Hokuo Music Fest on yhteispohjoismainen musiikkivientimatka Tokioon 19.-21. marraskuuta. Tapahtumaan kuuluu metallimusiikin showcase-tapahtuma Loud & Metal Mania vol. 2 sekä myyntipäivä (Nordic-Japanese Trade Day), co–write workshop ja seminaari.
Hokuo Music Fest -konsepti esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 2013, kun yhteispohjoismainen Hokuo Music Night ja Japanissa kovassa maineessa oleva suomalainen Loud & Metal Mania vol. 2 -showcase järjestettiin ensimmäistä kertaa pohjoismaisena yhteisvientihankkeena. Tapahtuma oli erittäin onnistunut ja osallistujat saivat arvokkaita kontakteja sekä Japanista että pohjoismaisista kollegoistaan.
Maailman toiseksi suurimmaksi musiikkimarkkinaksi kasvanut Japani on erittäin tärkeä vientimarkkina suomalaiselle musiikkiteollisuudelle. Tilastojen mukaan noin 100 suomalaisen artistin albumeita on julkaistu Japanissa ja viime vuosina myös teosmyynti Japaniin on kasvanut huimaa vauhtia. Lähivuosina myös useat suomalaiskirjoittajat ja -kustantajat ovat saavuttaneet myyntilistojen kärkisijoja Japanin albumi- ja singlelistoilla. Hokuo Music Festin paikallinen kumppani, Creativeman, järjestää Japanin suurimpia festivaaleja, kuten Loud Park ja Summer Sonic. Lisäksi Creativeman järjestää suurimman osan kansainvälisten artistien keikoista ja kiertueista Japanissa.
Myyntipäivä
Perinteinen myyntipäivä (Nordic-Japanese Trade Day) järjestetään torstaina 19.11. kello 12.30–16.30 Hokuo Music Festin yhteydessä Shibuyan alueella, joka on keskeinen sijainti Japanin musiikkialalle. Neljän tunnin mittaiseen myyntipäivään kutsutaan mm. Japanin tärkeimpiä kustantajia, levy-yhtiöitä ja mediaa tutustumaan pohjoismaalaiseen musiikkiin. Edellisvuoden myyntipäivään osallistui yli 50 japanilaista ammattilaista. Kaikki pohjoismaalaiset osallistujayritykset saavat oman myyntipöydän, jossa esitellä tuotteitaan. Paikalla on myös kääntäjiä, jotka auttavat kommunikoinnissa.
Osoite:
Shibuto Cine tower 13F
2-6-17 Dogenzaka Shibuya-ku Tokyo
Seminaari
Vientimatkaan sisältyy myös seminaari, jossa japanilaiset musiikin ammattilaiset kertovat osallistujille Japanin markkinoiden erityispiirteistä ja toimintatavoista.
Puhujat ja seminaariaiheet:
• Nozomi Daikuhara (Nippon Television Publishing): "Publishing in Japan"
• Tak Furuichi (RIAJ): "Music market in Japan in 2015"
• Jay Kogami (music blogger): "Digital market in Japan"
• Toni-Matti Karjalainen (Aalto University): "Case study: Finnish metal in Japan"
• Takayuki Suzuki (Universal Music Japan): "Digital promotion in Japan"
Seminaari järjestetään perjantaina 20.11. kello 13.00–16.00.
Osoite:
Shibuto Cine tower 13F
2-6-17 Dogenzaka Shibuya-ku Tokyo
Vastaanotto
Pohjoismaiset vientitoimistot järjestävät yhteistyössä pohjoismaiden suurlähetystöjen kanssa vastaanoton osallistujille Ruotsin suurlähetystöllä 19.11. NOMEX ja paikalliset konsultit kutsuvat paikalle japanilaisia ammattilaisia ja median edustajia.
Sony Music Publishing X Nordic -co–write workshop
Nordic Music Export NOMEX järjestää yhteistyössä Sony Music Publishing Japanin kanssa kolmen päivän mittaisen co-write workshopin Hokuo Music Festin aikana. Kirjoituspäivät ovat 18.–20.11.
Workshopiin valitaan kustakin Pohjoismaasta yksi kirjoittaja, yhteensä kolme toplineria ja kaksi trackeriä. Valinnat tekee Sony Music Publishing Japan.
Workshopiin valitun edellytetään osallistuvan Hokuo Music Festiin. Muita lisäkuluja osallistumisesta ei tule.
Hakemukset (sekä CV englanniksi) sähköpostilla Sami Häikiölle 18.6. mennessä.
Showcase
Showcase-hakuaika on päättynyt. Tänä vuonna showcase-esiintymiset tekevät Khroma, Shear ja Nitrodive (SWE).
Osallistuminen
Lataa osallistumissopimus tästä.
Showcase-esiintyjille ei ole luvassa keikkapalkkiota. Music Finland koordinoi kaikille suomalaisille osallistujille työ- ja elinkeinoministeriön matkatuet.
Osallistumishinta Hokuo Music Festin yhteismarkkinointikokonaisuuteen on:
- PK-yritykset: kokonaishinta 500,00 € (+alv 24%), josta työ- ja elinkeinoministeriön tuen osuus 250,00 €
- Isot yritykset: kokonaishinta 500,00 € (+alv 24%), josta työ- ja elinkeinoministeriön tuen osuus 125,00 €
- Ei-avustuskelpoiset: kokonaishinta 500,00 € (+ alv 24%)
Hintaan sisältyy myyntipäivän osallistumismaksu, osallistuminen verkostoitumistilaisuuksiin sekä Music Finlandin yhteismarkkinointimateriaalit.
Music Finland hakee ja myönnettäessä koordinoi työ- ja elinkeinoministeriön matkatuet tapahtuman yhteismarkkinointiin osallistuville suomalaisille yrityksille ja artisteille. Tukien saaminen edellyttää Music Finlandin osallistumissopimuksen täyttämistä. Tämän lisäksi yrityksen tulee olla ennakkoperintärekisterissä, eikä sillä saa olla verovelkaa.
Työ- ja elinkeinoministeriön matkatuet
Ennakkoperintärekisterissä oleville pk-yrityksille matkatuki on toteutuessaan enintään 50 prosenttia ja suurille yrityksille enintään 25 prosenttia. Yrityksen kokoluokka määräytyy omistajakonsernin tietojen perusteella. Tukea voidaan anoa seuraaville vientimatkaan liittyville kuluille:
- rekisteröinti tapahtumaan
- lennot tai muu matkustustapa (tuet vain turisti/economy -luokan mukaan, ei business- tai I-luokassa)
- lentokenttäkuljetukset
- mahdollinen menorahti
- mahdolliset viisumit
- majoituskustannukset
- päivärahat tapahtuma-ajalta
Lisätietoa tuesta löytyy osallistumissopimuksesta.
Tukien maksamisen edellytyksenä on, että osallistuva yritys toimittaa Music Finlandin tiliselvitysohjeen mukaisen tiliselvityslaskun sekä selvityksen yrityskohtaisista investoinneista ja vastaa tulos- ja palautekyselyyn annettuun määräaikaan mennessä. Tiliselvitysohjeet ja palautekysely lähetetään osallistujille tapahtuman jälkeen.
Hotellit
Varaa hotellit Music Finlandin kautta. Valitut hotellit sijaitsevat tapahtumapaikkojen läheisyydessä. Lentokenttäbussi lentokentältä hotellille maksaa n. 30 euroa.
Tokyu Stay Shibuya n. JPY12000/single, JPY17000/twin
Shibuya Excel Hotel Japan n. JPY19000/single, JPY24000/twin, JPY32000/triple