Midem 2014

Cannesissa, Ranskassa järjestettävä Midem on maailman suurin musiikkialan ammattilaistapahtuma. Midemiin osallistui tammikuussa 2013 yhteensä 6400 ammattilaista 75 eri maasta. Heistä 64 % oli musiikkialan yrityksistä, 18 % teknologiayrityksistä, 11 % artisteja ja 7 % brändien edustajia. Midemin ohjelma sisältää konferenssiohjelmaa, työpajoja ja verkostoitumistilaisuuksia. Tapahtumassa on hyvä tavata uusia mahdollisia yhteistyökumppaneita, sekä ylläpitää jo olemassa olevia liikesuhteita.

Ohjelma

Music Finland toteuttaa Midemin messuosaston edellisvuoden tapaan tiiviissä yhteistyössä Ruotsin, Norjan ja Tanskan kanssa. Pohjoismainen messuosasto (Nordic Pavilion) toimii hyvänä tukikohtana suomalaisyritysten tapaamisia ja tuote-esittelyjä varten. 

Music Finlandin koordinoima ohjelma

Su 2.2. klo 09:30 Aamiainen music supervisoreiden seurassa​
Music Finland järjestää yhdessä A&R Worldwiden kanssa suomalaisosallistujille yksityisen tapaamisen maailman tärkeimpiin kuuluvien musiikkipäälliköiden (music supervisor) kanssa, jossa suomalaisyritysten edustajilla on mahdollisuus päästä keskustelemaan musiikkipäälliköiden ajankohtaisista tuotannoista ja pitchaamaan omia projektejaan näille. Tilaisuuteen saapuu mm. Paul Sims (MOFILM/MOMUSIC, UK). Muut music supervisorit ilmoitetaan myöhemmin. 

Su 2.2. klo 12.00-14.00 Tervetuloa 2010–luvulle: markkinoinnin ja PR:n uudet työkalut
Music Finlandin kautta osallistuville suomalaisille on tarjolla PR-aiheinen tilaisuus, missä alan kansainvälisesti arvostetut osaajat avaavat ajankohtaisia PR-teemoja ja strategioita. Tähän mennessä varmistetut puhujat ovat Benji Rogers (PledgeMusic, US) ja Mike Rosenthal (Paracadute, US), jotka tulevat kertomaan nykyaikaisista ja innovatiivisista musiikin markkinoinnin tavoista. 

Want to play at Midem? 

Midem ja Sonicbids antavat kahdelle yhtyeelle tilaisuuden esiintyä paikan päällä Midem Festival Stagella. Showcaseen valittavat yhtyeet saavat esiintymisen lisäksi räätälöityä uraohjausta, matkastipendin ja vapaan pääsyn Midemiin. Hakuaika päättyy 10.1.2014. Lue lisää täältä.

Global Sync & Brands Summit ja A&R Worldwide at Midem

Tänä vuonna Midem järjestää yhteistyössä A&R Worldwiden/MUSEXPOn kanssa Global Sync & Brands Summit –tilaisuuden, jossa on mahdollista päästä tapaamaan elokuva-, TV-, mainos- ja pelialojen musiikkipäälliköitä. Osallistumismaksu Global Sync & Brands Summitiin on 150 euroa + VAT ja paikat jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen tehdään tapahtumaan rekisteröitymisen yhteydessä. 

Lisäksi samaisen yhteistyön tiimoilta järjestetään A&R Worldwide at Midem –kilpailuprojekti, jossa kymmenen lupaavan artistin edustajat saavat henkilökohtaista neuvoja valikoidulta joukolta A&R -päälliköitä. Näistä lisätietoja löytyy täältä.

Midem Marketing Competition

Midemin markkinointikilpailu tarjoaa osallistuville yrityksille alustan, jossa heillä on mahdollisuus testata musiikkituotteen markkinointistrategiaansa musiikkialan ammattilaisista koostuvan raadin edessä. Kilpailu koostuu kahdesta kategoriasta, joista kummastakin Contagious valitsee 10 yritystä Midemin aikana järjestettävään finaaliin. Osallistuminen kilpailuun on tarkoitettu mainonnan, markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille sekä levy-yhtiöille ja managementeille. Lue kilpailusta lisää täältä. Kilpailuun ilmoittautuminen on avoinna 11.11.2013 asti.

