Aus Finnland – Näkyvyys-ohjelma

Aus Finnland -kärkihankkeen Näkyvyys-ohjelmalla tuetaan osallistujayritysten paikallisen markkinointiosaamisen kasvua sekä markkinointiviestinnän toimenpiteitä, kuten PR- tai markkinointipalveluiden ostamista esimerkiksi julkaisun, kiertueen tai tuotelanseerauksen tueksi.

Näillä kierroksilla jaetaan tukia hankkeisiin jotka toteutuvat 1.4.2016–31.3.2017 välisenä aikana.

Vuoden 2016 Aus Finnland -tukien hakukierrosten eräpäivät ovat alustavasti (sikäli kun tuen rahoitusta riittää):

• 29.02.2016
• 29.04.2016
• 15.06.2016
• 31.08.2016

Ohjelman palvelut

Näkyvyys-ohjelman palvelut on suunnattu sellaisia artisteja/yhtyeitä edustaville yrityksille, jotka ovat markkinoimassa musiikkituotetta (esim. artisti, yhtye tai albumi) saksankielisessä Euroopassa. Ohjelmalla pyritään kasvattamaan suomalaisen musiikin näkyvyyttä kohdealueella ja siten parantamaan osallistujayritysten vientiedellytyksiä.

Neuvonta
Music Finland tarjoaa Aus Finnland -hankkeeseen osallistuville yrityksille kansainvälistymiseen liittyvää neuvontaa sekä apua esimerkiksi yhteistyökumppaneiden valinnassa ja viestinnän suunnittelussa.

Workshopit
Yritykset voivat osallistua kärkihankkeen yhteydessä järjestettäviin workshop-tilaisuuksiin sekä saada neuvoja vientitoimintaansa kohdemarkkinalla toimivilta ammattilaisilta.

Näkyvyys-ohjelman vientituki
Music Finland sekä hakee että myönnettäessä koordinoi työ- ja elinkeinoministeriön vientituen ohjelmaan valituille yrityksille. Hankekohtainen vientituki voi olla 1 000–10 000 euroa. Maksimissaan vientituki voi kattaa pienillä yrityksillä 65 prosenttia, keskisuurilla 50 prosenttia ja suurilla 25 prosenttia hankkeen toteutuneista kuluista.

Hae Näkyvyys-ohjelman tukea jos

• markkinoit lanseeraamaasi tuotetta (esim. artisti, yhtye, orkesteri, albumi tai biisinkirjoittaja) saksankielisessä Euroopassa
• käytät tuotteesi markkinointiin ja PR-työhön ulkopuolista, paikallista PR-toimistoa tai vastaavaa toimijaa
• tähtäät hankkeella tuotteesi tunnetuksi tekemiseen
• tuotteesi lanseeraus nojautuu selkeään promootiokokonaisuuteen kohdemarkkinoilla ja
• hanke toteutuu annetun tukipäätöksen jälkeen ja 31.3.2017 mennessä.

Ohjelman tukea voi hakea seuraaviin kululuokkiin:

• Ulkomaisten PR-toimistojen tai markkinointiviestinnän palveluiden ostaminen (ei tuensaajayrityksen sisäiset palkkakulut)
• Markkinointimateriaalit ja paino
• Valo- ja videokuvaus (ei musiikkivideot)
• Kielentarkastus ja kääntäminen
• Mainostila
• Rahti ja kuljetukset
• Päivärahat
• Matkaliput ja kuljetus silloin, kun viestintätoimenpiteet edellyttävät läsnäoloa kohdemarkkinalla
• Majoitus silloin, kun viestintätoimenpiteet edellyttävät läsnäoloa kohdemarkkinalla
• Saksankielisen Euroopan ammattilaisten matkakulut Suomeen silloin, kun matkat liittyvät viestintätoimenpiteisiin

Tuen saajan ehdot:

