay
T:mi Lefta
Pekka Tynkkynen
PutkiMusic Productions
Defunensemblen kannatusyhdistys ry
Satellite Stories Oy
Ultratone Oy

Vientistrategiat

B Publishing
El Camino Helsinki
Elements Music Oy
Flow Festival Oy
Jenkatehdas Oy
Soliti
T:mi Lefta
The Fried Music Oy
We Jazz Oy
Fullsteam Records Oy

2013

Verkostot ja PR

Satellite Stories Oy
Johanna Juhola Music
T;mi Lefta
Annamaija Music Company Ky
Fat Lady Oy
PutkiMusic Productions
Supertab Music Oy
Eeti Nieminen Tmi
Helsingin Barokkiorkesterin yhdistys Ry
Solina Records
Tmi Sami Suova/Expo
Kieku music management Ay
Yume Records
Svart Records Ky
New Generation opera Oy
Aki Rissanen Tmi
Brothers Incorporated Oy
Last Man standing Oy
Renaissance Man
Vladislav Delay Music Oy
Kaiku Agency Oy

Live

PutkiMusic Productions
T;mi Lefta
Fat Lady Oy
Annamaija Music Company Ky
Scandal
Satellite Stories Oy
Johanna Juhola Music
Helsingin lyhytaikaiskoti- ja työpaja Lyhty Ry
Mesakumm
Poplandia Music Oy
RedBerg Agency
Valoa Pohjolaan Ry
Texicalli Records Oy
Ooppera skaala Ry
Annamaija Music Company Ky
GAEA Records Oy

Vientistrategia

Popularista
T;mi Lefta
El Camino Helsinki
Flow Festival Oy
Jenkatehdas Oy
Kieku music management Ay
LCMDF Music
Money Cash Flow Oy
Fullsteam Management Oy
Brothers Incorporated Oy
Moshfish Helsinki Oy