Midemlab

Tapahtuman aikana kilpaillaan myös teknologiayritysten välillä. Startup- sekä sovelluskehityksen parissa työskenteleville yrityksille suunnattu midemlab järjestetään nyt seitsemännen kerran. Sen ideana on etsiä digitaalisia alustoja, jotka helpottavat musiikkialan toimijoita löytämään ja kommunikoimaan yleisönsä kanssa sekä auttaa yrityksiä löytämään potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja rahoittajia. Music Ally ja bluenove valitsevat jokaisesta kolmesta kategoriasta kymmenen finalistia, jotka pääsevät pitchaamaan ideansa jurylle. Kilpailuun voi ilmoittautua 31.10.2013 asti, lue lisää täältä.

Osallistuminen tapahtumaan

Ilmoittaudu tapahtumaan ilmoittamalla osallistumisestasi Andy Prinkkilälle, sekä täyttämällä ja palauttamalla osallistumissopimus perjantaihin 10.1.2014 mennessä. Music Finland rekisteröi osallistujat tapahtumaan. Ilmoita, jos olet kiinnostunut osallistumaan Global Sync & Brands Summitiin. 

Music Finland hakee ja myönnettäessä koordinoi työ- ja elinkeinoministeriön matkatuet tapahtuman yhteismarkkinointiin osallistuville suomalaisille yrityksille ja artisteille. Tukien saaminen edellyttää Music Finlandin osallistumissopimuksen täyttämistä. Tämän lisäksi yrityksen tulee olla ennakkoperintärekisterissä, eikä sillä saa olla verovelkaa. Sopimuksella yritys sitoutuu osallistumaan Midem 2014 -yhteismarkkinointikokonaisuuteen omakustannushintaan:

Music Finlandin jäsenjärjestöjen asiakkaille

  • PK-yritykset: kokonaishinta 1 500,00 € (+alv 24 %), josta työ- ja elinkeinoministeriön tuen osuus 750,00 €
  • Isot yritykset: kokonaishinta 1 500,00 € (+alv 24 %), josta työ- ja elinkeinoministeriön tuen osuus 375,00 €
  • Ei-avustuskelpoiset: kokonaishinta 1 500,00  € (+ alv 24 %) 

Yrityksille, jotka eivät ole Music Finlandin jäsenjärjestöjen asiakkaita

  • PK-yritykset: kokonaishinta 1 600,00 € (+alv 24 %), josta työ- ja elinkeinoministeriön tuen osuus 800,00 €
  • Isot yritykset: kokonaishinta 1 600,00 € (+alv 24 %), josta työ- ja elinkeinoministeriön tuen osuus 400,00 €
  • Ei-avustuskelpoiset: kokonaishinta 1 600,00  € (+ alv 24 %)

Hintoihin sisältyy yhden henkilön rekisteröinti tapahtumaan. Lisärekisteröintien hinta on 500,00 € + alv 24 % / hlö.

Osallistumissopimusten jättämisen deadline on 10.1.2014. Lataa sopimus tästä, ja palauta se täytettynä osoitteeseen assistant@musicfinland.fi tai postitse osoitteeseen Lauttasaarentie 1, 2. krs, 00200 Helsinki. Osallistumissopimuksen mukana tulee lähettää myös verovelkatodistus, joka ei saa olla kahta kuukautta vanhempi (www.vero.fi/verovelkatodistus).

Työ- ja elinkeinoministeriön matkatuet

Ennakkoperintärekisterissä oleville pk-yrityksille matkatuki on toteutuessaan enintään 50 % ja suurille yrityksille enintään 25 %. Yrityksen kokoluokka määräytyy omistajakonsernin tietojen perusteella. Tukea voidaan anoa seuraaville vientimatkaan liittyville kuluille:

  • rekisteröinti tapahtumaan
  • lennot tai muu matkustustapa (tuet vain turisti/economy-luokan mukaan, ei business- tai I-luokassa)
  • lentokenttäkuljetukset
  • mahdolliset rahdit
  • mahdolliset viisumit
  • majoituskustannukset
  • päivärahat tapahtuma-ajalta

Lisätietoa tuesta löytyy osallistumissopimuksesta.