• Tuen saajan tulee olla Suomeen rekisteröity yritys/toiminimi tai säätiö/yhdistys. Jos hakija on yhdistys, sillä tulee olla riittävät edellytykset jatkuvaan kannattavan ja taloudellisen liiketoiminnan harjoittamiseen, riittävät edellytykset avustuksen kohteena olevien hankkeiden laadukkaaseen toteuttamiseen sekä oma vientituote, jota aikoo kansainvälistää. Yhdistyksiä kehotetaan olemaan hakemusvaiheessa yhteydessä Music Finlandiin tukiehtojen täyttymisen varmistamiseksi.
• Tuen saajalla tulee olla myytävä vientituote ja tuotteen on oltava suomalainen (avainlipun kriteerit)
• Tuen saajan on oltava koko hankkeen ajan (hakemushetkellä, vientitoimenpiteiden aikana, raportointihetkellä ja TEM:n lopullisen päätöksen aikaan) ennakkoperintärekisterissä, eikä yrityksellä saa olla verovelkaa
• Tuen saaja sitoutuu raportoimaan hankkeen toteutumisesta ja tuloksista ohjeistetulla tavalla sekä keräämään raportointia varten tarvittavat aineistot hankkeen aikana
• Huomioi, että voit saada tukea vain niihin kuluihin, jotka ovat syntyneet annetun tukipäätöksen jälkeen ja 31.3.2017 mennessä

Hakeminen ohjelmaan

Hae tukea täyttämällä hakulomake täällä.

Miten tukea haetaan ja milloin valinnat julkistetaan?

Haku on jatkuva ja tukea jaetaan syksyyn 2016 asti tai niin kauan kuin tukea riittää. Hakijoille ilmoitetaan tukipäätöksistä kahden viikon sisällä hakuajan päättymisestä. Hakuajoista tiedotetaan Music Finlandin verkkosivuilla, uutiskirjeissä ja Facebookissa.

Tukea haetaan sähköisellä lomakkeella hakuaikojen puitteissa (linkki ylempänä). Sähköiseen lomakkeeseen täytetään myös hankkeen budjetti. Halutessasi voit liittää hakemukseen mukaan myös hankkeesi kokonaissuunnitelman. Huomioi kuitenkin, että kaikki pyydetyt tiedot tulee täyttää suoraan lomakkeen vastauskenttiin. Täyttöohjeet löydät lomakkeen kysymysten yhteydestä.

Music Finland edellyttää, että hakija sitoutuu noudattamaan haun yhteydessä annettuja ohjeita ja toimimaan esittämänsä suunnitelman mukaan. Käsiteltäväksi ei oteta faksilla, sähköpostilla tai postitse lähetettyjä eikä myöhästyneitä hakemuksia.
Maksettavasta tuesta vähennetään 7 prosentin järjestelykuluveloitus.

Miten tuen saajat valitaan?

Hakemuksia arvioidaan seuraavien ehtojen avulla:
• Hankkeen merkitys artistin, yhtyeen tai orkesterin kansainvälistymiselle sekä yrityksen kansainvälistymisstrategialle
• Hakijan toiminnan ammattimaisuus
• Työskentelyn pitkäjänteisyys kohdemarkkinalla
• Suunnitelman ja hankkeen toteuttamiskelpoisuus
• Kohdemarkkinan asiantuntemuksen käyttö ja yhteistyökumppaneiden laatu
• Kysyntä kohdemarkkinalla
• Hankkeen tavoitteet ja mittarit

Hakemiseen liittyviin kysymyksiin vastaavat

Pop, rock jne.: Riku Salomaa, riku.salomaa@musicfinland.fi, +358 (0)40 705 2606
Taidemusiikki: Visa-Matti Uimonen, visa-matti.uimonen@musicfinland.fi, +358 (0) 400 801 991
Jazz ja maailmanmusiikki: Henna Salo, henna.salo@musicfinland.fi, +358 (0)40 731 8018