Music Finland on mukana 2.–5.12. järjestettävällä yhteispohjoismaisella Japanin vientimatkalla. Matka on suunnattu ensisijaisesti biisivientitoimijoille, levy-yhtiöille sekä musiikkikustantajille ja -managereille.
Japani on maailman toiseksi suurin musiikkimarkkina, jossa fyysisten äänitteiden myynnillä on vahva asema (55 prosenttia markkinoista), mutta suoratoisto kasvaa nopeasti. Lisäksi merkittävä ostovoima, kiinnostus musiikkiin ja suuri väkiluku tekevät Japanista hyvin potentiaalisen vientimarkkinan.
Joulukuussa järjestettävä Japanin vientimatka on osa NOMEX-yhteistyötä ja sen tuottaa Export Music Sweden. Sisältö on suunnattu ensisijaisesti biisivientitoimijoille, levy-yhtiöille sekä musiikkikustantajille ja -managereille, jotka haluavat laajentaa toimintaansa Japanissa.
Tokion ohjelma sisältää yritysvierailuja, inspiroivia keynote-puheita sekä liiketoiminnan kehittämis- ja verkostoitumismahdollisuuksia. Viime vuoden vastaava vientimatka piti sisällään käyntejä yrityksiin, kuten Sony Music Publishing, TikTok ja Spotify sekä keynote- ja Q&A-sessioita mm. CTGA:n, Vegas PR:n ja Hybe Japanin kanssa. Matka alkaa tervetuliaisillallisella 2.12. Paikalliset matkan järjestäjät ovat Haji Taniguchi ja Lauren Rose Kosher (Vegas PR).
Matkalle valitaan enintään kaksi suomalaisyritystä. Haku vientimatkalle on umpeutunut.
Vientimatkalle osallistujille voidaan myöntää matkatukea 1200 eur per osallistuva yritys. Tuki kattaa korkeintaan 50 prosenttia matkakuluista. Hyväksyttäviä kuluja ovat matkat, majoitukset, päivärahat ja lentokenttäkuljetukset.